پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۲

گزارشی از رادیو نمایش/ شمقدری همچنان پای مناظره ایستاده است

آقای جنتی! شجاعانه پای تصمیمات اشتباه خود بایستید/ رفتار دوگانه در قبال مردم، سینماگران و علما قابل قبول نیست

جواد شمقدری*

سینماپرس: جواد شمقدری در رادیو نمایش طی گفتگویی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر مدیری اشتباهی را مرتکب میشود به نظرم به رغم همه تبعات باید شجاعانه پای تصمیماتش بایستد نه اینکه با انواع فرافکنی ها مسئولیت مربوطه را بر گردن کس دیگری بیاندازد. و رفتاری دوگانه از خود نشان دهد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، رئیس سابق سازمان سینمایی چهارشنبه شب طی گفتگوی تلفنی در یکی از برنامه های پرمخاطب و شبانگاهی رادیو نمایش با حضور مهرداد حجتی منتقد و روزنامه نگار، پیرامون دلیل دعوت اخیر خود از علی جنتی به مناظره درباره فیلمهای مورد مناقشه مجلس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت و به ارائه توضیحاتی پرداخت.

وی ابتدا  با توجه به برخی اظهارات ضیط شده  مهرداد فرید نویسنده و کارگردان سینما در مورد به تاریخ پیوستن مدیران دولت دهم در این برنامه توضیح داد: در جامعه امروزی امکان حذف افراد چندان وجود ندارد و اگر هم کسی دارای چنین نگاهی است این نگاه آزاد منشانه نیست و منشا دیکتاتوری دارد.

شمقدری در ادامه با اشاره به سلب مسئولیت اخیر وزیر ارشاد در دیدار با آیت الله جوادی آملی در قبال برخی فیلمهای حاشیه ساز گفت: مسئولان سینمایی در هر دوره ای متناسب با نیاز جامعه باید از طریق برخی آثار سینمایی به مطالبات عمومی پاسخ دهند ولی اینکه رفتاری دوگانه در قبال مردم ، هنرمندان  و یا حتی علما  و مسئولان ارشد نظام از خود ارائه نمایند قابل قبول نیست.

وی تأکید کرد: اگر مدیری خواسته یا ناخواسته اشتباهی را مرتکب میشود به نظرم به رغم همه تبعات باید شجاعانه پای تصمیماتش بایستد نه اینکه با انواع فرافکنی ها مسئولیت مربوطه را بر گردن کس دیگری بیاندازد.

رئیس سابق سازمان سینمایی با ذکر نام فیلم «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد تشریح کرد: وقتی یک فیلم ساختار سینمایی ندارد و در یک شرایط کاملأ حساس در دولت قبل مجوز ویدئویی می گیرد چه ضرورتی دارد که دولت جدید به آن مجوز سینمایی بدهد و شرایط حضورش در مجامع سینمایی داخلی و خارجی را فراهم کند و اگر چنین تصمیم اشتباهی هم اتخاذ شد معنی ندارد که در صورت مواخذه و یا فشار ها از خود رفع مسئولیت نماید و با دستپاچگی بخواهد مدیران قبل از خود را مقصر جلوه دهد.

وی در ادمه این گفتگو با اشاره به فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان یادآور شد: ما همه طرفدار قانون هستیم و بخوبی می دانیم که  قانونگذار فرایند تولید یک فیلم را در دو مرحله مجوز ساخت و نمایش تعریف کرده و ممکن است بین این دو حالت اتفاقات زیادی بیافتد و به دلیل وجود احتمالات بسیار چه بسا فیلمی مجوز ساخت بگیرد ولی اجازه نمایش دریافت نکند.

وی ادامه داد: در مورد «فیلم عصبانی نیستم» جناب وزیر خود بهتر می دانند که فیلمنامه مصوب با چیزی که نمایش داده شده تفاوت اساسی دارد.

