جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵

در پی حذف سیمرغ عکس از جشنواره فیلم فجر

دزفولی زاده: دولت تدبیر و امید عکاسان سینمای ایران را ناامید کرد/ اعتراض ما جدی است نه تنها یک سوء تفاهم رسانه‌ای!

بهرنگ دزفولی‌زاده عکاس سینما

سینماپرس: بهرنگ دزفولی زاده عکاس با سابقه سینمای ایران در پی حذف تندیس سیمرغ بهترین عکس از جشنواره فیلم فجر گفت: برخی از مدیران سینمایی در پی ایجاد شرایطی هستند تا به صورت کامل «عکس» را از سینمای ایران حذف کنند. دولت تدبیر و امید در حالیکه پیش از این هم هیچگونه امنیت شغلی برای عکاسان سینمای ایران وجود نداشت با این حرکت تمامی عکاسان را ناامید کرد.

ویدر گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: انجمن عکاسان سینمای ایران همواره به عنوان یکی از نجیب ترین انجمن های سینمایی شناخته شده است. این انجمن که به مثابه ستون عمارت عظیم سینمای ایران قلمداد می شود به دلیل رفتار ناشایست مدیران این دوره از جشنواره برای دومین بار بالاجبار دست به انتشار یک بیانیه زده است چرا که برخی از مدیران جشنواره به غلط ماحصل رأی خود مبنی بر حذف سیمرغ عکس در این دوره از جشنواره را توافق با برخی از اعضای شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران اعلام کرده اند که این صحبت ها از اساس کذب محض است.

عکاس فیلم «قاعده تصادف» در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه روابط عمومی جشنواره فیلم فجر پس از اعتراض عکاسان، این جریان را تنها یک سوء تفاهم رسانه ای برشمرده افزود: در فراخوان این دوره از جشنواره به صورت رسمی بخش عکس فیلم حذف شده و به جای آن ما با بخش خلاقیت تبلیغاتی روبرو هستیم که می تواند شامل: پوستر، بیلبورد، آنونس و... باشد و اگر احیاناً عکس نیز بخواهد در این بخش مورد داوری قرار بگیرد اصولاً عکس های دستکاری شده و فتوشاپی خواهند بود. پس بهتر است روابط عمومی جشنواره فیلم فجر به جای تکذیب به صراحت قصد و نیت خود را برملا کند چرا که ما پس از سال ها کار حرفه ای در سینمای ایران می دانیم که چنین قضیه ای به هیچ عنوان سوء تفاهم نیست و نیت های پلیدی پشت این قضیه قرار گرفته است.

وی سپس اظهار داشت: عکس فیلم همواره و در طول تاریخ سینما به عنوان یک سند معتبر تاریخی برای هر فیلمی قلمداد می شود اما متاسفانه مدیران سینمایی ما نسبت به این امر هیچگونه آگاهی ندارند و ندانسته می خواهند بخشی از هویت و تاریخ سینمای ایران را به فراموشی بسپارند.

عکاس فیلم «خواستگار محترم» افزود: برخی از مدیرانی که می خواهند رقم های اندکی را برای تولیدات هزینه کنند دست به حذف بخش عکس زده اند. این دسته از مدیران به دنبال عکس های بی حس و حال آتلیه ای هستند و از همین رو می خواهند به نوعی انجمن عکاسان سینمای ایران را با انجمن مدیران تبلیغات و اطلاع رسانی ادغام نمایند که ما به هیچ عنوان اجازه این کار را به آن ها نخواهیم داد چرا که ما تمامی عمرمان را برای ارتقای این انجمن گذاشته ایم و طی تمامی سال هایی که کار کرده ایم هیچگاه وسایل ما بیمه نبوده و همواره در معرض تهدید و خطر بوده ایم.

دزفولی زاده ادامه داد: همین الآن هم ما شاهد هستیم در بسیاری از جشنواره ها به عکس های فتوشاپ شده (کلاژ) جایزه داده می شود چرا که هیچ کارشناس عکاسی در میان اعضای هیئت انتخاب و داوری جشنواره ها وجود ندارد و مسئولان سیاست گذاری جشنواره فجر به جای آنکه بیایند و برای اعتلای هرچه بیشتر این مهمترین جشنواره سینمایی ایران کارشناس عکس در نظر بگیرند به سمت حذف آن پیش می روند و به جای آن از واژه عجیب «خلاقیت تبلیغاتی» استفاده می کنند که باعث یأس و ناامیدی بخشی از بدنه سینمای ایران می شود که طی سال ها که بدون کمرین امنیت شغلی در حال زیست بودند ناگهان محکوم به فنا می شوند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید در عوض دادن امنیت شغلی به عکاسان سینمایی سعی در حذف آن ها دارد گفت: عکاسان باید در شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند و وقتی به جای حضور آن ها در شورای سیاست گذاری جشنواره به سمت حذف آن ها پیش می رود آشکار است که این برنامه از پیش تعیین شده و برای حذف بخش اعظمی از بدنه سینمای ایران است که طی این سال ها همواره با عشق در سینما تلاش و فعالیت کرده اند.

شایان ذکر است انجمن عکاسان سینمای ایران در پی حذف سیمرغ بهترین عکس از بخش مواد تبلیغی و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بیانیه ای مدیران جشنواره را به تحریم حضور خود در این رویداد مهم فرهنگی و سینمایی تهدید کردند.

نظرات

  • اسما کربنده ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ - ۰۲:۴۸
    0 0
    مخالف حذف تنديس سيمرغ در جشنواره ميباشم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.