یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸

ادامه اعتراض عکاسان به یک اتفاق

برزویه: مدیران جشنواره فیلم فجر بدون کارشناسی سیمرغ «عکس» را حذف کردند/ خانه سینما مسبب چنین مشکلاتی است

بابک برزویه*

سینماپرس: بابک برزویه عکاس مطرح سینمای ایران در پی حذف تندیس سیمرغ بهترین عکس از جشنواره فیلم فجر گفت: مدیران جشنواره سی و سوم با این اقدام جمعی از اهالی سینمای ایران را نادیده گرفتند و این بخش را بدون هیچ گونه کار کارشناسی حذف کردند.

عکاس فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من در نامه سال گذشته ام که به صورت وسیعی در رسانه ها انعکاس پیدا کرد در خصوص موارد زیادی به آقای رضاداد هشدار داده بودم که ایشان در جواب نامه سرگشاده من ابراز داشتند که «تنها معترض شما هستید» و متأسفانه من از سوی سایر هم صنفی هایم نیز هیچگونه حمایتی نشدم و همین امر مسبب آن شد تا اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره سی و سوم امسال به صورت علنی سیمرغ «عکس» را از جشنواره حذف نمایند.

وی گفت: بهتر بود دست اندرکاران فرهنگی دولت تدبیر و امید به جای حذف سیمرغ بخش عکس در این دوره از جشنواره ابتدا یک راهکار درست را پیشنهاد می دادند و پس از مذاکره با عکاسان سینمای ایران آن را اجرایی می ساختند نه این که به یکباره دست به حذف بخش عکس بزنند و با این کار بخواهند انجمن پیشنهادی مواد تبلیغی و اطلاع رسانی را گسترش دهند اما اکنون که این اتفاق افتاده است دست اندرکاران فرهنگی دولت تدبیر و امید باید در پی یک راهکار مناسب برای برون رفت از معضل پیش آمده باشند.

عکاس فیلم «باغ فردوس پنج بعدازظهر» ادامه داد: تاکنون هیچگونه بسترسازی برای حضور مدیران تبلیغات در سینما انجام نشده است و بهتر است که در ابتدا نیروهای زبده و زبردستی در این حوزه تربیت شوند و سپس طی سال های آینده مدیران فرهنگی کشور بخواهند بسیاری از افراد متخصص در زمینه عکاسی، طراحی پوستر و... را زیر مجموعه آن ها قرار دهند. همچنین باید به این نکته مهم نیز توجه شود که چگونه می توان در جشنواره فیلم فجر سیمرغی برای شخص مدیر تبلیغات در نظر گرفت در صورتی که مثلاً عکاس یک فیلم برای آن پروژه زحمت کشیده است و یا پوستر یک فیلم نظر هیئت داوران را به خود جلب کرده است؟ این ها  سوألاتی است که مدیران باید پاسخ های قانع کننده ای برایش داشته باشند و با رعایت حقوق اولیه تمامی دست اندرکاران سینمای کشور برنامه های کلان خود را پایه ریزی نمایند.

برزویه با تأکید بر اینکه عملی که اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره انجام داده اند به هیچ عنوان منطقی نیست و در نقطه مقابل بحث تحریم جشنواره توسط عکاسان نیز صحیح نیست اظهار داشت: من معتقدم که هیچگاه تحریم نمی تواند باعث پیشرفت شود و اینکه برخی از هم صنفی های ما بیانیه ای مبنی بر تحریم جشنواره داده اند هم قابل قبول نیست؛ بهتر است که عکاسان با اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره به تعامل برسند. هرچند که در هر صورت من به عنوان یک عضو از انجمن عکاسان ایران در نهایت حامی و پشتیبان انجمن خواهم بود.

این عکاس سینمای ایران از دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر درخواست داد تا از عکاسان باسابقه و تأثیرگذارسینمای ایران دعوتی به عمل آورده و با آن ها به نتیجه درستی برسند که از تنش ها در میان اهالی سینما بکاهد.

برزویه در پایان این گفتگو افزود: معتقدم نکته ای که باعث بروز چنین مشکلاتی شده است ریشه اش به خانه سینما و همین قضیه کارت نظام صنفی سینمایی که در واقع هیچگونه کارآیی برای اهالی سینما نداشته است باز می گردد چرا که وقتی همین حالا که عکاسان سینمای ایران انجمنی مستقل دارند از لحاظ معیشتی و شغلی در رفاه نیستند اینگونه خواهند اندیشید که اگر زیر مجموعه صنف دیگری قرار بگیرند همین حقوق فعلی خود را هم از دست خواهند داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.