سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷

در نشست خبری مطرح شد؛

حقیقی: جشنواره فیلم شهر در ۶ بخش رقابتی برگزار خواهد شد/ بخش «قدس» پاسخی به بایکوت خبری دنیا در قبال این شهر است

سیاوش حقیقی*

سینماپرس: سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر در نشست خبری امروز خود ضمن اعلام بخش های این جشنواره افزودن بخش قدس به آن را پاسخی به بایکوت خبری رسانه های دنیا در قبال این شهر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر صبح امروز با حضور سیاوش حقیقی (دبیر جشنواره)، یزدان عشیری (مدیر روابط عمومی جشنواره) و امیر عبدالحسینی (معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) با حضور گسترده اصحاب رسانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

یزدان عشیری در ابتدای این نشست خبری با ابراز امیدواری از همراهی رسانه‌ ها در برگزاری جشنواره خاطرنشان کرد: امیدواریم که جشنواره فیلم شهر تبدیل به یک حرکت فراگیر و تأثیرگذار شود. به نظر می‌ رسد این جشنواره بتواند جایگاه سینماگران را در کنار روند رشد و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی که شهرداری تهران مد نظر قرار داده، مستحکم کند و مشارکت آن‌ها را به موازات با توسعه عمرانی زیرساخت‌ ها افزایش دهد.

عبدالحسینی در ابتدای این نشست خبری گفت: از زمان انتصاب حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی به عنوان ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توجه به مقوله هنر در دستور کار ایشان قرار گرفت و در بحث ها و تبادل نظرها به این نتیجه رسیدیم که نگاه ما به هنر باید تخصصی و کارشناسی شده و حرفه ای باشد و هنر باید با حضور استادان و خبرگان باشد. هنر باید معطوف به اهداف و سیاست کلان فرهنگی باشد یعنی توجه به سبک زندگی ایران اسلامی، مدیریت تغییرات فرهنگی، و ارتقای کیفی هنر از جمله آن است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری به هنر ازاین جهت نگاه می‌کند که موجب ارتقای فرهنگی شهروندان شود و بتواند بر فرهنگ ما تاثیرگذار باشد. 

این مدیر هنری با تأکید بر اینکه رویکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران علاوه بر تخصصی بودن به منظر شهری است اظهار داشت: با اشاره به برگزاری جشنواره‌های متعدد که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار کرده است گفت: جشنواره تئاتر شهر یکی دیگر از جشنواره‌هایی بود که ما برگزار کردیم که از اساتید هنر تئاتر در آن حضور داشتند. جشنواره فیلم شهر هم با سابقه‌ای که دارد از ابتدا در دستور کار مدیریت سازمان قرار گرفت و تاکید داریم به صورت حرفه‌ای و تخصصی برگزار شود. ضرورت ما بر اهداف سیاست‌هایی است که در این جشنواره در نظر می‌گیریم تا از فرصت‌های جشنواره برای بهره‌مندی جامعه هنر استفاده کنیم و بتوانیم از آسیب‌ها دور شویم. 

در ادامه این نشست خبری سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر با اشاره به سرفصل‌های فراخوان جشنواره گفت: جشنواره فیلم شهر براساس ۱۸ محور اصلی که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری مدون شده است . شعار شهرداری تهران شعار مهربانی است و تلاش داریم که این شعار را برای جشنواره حفظ کنیم از جمله این سرفصل‌ها  اشاعه فرهنگ مهربانی، تقویت روحیه صبر میان شهروندان گسترش نمادها و نمایه های فرهنگ ایرانی اسلامی در شهر و توجه شهروندان به ارزش­ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آشنایی شهروندان با تغییرات فرهنگی نامطلوب و آسیب های آن، تحکیم بنیان خانواده و بیان جنبه­ های مثبت افزایش جمعیت و تغییرات نامطلوب فرهنگی و تحکیم بنیاد خانواده است.

حقیقی افزود: مسابقه سینمایی ایران در شش بخش رقابتی برگزار می شود که بنا هست. حجم عظیمی  فیلمهایی که در خواست حضور دارند از سال ۹۰ تا امسال هستند که با یک مشکلی روبرو هستیم و اینکه برخی از این فیلم‌ها پخش شدند و به اکران عمومی رسیدند. ما برای فیلم‌هایی که اکران شدند ۱۵ فیلم را انتخاب خواهیم کرد و مابقی فیلم‌هایی هستند که هنوز فرصت اکران را نیافتند.

این مدیر سینمایی در ادامه به بخش ویژه جشنواره فیلم شهر اشاره کرد و گفت: در بخش بین­ الملل،  بخش جنبی و غیر رقابتی «قدس و غزه» خواهد بود تا فیلم‌های مربوط به شهر قدس و شهر غزه در آن بخش قرار گیرد. متاسفانه رسانه‌های دنیا با بایکوتی که انجام می‌دهند خیلی به شهر قدس نمی‌پردازند. ما با قرار دادن این بخش تلاش داریم نگاه‌ها را به سمت شهر قدس معطوف کنیم. قرار نیست جشنواره فیلم شهر وارد حواشی سینما شود بلکه ‌می‌خواهیم جامعه اصناف سینمایی از طیف‌های مختلف در این جشنواره حضور داشته باشند. همچنین سیاست‌های جشنواره فیلم شهر براساس خطوط قرمز جمهوری اسلامی تعریف شده است.

در انتهای مراسم لوح معرفی مدیران بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به مدیران این دوره از جشنواره اهداء شد. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.