دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴

کارگردان «پارکینگ» در گفتگو با سینماپرس:

جشنواره مردمی فیلم عمار باید در کنار مضامین ارزشی به فرم و ساختار آثار تولیدی نیز توجه جدی داشته باشد

عباس عمرانی بیدی

سینماپرس: عباس عمرانی بیدی مستند ساز صبح امروز پیرامون جشنواره عمار گفت: این جشنواره باید همراه با در نظر گرفتن مضامین ارزشی و انقلابی فرم و ساختار آثار تولیدی شرکت کننده را نیز بطور جدی مد نظر قرار داده و دید مردم را در این زمینه گسترش دهد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مستند «پارکینگ» به کارگردانی عباس عمرانی بیدی، داستان  زندگی «مش قاسم» پیرمردی است که از بازماندگان حصر خرمشهر بوده و در حال حاضر در یک پارکینگ ماشین، نگهبان است. او که نقاش زبر دستی است صحنه شهادت یکایک دوستانش را که از نزدیک دیده بر روی ورق نقاشی کرده و بر در و پنجره های ماشین ها چسبانده و هر از چند گاهی با یاد آن ها خلوت می کند و از یک روز شوم حمله عراق به خرمشهر می گوید.  

برپایه این گزارش،  مدت زیادی از تولید «پارکینگ» نمی گذرد اما در همین زمان کوتاه این فیلم ۱۱ دقیقه ای در جشنواره های بین المللی فیلم مقاومت جایزه تکنیک نو را دریافت کرد. همچنین در جشنواره فیلم کوتاه تهران، پروین اعتصامی  ،  جشنواره سینما حقیقت در سه بخش بینالملل، ملی و جایزه شهید آوینی نیز شرکت داشته است و به تازگی نیز قرار است در جشنواره مردمی فیلم عمار نیز حضور پیدا کند.

کارگردان این مستند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد راه های ارتقاء کیفی و کمی جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: این جشنواره از حیث مردمی بودنش کاملأ قابل اعتناست و لذا نباید خودش را معطوف به برخی امور بی نتیجه و غیر موثر نماید و از اصول فیلمسازی غافل شود. این اقدام فرهنگی باید به بعد بصری و ساختاری در کنار محتوا ارزش دهد تا مردم دید هنری شان تقویت شود و  فیلمسازی را کاری ساده نبینند؛ فراموش نکنیم که رقیبان غربی ما در عرصه سینما بسیار مجهز ظاهر می شوند.

عمرانی یادآور شد: برای نمونه ما همراه با مضمونی چون زندگی شهید چمران،  نیاز به اجرای صحنه هایی مثل انفجار هلیکوپتر در فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا هم داریم تا مردم به شور و شعف دربیایند و آثار فیلمسازی داخلی را نسبت به سایر آثار مشابه خارجی ترجیح دهند.

وی در ادامه نقش مطالعه و آشنایی به زبان سینما را در مورد شرکت کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار بسیار موثر دانست و گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار باید نقش رشد دهنده را ایفا کند و برای کارگردانان جوانان آموزشی باشد تا آزمایشی.

کارگردان مستند «پیاده» در ادامه در مورد انتظار خود از جشنواره مردمی فیلم عمار نیز گفت: این جشنواره در آثار خود باید به زندگی و دردهای مردم نزدیک شود و باید نمایشگر رنج های آنها باشد.

وی گفت:  جشنواره فیلم عمار باید همواره زبان هشدار و انتقاد و در عین حال امیدبخشی داشته باشد و در مستندات خود برای اهالی فرهنگ پیرامون مسائل مختلف در جامعه طرح سوال کند.

عباس عمرانی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: امیدوارم این جشنواره در آینده برای اکران فیلمها در کشورهای خارجی نیز برنامه ریزی منسجمی داشته باشد.  

نظرات

  • حسام ۱۳۹۴/۱۰/۲۸ - ۱۱:۵۳
    0 0
    احسنت بر این هنرمند عزیز و افتخار دیار سربداران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.