چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

انتقاد یک فیلمساز از رفتار برخی اهالی سینما

اسلاملو: سینما و امنیت ملی با یکدیگر گره خورده اند/ برخی سینماگران چارچوب نظری نظام و انقلاب را رعایت نمی‌کنند

محمدرضا اسلاملو

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما گفت: به اعتقاد من در تمامی کشورهای مقتدر دنیا سینما با امنیت ملی عجین شده و با یکدیگر گره خورده اند و ما نباید از این امر مهم غافل بمانیم.

کارگردان فیلم سینمایی «باغ سید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در خیلی از زمینه ها می توانیم از دشمنان خود درس های زیادی را بیاموزیم و حتی رهبر معظم انقلاب هم بارها در سخنان شان تأکید فرموده اند که «باید بروید و ببینید علت اینکه غربی ها در بحث های گوناگون از ما پیشی گرفته اند چیست». ما باید با نگاهی دقیق و موشکافانه به این مهم دست پیدا کنیم که چگونه از ابزارهای گوناگون به بهترین شکل ممکن استفاده نماییم.

وی یکی از نکات کلیدی در میان کشورهای مقتدر دنیا را مسئله عجین شدن امنیت ملی با سینما دانست و گفت: آمریکا به عنوان یکی از مقتدرترین کشورهای دنیا سالیان درازی است که بحث امنیت ملی را با سینمایش گره زده است چرا که آن ها به این امر مهم دست یافته اند که سینما یک ابزار اعمال است و می تواند بسط و گسترش دهنده بسیاری از نکات کلیدی فرهنگی و اجتماعی باشد؛ به عنوان مثال میبینیم که در طول تاریخ آمریکا ما همواره شاهد آن بوده ایم کاخ سفید و پنتاگون از فیلم های زیاد سیاسی از جمله فیلم «آرگو» حمایت کرده اند.

اسلاملو ضمن انتقاد از روند تولیدات سینمایی ایران به خصوص طی سال های اخیر اظهار داشت: ما باید نگاهی به داخل کشور خودمان بیندازیم و ببینیم که چقدر مبحث مهم امنیت ملی با سینما عجین است. تولیدات ما در سینمای ایران به سمت و سوی آثار نازل و فیلم فارسی های مدرن شده و یا فیلم های به اصطلاح اجتماعی که عموماً به سیاه نمایی ها می پردازند محدود شده است؛ ما شاهد تولید فیلم های سطح پایینی هستیم که اصلاً در شان کشورمان نیست چرا که جمهوری اسلامی ایران می تواند به یک سینمای متعالی دست پیدا کند و همه دست اندرکارانش را دعوت به رشد و تعالی نماید. سینمای امروز ما صرفاً به سینمایی بدل شده که تنها از مخاطبان خود سوء استفاده کرده و جیب مخاطبان را خالی می نماید.

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» با تأکید بر اینکه بسیاری از جشنواره های جهانی بسیار حساب شده در صدد جذب فیلمسازان و هنرمندان ایرانی برای رسیدن به اهداف مغرضانه خود هستند تأکید کرد: ما در دنیا جشنواره های راست و دروغ زیادی داریم که تنها در صدد تحریک برخی از فیلمسازان سست عنصر داخل کشور برای رسیدن به اهداف سیاسی خود هستند به عنوان نمونه همین جشنواره «آسیاپاسفیک» که طی چند روز گذشته برگزیدگان خود را اعلام کرد به شدت حساب شده کار می کند و تنها منافع و اهداف خود را مد نظر دارد. ما باید از خودمان سوال کنیم که این فیلم هایی که در جشنواره های جهانی پر رنگ می شوند و سر و صدا راه می اندازند در کجای سینمای ملی ما جا دارند.

وی افزود: فیلمسازان ما به هیچ عنوان نباید گول تعریف و تمجیدهای تو خالی جشنواره های آن طرف آب را بخورند. جشنواره های خارجی با بال و پر دادن به برخی فیلم ضد ارزشی و نازلی که در سینمای ایران تولید می شود تنها سعی دارند فیلمسازان ما را در همین سطح فعلی شان نگهدارند و به آن ها اجازه رشد نمی دهند. به عنوان مثال فیلم «قصه ها» به کارگردانی خانم بنی اعتماد تنها در حد یک مستند تلویزیونی است که از آنجا که متاسفانه تلویزیون ما جایی برای انتقاد باقی نگذاشته است این مستند ساز خوب کشور چنین فیلمی می سازد و جشنواره های خارجی هم که دنبال چنین افکاری هستند به این فیلم بها داده و آن را مورد تشویق خود قرار می دهند و این باعث می شود که فیلمساز مجدداً سراغ ساخت آثاری در همین حد و اندازه برود.

این کارگردان سینما با تأکید بر اینکه نظام و انقلاب ما مانیفست خاص خود را دارد و باید مدیران و هنرمندان در راستای آن عمل نمایند گفت: ما در پست های مدیریتی و فرهنگی مان تنها شاهد حضور افرادی هستیم که به عنوان مشاور عالی و امثالهم فعالیت می کنند و متاسفانه هیچگونه خط مشی استراتژیک ندارند و به منافع ملی هم کمترین اهمیتی نمی دهند. در سینمای ما هیچگونه نقشه راه درستی انتخاب نشده است و جایگاه مانیفست امنیت ملی و انقلاب اسلامی ما در آن نمودی ندارد.

اسلاملو با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم تا خارجی ها برای سینما و فرهنگ و هنر ما تصمیم گیری نمایند گفت: باید بدانیم همین چند فیلم حامی فتنه ای که اخیراً در کنار تقدیریری از خانم مریلا زارعی بازیگر خوب فیلم شیار ۱۴۳ از جشنواره «آسیا پاسفیک» جایزه گرفته اند با یک برنامه ریزی هدفمند و استراتژیک انتخاب شده اند و ما باید با بالابردن افق نگاهمان خود را از دام جشنواره های خارجی بیرون بیفکنیم.

وی سپس خاطر نشان کرد: مدیران فرهنگی کشور به عنوان سکان داران اصلی فرهنگ و هنر می بایست مانند قله های استوار فکری در جامعه عمل نمایند. این مدیران می بایست اندیشمند باشند و دست اندرکاران بایستی از منصوب کردن برخی از مدیران که کمترین آگاهی از فرهنگ و هنر کشور ندارند خودداری کنند.

اسلاملو در خاتمه این گفتگو برخی از مدیران فعلی سینمایی و فرهنگی کشور را افرادی باندباز و با لجبازی های کودکانه برشمرد و گفت: یک مدیر می بایست مدبر باشد. اینکه آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی خود را یکی از شاگردان آیت الله مهدوی کنی می دانند کافی نیست باید دید که در اعمال آقای ایوبی کدامیک از سخنان و اهداف آیت الله مهدوی کنی دیده می شود. به عقیده من آدم های قوی بایستی به عنوان مدیران ارشد فرهنگی و سینمایی انتخاب شوند و از سوی دیگر نهادهای زیر مجموعه سازمان سینمایی مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و یا انجمن سینمای جوانان ایران باید از فیلمسازانی حمایت کنند که در راستای اهداف نظام دست به تولید فیلم ها بزنند و قله های فکری آینده را شکل دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.