شمقدری به نقل از جمال شورجه یکی از اعضای شورای پروانه ساخت در دولت دهم اظهار داشت: داستان مصوب این فیلم در یک بستر کاملأ اجتماعی و نه سیاسی، حکایت جوان دانشجویی از قشر متوسط و ضعیف جامعه بود که به دختر دانشجویی از قشر مرفه علاقمند می شود و پدر دختر برای پسر شرایطی را تعیین می کند تا وی را بسنجد که چقدر حاضر است برای رسیدن به خواسته های خود دست به اقدامات غیر اخلاقی چون رشوه، مال حرام و... بزند که در نهایت نیز پسر از این آزمایش سربلند خارج می شود و پدر به ازدواج این دو جوان رضایت می دهد؛ حال آیا فیلمی که در جشنواره فیلم فجر پارسال به آن مجوز نمایش عمومی داده شد این بود؟

این تهیه کننده و کارگردان سینما در پاسخ به سوال کارشناس برنامه که چطور در زمان مدیریت قبلی کمتر فیلمی دچار این مشکلات در اکران می گردید گفت: من خود فیلمسازم و درک می کنم که یک سینماگر با همه روح و جانش برای ساخت یک اثر هنری مایه می گذارد؛ به همین خاطر بنده اگرچه با برخی آثار از نظر فکری و عقیدتی سنخیتی نداشتم ولی سعی می کردم در یک فضای تعاملی مشکل را حل کنم؛ اما دیگر نه اینکه فیلمی به این صورت وارونه تولید و در معرض دید مخاطب قرار گیرد و پس از یک تصمیم عجولانه، به فرافکنی رو بیاورم.

وی یادآوری کرد: به رغم تبعات و برخی فشارها در دوره مدیریت من کمترین فیلمی در مرحله توقیف و عدم اکران باقی ماند و تلاش کردم تا آنجا که خطوط قرمز نظام در فیلمی زیر سوال نرفته است آثار را به نمایش در آورم چرا که همچنان معتقدم اگر جو اعتماد میان عموم سینماگران و جهت گیری های نظام مخدوش شود برخی تصمیمات به راحتی برای نظام هزینه بردار خواهد بود در حالیکه می شود به راحتی از این فضاها عبور کرد.

شمقدری در ادامه در پاسخ سوال مهرداد حجتی که بیان داشت چرا کمک نمی کنید این فضای دوستی فراهم شود و شما خیلی خوب می توانستید اشکالات پیش آمده در اکران این فیلمها  رابرطرف کنید، توضیح داد: من در همان ابتدای جدا شدن از مسئولیتم از سازمان سینمایی نظراتم را بارها مکتوب برای وزیر محترم ارشاد ارسال کردم به عنوان مثال در مورد فیلم «لاله» حدود نه ماه پیش به ایشان عرض کردم که که ساخت این فیلم باید ادامه پیدا کند و حتی متذکر شدم که ایشان به جهت اتلاف هزینه های صورت گرفته باید پاسخگو باشند که این فیلم را چرا متوقف کردند، ولی اتفاقی نیفتاد و بنده هم احساس کردم که آقایان مایل نیستند که نظرات را بشنوند.

وی در پایان گفت: این روزها به رغم اینکه مشغول اتمام نگارش و انجام پبش تولید سریال «انقلاب دوم» با موضوع تسخیر لانه جاسوسی برای سیما فیلم هستم و در یکسال اخیر هم خیلی مباحث علیه مدیران دولت قبل مطرح شد و ما غیر از یکی دو مورد همواره سکوت کردیم اما حس کردم این نوع فرافکنی و رفع مسئولیت ها در حال تبدیل شدن به رویه ای نزد مدیران سینمایی و فرهنگی کشور شده است که دیگر سکوت جایز نیست.

شایان ذکر است در پی دعوت جواد شمقدری از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناظره در خصوص فیلمهای حامی فتنه تاکنون هیچ پاسخ یا واکنشی از سوی وزیر ارشاد منتشر نشده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.