جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/ ۱۱

سعدی: «فیلم فجر» از هدف اصلی خود دور مانده است/ آثار ارزشی چندانی تولید نشده که در جشنواره امسال نمود پیدا کند

سعید سعدی*

سینماپرس: سعید سعدی تهیه کننده سینما گفت: هدف اصلی برگزاری جشنواره فیلم فجر بزرگداشت انقلاب اسلامی بود اما متاسفانه طی سال های اخیر این جشنواره از اهداف اصلی خود دور مانده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنیان گذاران اولیه جشنواره فیلم فجر هدف اصلی شان ایجاد جشنواره ای برای بزرگداشت انقلاب اسلامی بوده است اما متأسفانه طی سال های متمادی که از برگزاری جشنواره فیلم فجر می گذرد کمتر فیلمی در رابطه با انقلاب اسلامی در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و یا اصلاً چنین فیلم هایی در سینمای ایران به مرحله تولید نرسیده است.

این تهیه کننده سینما با تأکید بر اینکه سینمای ایران به عنوان یک هنر بزرگ و فراگیر نتوانسته است از ثمرات انقلاب اسلامی بهره مند شود اظهار داشت: من معتقدم که مسئولین فرهنگی کشور و سیاست گذاران سینمایی می بایست تدبیری بیندیشند تا در جمهوری اسلامی ایران فیلم های زیادی در رابطه با ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تولید شوند تا آیندگان بتوانند از آن ها بهره برداری های درستی بنمایند اما متاسفانه اکثریت مدیران سینمایی و فرهنگی کشور به این مقوله مهم و ارزشمند توجه چندانی ندارند و از همین رو تاکنون بسترسازی مناسبی برای نشر و تولید مباحث ارزشی در تمامی ارکان هنری کشور فراهم نشده است.

تهیه کننده فیلم سینمای «روزهای زندگی» ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه های دولتی که تنها به تولید میاندیشند و از رویکرد اصلی خود که بسترسازی فرهنگی است دور مانده اند گفت: مدیران دولتی می بایست روی موضوعات مهمی چون: انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و همچنین سوژه های دینی و مذهبی توجه ویژه تری داشته باشند و تولید بر اساس این موضوعات را جزو اهداف اولیه و اصلی خود قرار دهند چرا که این امر یک نیاز طبیعی و فراگیر برای تمامی افراد جامعه است و می تواند برای آیندگان بسیار مثمر ثمر باشد.

وی افزود: فیلمنامه نویسان سینمای ایران نیز می بایست روی فیلمنامه های و موضوعات خود تحقیق و پژوهش های زیادی داشته باشند تا فیلم هایی که در این زمینه به تولید می رسد هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ تکنیکی و ساختاری قابل دفاع و قابل عرضه باشد و ما بتوانیم به راحتی این فیلم ها را در جشنواره های خارجی که امروزه تنها پاتوق برخی از فیلمسازان خاص شده است شرکت دهیم و به این وسیله فرهنگ ناب انقلاب اسلامی را در آن سوی مرزها به همگان عرضه نماییم.

سعدی ادامه داد: تاکنون که بیش از سی و اندی سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد تنها دغدغه های فردی برخی از سینماگران باعث شده تا یک سری آثار ارزشی در زمینه دفاع مقدس و انقلاب در سینمای ایران تولید شود این در حالی است که در تمامی این سال ها اغلب مسئولین تنها به شعار دادن پرداخته اند و هیچ تعهدی از خود نشان نداده اند تا سینمای انقلاب و دفاع مقدس به اوج و تعالی برسد؛  اگر این سینما امروزه به سختی در حال نفس کشیدن است به واسطه دغدغه مند بودن برخی از سینماگران است که برای دفاع از ارزش ها جلوی تمامی سختی ها و مشکلات ایستادگی کرده اند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «روایت سه گانه» در خاتمه این گفتگو با تأکید بر اینکه هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر ناچار هستند از تولیدات یک ساله اخیر سینمای ایران تعدادی فیلم را برای حضور در بخش های مختلف جشنواره انتخاب کنند گفت: متاسفانه به دلیل رویکردهای غلط تعداد فیلم های ارزشی تولید شده در سینمای ایران بسیار کم است و از همین رو نمی توان متوقع بود که هیأت انتخاب جشنواره بتوانند با معجزه یک سری فیلم های ارزشی را به جشنواره راه بدهند.

گفتنی است؛ سعید سعدی تهیه کننده نامدار سینمای ایران است. وی تا کنون فیلم های سینمایی زیادی از جمله: «آرایش غلیظ»، «پنجاه قدم آخر»، «اینجا شهر دیگری است»، «کیفر»، «آلزایمر»، «اینجا بدون من»، «موش»، «در میان ابرها» و... را تولید کرده است. این تهیه کننده سینما تاکنون جوایز متعددی را از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.