یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱

نقد شفاهی فیلمهای در حال اکران/

آذین: «چند متر مکعب عشق» راوی قصه‌ای تازه در سینماست

چند متر مکعب عشق*

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما با تجمید ازموضوعات خلاقانه نخستین ساخته جمشید محمودی گفت: «چند متر مکعب عشق» یک ملودرام عاشقانه دلنشین است که قصه ای تازه را در سینما روایت می کند.

وی به خبرنگار سینماپرس گفت: یکی از متفاوت ترین فیلم های جشنواره سی و دوم فیلم فجر و سینمای روز ایران ملودرام عاشقانه ، دلنشین و غم انگیز «چند متر مکعب عشق» است. 

آذین در ادامه افزود: «چند متر مکعب عشق» نخستین ساخته سینمایی جمشید محمودی است. فیلمی مضمون محور که عشق و دوستی را سر فصل زندگی و مناسبات انسانی معرفی کرده و با تاکید بر نقش و تاثیر عشق در ساختن دنیایی بهتر قصه ای تازه را در سینما روایت می کند.

این منتقد و مدرس سینما بیان داشت: جمشید محمودی با تنیدن داستانی لطیف، انسانی ،عاشقانه و آرمانی در بستری از جنگل تلخی ها و  انسان ستیزی ها بر پیکره فیلم خود اثری جذاب، تاثیرگذار و متفاوت برای تماشا و اندیشین به امروز و فردای انسان ها، ارائه کرده است.

آذین تصریح کرد: تاکنون چندین فیلم با توجه به زندگی، رنج ، مشکلات افغان ها و افغانستان به همت فیلمسازان ایرانی ساخته شده و اغلب آن ها در آثارشان بر مظلومیت افغان ها،ظلم، تجاوز بیگانگان و طوفان خرافات مذهبی داخلی آن انگشت گذاشته اند اما فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» با آنکه داستان دلدادگی یک پسر ایرانی و دختر افغانی را به زیبایی تصویر کرده و از مهاجرت ، مهاجران و برخورد با افغان های قانونی و غیر قانونی ساکن در ایران سختی ها به میان آورده ولی در دام تلخی نگری و سیاه نمایی نیفتاده و با مظلومیت نمایی غلو شده نخواسته قهرمان های فیلم را برجسته کند.

این مدرس سینما ادامه داد: روایت خوب نوشته شده فیلم که خوب هم به تصویر درآمده بر اساس یک رخداد واقعی شکل گرفته و در قالب فیلمنامه و فیلمی قابل تحسین با پایانی باز و تاثیرگذار یک داستان عاشقانه را که ظلم و خشونت آن را به تراژدی کشانده بازگو کرده است.

وی گفت: «چند متر مکعب عشق» در پی آن است که بگویید عشق، مرز نمی شناسد و تمام مرزها و قراردادها را پشت سر گذاشته و می تواند نقطعه عطف اتصال انسان ها با هم باشد. لمس واقعیت های جاری در قصه فیلم از جمله تهاجم، فقر، سختی، مهاجرت وعشق توسط فیلمساز، شناخت ، درک درست از شخصیت ها، فضاهای رنج، کار و آشنایی مناسب با ابزار سینما باعث شده تا جمشید محمودی در ساخت یک اثر سینمایی به توفیق برسد.

آذین در ادامه افزود: پردازش خوب شخصیت ها، فضاسازی ها، همسو با حوادث داستان، بازی های باورپذیر و دیدنی بازیگران، تدوین هوشیارانه، بازی موثر ساعد سهیلی، نادر ابراهیمی و هسیبا ابراهیمی، موسیقی هماهنگ با روند داستان و کارگردانی سنجیده از عوامل اصلی موفقیت اجتماعی و سینمایی «چند متر مکعب عشق» است.

وی گفت: احترام به سلیقه ، درک و شعور تماشاگر با انتخاب و اختیار کردن پایان باز قصه و دعوت مخاطب به مشارکت در سرنوشت شخصیت های عمیقاً تراژیک صابر، مرونا و عبدالسلام دیگر نکته بارز این اثر سینمایی است.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: «چند متر مکعب عشق» از تعامل و ارتباط انسان ها با کیمیایی عشق می گوید و گر چه پایانی غیر متعارف دارد و نشان می دهد که خشونت ، سردی، تجاوز و تحقیر حتی عشق را در کانتینر به مسلخ می کشند ولی نشانگر جاودانی عشق و آرزوی داشتن دنیایی صلح آمیز بر مبنای محبت هم هست. همچنین ظهور یک فیلمساز خوش فکر را که می تواند با سینما، قصه انسانی و اخلاقی بگوید و در ورطه سطحی نگری و محدود اندیشی نیفتد را نوید می دهد.    

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.