یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/ ۱۲

درخشنده: هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر منافع مردم و سینما را در انتخاب آثار در نظر بگیرند

حضور پوران درخشنده در غرفه سینماپرس در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها

سینماپرس: پوران درخشنده کارگردان سینمای ایران گفت: هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر بایستی ضمن عملکرد آزادانه خود منافع مردم و سینما را درانتخاب هایشان در نظر بگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی زنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: توجه به این مسئله که اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر می بایست مانند یک قاضی عادل فیلم ها را داوری نمایند و بتوانند با عملکرد آزادانه خود روی اندیشه هایشان ایستادگی نمایند بسیار مهم و ضروری است. اعضای هیأت انتخاب علاوه بر دقت در این موضوع بسیار مهم باید به ساختار و محتوای فیلم ها به عنوان دو بال اصلی پرواز برای یک فیلم توجه داشته باشند.

درخشنده همچنین از پیام اصلی فیلم ها به عنوان یکی از پارامترهای مهم هیأت انتخاب نام برد و اظهار داشت: پیام هر فیلم بسیار مهم است و اعضای هیأت انتخاب بایستی به چگونگی بیان کردن پیام ها در فیلم ها توجه ویژه ای داشته باشند چرا که یک فیلمساز می تواند یک دغدغه اجتماعی را با رویکردی مثبت و سازنده در فیلمش بیان نماید و فیلمسازی دیگر می تواند همان رویکرد را با دیدگاهی مخرب که برای جامعه جز تباهی و سیاهی به بار نخواهد آورد بیان کند.

برنده لوح زرین بهترین فیلم از ششمین جشنواره فیلم فجر برای «پرنده کوچک خوشبختی» خاطرنشان کرد: اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باید روی این موضوع دقت کنندکه فیلم ها به صورت عمومی چه منافعی می توانند برای جامعه داشته باشند. به ویژه فیلم های اجتماعی چگونه می توانند بابی برای مشکل گشایی از معضلات و آسیب های گوناگون که در جامعه ما به وفور یافت می شود داشته باشند و کدامین حرکت مثبتی را در جامعه باعث می شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «شمعی در باد»   ضمن انتقاد از عدم وجود هرگونه پژوهش و تحقیق در اغلب فیلم های تولید شده در سینمای ایران گفت: متاسفانه آثار تولید شده در سینمای ایران پایه علمی ندارند و فیلمسازان و فیلمنامه نویسان دقت نظر کافی روی این موضوع مهم که می تواند کلیدی برای پیشرفت و اعتلای سینما داشته باشد نمی نمایند. ما باید به این مسئله مهم توجه نماییم که سینما تنها وسیله ای برای سرگرمی نیست و یک فیلم باید حرفی برای گفتن داشته باشد،  فیلمساز باید بتواند روی حرفی که در فیلمش زده است ایستادگی نماید. از این رو این قضیه نیز می تواند یکی از ملاک های مهم برای اعضای هیأت انتخاب باشد.

درخشنده ادامه داد: یکی از مباحث مهم که همیشه در عملکرد هیأت انتخاب تاثیری جدی داشته است مسئله استقلال اندیشه و فکری آن ها است و به همین جهت اعضای هیأت انتخاب جشنواره نباید زیر بار تحمیل یک سری مسائل بروند. البته خود من هرگاه عضو هیأت انتخاب جشنواره ها بوده ام هیچگاه شاهد این قضیه نبودم که دبیران و یا سیاست گذاران جشنواره بخواهند عضوی از هیأت انتخاب را به زور وادار به انتخاب یک فیلم خاص نمایند چرا که این مسئله از اساس کاری غلط است و جشنواره باید نشان دهنده یک سال کارنامه سینمای ایران باشد و ما ببینیم که چقدر توانسته ایم نسبت به سال های پیشین موفق تر عمل کنیم و یا اینکه چه مقدار مسیر خود را به اشتباه طی کرده ایم.

وی در خاتمه این گفتگو با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر برای این شکل گرفته است که خوراک فرهنگی مخاطبان سینمای ایران را فراهم نماید و بتواند تاثیری درست و هدف دار در رشد و اعتلای جامعه باشد از تمامی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر درخواست کرد که در انتخاب های خود به صورت سلیقه ای برخورد نکنند و به فاکتورهای مهم انتخاب یک فیلم توجه ویژه ای داشته باشند تا فیلم های راه یافته به جشنواره بتوانند تاثیر مطلوبی بر جامعه بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.