جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۷

موتمن: سیاستگذاران جشنواره فیلم فجر فیلمسازان مستقل را نادیده نگیرند

فرزاد موتمن درنشست آسیب شناسی سینمایی دینی

سینماپرس: فرزاد موتمن کارگردان سینمای ایران گفت: امیدوارم که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر شاهد آن باشیم که سیاست گذاران جشنواره نسبت به فیلم های مستقل توجه ویژه ای نشان دهند و فیلمسازان مستقل را نادیده نگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «پوپک و مش ماشالا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امیدوارم آقای رضاداد به عنوان دبیر جشنواره نظارت درستی روی عملکرد اعضای هیأت انتخاب داشته باشندو اجازه ندهند که فیلم های مستقل از دید آن ها دور بماند و به نوعی از جشنواره کنار گذاشته بشود.

وی تصریح کرد: هرچند که من به دلیل آنکه هیچگاه فردی اجرایی در حیطه سینما نبوده ام نمی توانم نظر درستی در مورد عملکرد هیأت های انتخاب ادوار گوناگون جشنواره داشته باشم اما با توجه به آنچه طی تمامی سال های برگزاری جشنواره فیلم فجر شاهد آن بوده ایم که بعضاً فیلم های سطح پایینی در جشنواره به بخش مسابقه راه یافته اند و بسیاری از فیلم های شاخص از گود رقابت در جشنواره دور مانده اند می توانم به اعضای هیأت انتخاب جشنواره این توصیه را داشته باشم که کاری کنند تا کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

این کارگردان با تأکید بر اینکه سینما مدیوم فرم است و از همین رو ساختار یک فیلم باید مورد توجه هیأت انتخاب و داوری جشنواره ها باشد اظهار داشت: به عقیده من فرم تمام مضمون یک فیلم است و از این رو اعضای هیأت انتخاب جشنواره باید بیش از اینکه به مضمون یک فیلم اهمیت دهند ساختار آن را مورد ارزشیابی خود قرار دهند چرا که ساختار یک فیلم نسبت به مضمون آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و ما داریم از سینما صحبت می کنیم و نه ادبیات و یا هر نوع مدیوم دیگری، البته این نکته مهم است که فیلمساز روایت درستی از قصه اش داشته باشد و آن را به درستی تعریف نماید اما اینکه بخواهیم بیش از این به مضمون اهمیت دهیم کاری بسیار ناصحیح است.

گفتنی است؛ فرزاد موتمن در صورت تأیید هیأت انتخاب، امسال با فیلم «خداحافظی طولانی» در جشنواره حضور خواهد داشت. این فیلم عاشقانه ای در فضای کارگری و صنعتی است و ماجرای مردی را روایت می کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی است برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون ساره بیات، میترا حجار و سعید آقاجانی حضور دارند و نگارش فیلمنامه آن را اصغر عبدالهی برعهده دارد. این فیلمساز پیش از این ساخت آثاری همچون: «هفت پرده»، «شبهای روشن»، «باج خور»، «صداها»، «جعبه موسیقی»، «سایه روشن» و... را بر عهده داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.