یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴

یک چهره پرداز و روزهای پر مشغله

خسروی: با چهار فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارم/ ما تنها به وارد کنندگان مواد چهره پردازی به کشور تبدیل شده‌ایم!

سودابه خسروی

سینماپرس: سودابه خسروی چهره پرداز پرکار سینمای ایران گفت: در صورت تایید هیأت انتخاب با فیلم های «ارغوان» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار، «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان و«عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی در بخش سودای سیمرغ حاضر خواهم بود ضمن اینکه با «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده در سی و سومین جشنواره فیلم فجر نیر حضور دارم..

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «من همسرش هستم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در فیلم سینمایی «ارغوان» به دلیل آنکه داستان فیلم در زمان قدیم روایت می شد و چهره پردازی فضایی قدیمی و به شدت خاص را طلب می کرد من طراحی گریم را به سبک قدیمی و با استفاده از سایه کار کردم. در صورتی که اگر داستان فیلم فضایی امروزی داشت آن را با قطعه کار می کردم. مدل طراحی چهره پردازی سینمایی قدیم اینگونه طلب می کند که خط و خطوط زیادی بر چهره بازیگران ایجاد شود و از همین رو با صلاحدید کارگردانان این اثر تصمیم گرفتیم طراحی چهره پردازی به این سمت و سو برود. داستان «ارغوان» در مورد یک زن و مرد است که در شب مرگ یک موزیسین معروف، برخورد اتفاقی‌ شان روی گذشته و آینده هر دوی آنها تاثیر می‌گذارد.

خسروی در مورد فیلم «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان نیز اظهار داشت: این فیلم سبکی رئال دارد و داستان آن در مورد جامعه امروزی ایران است و از این رو طراحی چهره خاصی برای آن نیاز نبود و من بیشتر سعی کردم که چهره پردازی به گونه ای باشد که مخاطب اثر بتواند به راحتی با یکایک کاراکترهای فیلم ارتباط برقرار نماید. این فیلم درامی اجتماعی در بستری عاشقانه است و احتمالاً با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو خواهد شد.

چهره پرداز فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در مورد فیلم «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی گفت: این فیلم فضایی نو و متفاوت دارد و معتقدم که سبکی جدید را به سینمای ایران معرفی می کند. داستان این فیلم در مورد قشر خاصی از اجتماع است که من به عنوان طراح چهره پردازی تصمیم گرفتم برای اینکه کاراکترها به خوبی بتوانند به مخاطبان شناسانده شوند روی تک تک آن ها طراحی خاصی را انجام دهم.

این چهره پرداز با تاکید بر اینکه فیلم «ناهید» فضایی به شدت بومی دارد خاطرنشان کرد: از آنجا که داستان این فیلم در شمال کشور می گذرد و فیلم فضایی بومی دارد من بیشتر از هر نکته ای سعی کردم که چهره پردازی را مطابق با حال و هوا و فضای شهرهای شمالی انجام دهم اما به دلیل اتفاقات داستان و همچنین معاصر بودن فضای داستان تصمیم بر آن شد تا به آن اتفاقات و فضا نیز نزدیک شویم.

طراح چهره پردازی فیلم «فرزند چهارم» در ادامه این گفتگو ضمن ابراز گلایه از تبدیل چهره پردازی به آرایش در اکثریت آثار سینمایی ابراز داشت: از آنجا که هیچگونه سوبسیدی به چهره پردازان تعلق نمی گیرد و ما بالاجبار باید وسایل و ابزارمان را از بازار با نرخ ارز آزاد تهیه نماییم و شرکت های وارد کننده تجهیزات چهره پردازی به صرف خود نمی بینند که ابزار آلات گریم را وارد کنند، ما مجبور به استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی شده ایم که توسط کمپانی ها از خارج از کشور وارد می شوند.

خسروی همچنین دیجیتالی شدن سینما را یکی دیگر از دلایل افت چهره پردازی به ویژه در سال های اخیر سینمای ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی سینمای دیجیتال وارد سینمای ایران شد متولیان امر به این فکر نیفتادند که می بایست مواد دیجیتال را هم وارد سینمای ایران کنند. اکنون وضوح تصویر دوربین های دیجیتال نسبت به دوربین های ۳۵ میلیمتری ۶ برابر شده است اما از آنجا که مواد اولیه کار ما در دسترس مان قرار ندارد نتوانسته ایم ظرافت چهره پردازی را به آن حد و اندازه برسانیم.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «کتاب قانون» سپس مشکلات مالی پروژه های سینمایی را یکی دیگر از دلایل افت چهره پردازی در سینمای ایران دانست و گفت: بارها دیده شده که در بسیاری از پروژه های سینمایی دست اندرکاران آن فیلم به مجریان گریم پیشنهاد می دهند که طراحی چهره پردازی را انجام دهند. این در حالی است که طراحی با اجرا تفاوت های زیادی دارد و یک طراح گریم می بایست سواد ویژه ای در این زمینه داشته باشد. تمامی این مسائل دست به دست هم داده تا مقوله طراحی گریم در سینمای ایران به هم ریخته شود و اصلاً برخی از فیلمسازان هدف اصلی و اساسی طراحی گریم در فیلم ها را از خاطر ببرند.

وی چهره پردازی را عنصری مهم در فیلم های سینمایی دانست و اظهار داشت: اصل اساسی گریم برای این در سینما به وجود آمد که بتواند بازیگر را به نزدیک تر شدن به نقش و همچنین حالات روحی و روانی و جسمی کاراکتر مورد نظر شبیه و نزدیک سازد. در یک فیلم سینمایی می بایست برای هر پلانی که بازیگر جلوی دوربین می رود چهره پردازی خاصی در نظر گرفته شود چرا که حالات روحی بازیگر در هر سکانس و یا پلانی بالا وپایین دارد و از همین رو میمیک چهره او به هم ریخته می شود. تمامی این ها مواردی است که متاسفانه در سینمای ایران هیچ تفکری روی آن ها صورت نمی گیرد و همه می خواهند فیلمشان را با یک بودجه نازل سر هم بندی نموده و به اصطلاح برای خالی نبودن عریضه نام یک طراح چهره پردازی را با خود به یدک بکشند.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «پارک وی»  افزود: یکی دیگر از دلایل افت گریم در سینمای ایران این است که ما مواد چهره پردازی را در داخل کشور تولید نمی کنیم و تنها به وارد کننده تجهیزات گریم و آرایشی از کشورهای غربی بدل شده ایم گه نوع فوم ها و لوازم های آن ها برای نوع بافت پوستی شهروندان خودشان تولید شده و این در حالی است که ساختار پوستی ما ایرانی ها و اصولاً مردم شرق با آن ها تفاوت بسیار زیادی دارد. از همین رو ما باید به این فکر کنیم که برای بهبود سینما و گریم دست به تولید تجهیزات چهره پردازی در داخل کشور بزنیم.

این چهره پرداز سینما در خاتمه این گفتگو در مورد جدیدترین فعالیت هایش در حوزه سینما گفت: این روزها درگیر ۳ پروژه سینمایی جدید شده ام که آقایان امیر شهاب رضویان، اصغر نعیمی و مسعود مددی کارگردانان آن ها هستند و این روزها تمامی آن ها در حال فیلمبرداری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.