چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹

در گفتگو با سینماپرس

ملاقلی پور: «قندون جهیزیه» رفتارها و باورهای غلط میان مالک و مستاجر را ریشه یابی می‌کند

علی ملاقلی پور

سینماپرس: علی ملاقلی پور گفت: «قندون جهیزیه» فیلمی با ته مایه های طنز است که به تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی به ویژه روابط غلط میان موجران و مستاجران در جامعه می پردازد.

این فیلمساز جوان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من معتقدم که یک فیلم آینه تمام نمای درونیات و تفکرات فیلمساز است از همین رو «قندون جهیزیه» فیلمی با دیدگاه شخصی من است که سوژه اصلی آن طی سال های اخیر جزو دغدغه های اصلی من بوده است.

وی با تأکید بر اینکه برخی باورهای غلط که میان دو طبقه اقتصادی جامعه به وجود آمده باعث شده تا هیچگاه غنی و فقیر نتوانند با یکدیگر ارتباط درستی برقرار نمایند گفت: ما اگر جامعه را از لحاظ اقتصادی به دو طیف غنی و فقیر تقسیم نماییم متوجه می شویم که این دو قشر همیشه نسبت به یکدیگر بد قضاوت کرده اند و تفکرات شان نسبت به یکدیگر باعث شده تا با هم دچار سوء تفاهم شده و هیچگاه نتوانند با یکدیگر متحد شوند و همیشه نگاهی جنگجویانه نسبت به یکدیگر داشته باشند.

ملاقلی پور خاطرنشان کرد: تمامی افرادی که در جامعه زندگی می کنند باید نسبت به یکدیگر شناخت کافی داشته باشند تا کمتر دچار سوء ظن گردند. من در «قندون جهیزیه» به شدت سعی کرده ام روی این مقوله بسیار مهم یک ریشه یابی اساسی انجام دهم که اصلاً این مسئله جدایی میان طیف های اقتصادی از کجا نشأت گرفته است. البته تمامی سعی من بر این بوده که به دور از هرگونه شعارزدگی که می تواند باعث پس زدن مخاطب شود این مفاهیم را در زیر لایه های فیلم بیان کنم و تا جایی که بضاعت فیلمنامه اجازه داد ریشه های اینگونه معضلات را ارزیابی نمودم.

دستیار کارگردان فیلم سینمایی «مزرعه پدری» افزود: «قندون جهیزیه» فیلمی اجتماعی است که موقعیت های طنز در آن گنجانده شده و از همین رو ما سعی کردیم از برخی از بازیگران شناخته شده کمدی و طنز ایران از جمله آقای اکبر عبدی در این فیلم بهره ببریم. اما موکداً تاکید می کنم که این مسئله باعث نمی شود تا «قندون جهیزیه» را فیلمی بر اساس فاکتورهای یک اثر طنز دانست. از سوی دیگر من سعی کردم که کمی فضای کار برای بازیگران اصلی این فیلم عوض شود تا «قندون جهیزیه» شبیه به سایر آثار آن ها نگردد.

وی در پاسخ به این سوال که حضور اولین فیلمش در جشنواره فیلم فجر چقدر مهم است گفت: از آنجایی که جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره مهم سینمایی ایران است و مانند ویترینی یک ساله برای سینمای ایران عمل می کند حضور فیلمم در این جشنواره برایم به شدت مهم است. اما از آنجایی که من فیلمم را برای مخاطبان سینما ساخته ام نظرات داوران، منتقدان و دست اندرکاران جشنواره چندان برایم مهم نیست چرا که من با هدف تاثیر گذاری فرهنگی دست به تولید «قندون جهیزیه» زده ام و به همین دلیل معتقدم که رسالت اصلی خود را به درستی انجام داده ام.

گفتنی است؛ در این فیلم صابر ابر، نگار جواهریان، مصطفی ساسانی، حسن عباسی، وحید نفر، حیدر زرقومی و با حضور اکبر عبدی، افسانه چهره آزاد و کریم اکبری مبارکه به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان «قندون جهیزیه» آمده است: عطا و معصومه در خانه ای مستأجرند، موعد اجاره آنها پایان یافته اما می خواهند در خانه بمانند.

عوامل فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: علی ملاقلی پور، مشاور کارگردان: بهرام توکلی، مشاور پروژه: دکتر محمد رضا شجاعی، سرمایه گذاران: شرکت سینمایی فدک فیلم-سهند ترابی، تهیه کننده : سعید سعدی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: مهدی قپانی، دستیاران: فرید یزدانی-محمد جواد سعدی، منشی صحنه: نفیسه ذاکری، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، دستیار اول فیلمبردار: امید رخ افروز، گروه تصویر: هادی منوچهر پناه-کیوان ارجمند-مهرداد کاظمی-احمد صادقیان-آرمین عجزی، عکاس: سمیه میری، تصویربردار پشت صحنه: مجتبی تهوّری، صدابردار: حسین بشاش، دستیاران صدا: حسین معتمدی-جابر سلیمی، طراح صحنه و لباس: غزاله معتمد، دستیار اول صحنه:علیرضا سلیمی، مدیر صحنه: محمد ملکان، دستیار صحنه: مهدی سلیمی، دستیار لباس: ندا تمیمی، خیاط: راشین اکرمی، سرپرست دکور: پیمان کاوندی، اجرای دکور: موسی موسوی، ماشا ا ... قربانی، ذبیح وزیری، طراح گریم: سهند ترابی، اجرای گریم: لیلا ثانی مسعود باقری-پرهام کاکوئی-، جانشین تولید: جواد سلیمانی، مدیر تدارکات: یاسر سلیمانی، دستیار تدارکات: مهدی بهری-امیر کشاورز، پذیرایی: میلاد دین دوست-ایمان مرادی-رزاق علی بخشی، امور اداری: فاطمه فرج الهی، امور مالی: محسن شاکری، آشپز: عبالرضا بهرامی، حمل و نقل: کامبیز محمدی-سید محسن حسینی-علیرضا محمدپور-بهمن بهمنی-محسن رجب پور-مجید سمساری-احمد همایی ومشاوررسانه ای: سمیه میری.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.