جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۸

«عبدالحسینی»، یک اظهار نظر و چند سوال کوتاه

ضرورت انسجام بیشتر در مدیریت سینمایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران/ «شهاب مرادی» از چه جریانی حمایت خواهد کرد؟

حجت الاسلام شهاب مرادی*

سینماپرس: محمد عزیزی/ آیا بهتر نیست معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تنها بجای تکیه بر برخی اسامی آنهم شاید بدون کسب اطلاعات به روز و مطالعه بیشتر، با شناخت کامل تر از جریان های سینمایی کشور برنامه جدی تر و عمیق تری از حمایتهای شهرداری تهران از فعالان سینما ارائه دهد؟

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که مدیریت آن از سال گذشته  به حجت الاسلام شهاب مرادی روحانی و چهره مطرح کشورمان واگذار شده است، اگرچه در برخی مواقع مبادرت به تولید آثار سینمایی نموده که هیچ سنخیتی با موضوعات شهری و موارد مرتبط با آن نداشته و در زمان خود انتقادات متعددی را نیز موجب گردید، لیکن در طول سالهای پیشین، همواره به عنوان یکی از دستگاههای حامی سینماگران در تولیدات فیلم های شهری به حساب آمده است.

 آنچه که اهالی سینما در مجموع از این سازمان و به ویژه موسسه تصویر شهر بیاد دارند حمایت و مشارکت در تولید فیلم‌های سینمایی و در کنار آن برگزاری باشکوه دوره های مختلف جشنواره فیلم شهر به عنوان شاید مهمترین جشنواره موضوعی طی چند سال اخیر است که در نگاه کلی و فارغ از برخی نگاهها و تلاشهای سلیقه ای که بیشتر معطوف به حضور  یکی از گردانندگان اصلی پشت پرده مسائل سینمای کشور در جمع هیأت امنای موسسه مذکور بود و به تازگی از آن مسئولیت جدا شده است، همواره از اقدامات حمایتی آن به نیکی یاد می‌ کنند.

همچنین جشنواره بین المللی فیلم شهر که پنجمین دوره آن در اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود و بر اساس متن فراخوان منتشره میزبان آثاری خواهد بود که  با محوریت اشاعه­ فرهنگ مهربانی،  تقویت روحیه­ صبر میان شهروندان،  گسترش نشانه­ ها و نمادهای فرهنگ اسلامی - ایرانی در شهر، اشاعه و ارتقاء فرهنگ نظم و قانون­گرایی، توجه شهروندان به ارزش­ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،  آشنایی شهروندان با تغییرات فرهنگی نامطلوب و آسیب های آن و تحکیم بنیان خانواده و بیان جنبه­ های مثبت افزایش جمعیت تولید شده باشند از جمله برنامه های قابل ستایش شهرداری تهران در حوزه سینماست.

اما با این توصیف ها، بخشی از اظهارات «امیر عبدالحسینی» معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گفتگو با یکی از رسانه های مجازی ظرف روزهای اخیر قابل تأمل است؛ این گزیده ای از سخنان وی است:  «در حال حاضر برای حمایت از چند فیلم سینمایی در حال گفتگو هستیم که در صورتی که موضوع فیلم با محورها و سیاست های ما همخوانی داشته باشد، از این فیلم ها حمایت می کنیم. در دوره گذشته با رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی و ... کار کرده بودیم و امیدوارم این همکاری در این دوره نیز ادامه پیدا کند.» 

شایسته است جناب عبدالحسینی که با سابقه ای از فعالیت مستمر در عرصه هنرهای تجسمی بر مسند معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور دارند بطور اجمالی و تنها در جهت شفاف سازی بیشتر به چند سوال کوتاه سینماپرس به عنوان نمایده ای از افکار عمومی حوزه سینما پاسخ دهند:

۱. با توجه به وجود موسسه توسعه تصویر شهر و حتی انتشار برخی اخبار مبنی بر شرکت آثاری از سوی این موسسه در جشنواره فیلم عمار، نقش این مجموعه شناخته شده سینمایی چرا بر خلاف گذشته در طول مدت جابجایی مدیریتی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کم رنگ شده است؛ به نحوی که اخبار مهم سینمایی سازمان متبوعه به خصوص در بخش حمایت از فیلمسازان باید از طریق معاون هنری اطلاع رسانی شود نه مدیر عامل موسسه که همچون ادوار گذشته از افراد با سابقه و آشنا در میان اهالی سینماست؟

۲. بزرگان عرصه فیلمسازی کشور همیشه مورد احترام مردم و علاقمندان به هنر هفتم بوده اند و خواهند بود؛ منوط به اینکه مخاطبان سینما آثار در خور و اعتبار این سینماگران را بر روی پرده نقره ای شاهد باشند. با توجه به ساخت یکی دو فیلم اخیر فیلمسازان مد نظر معاون محترم هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که از لحاظ ساختاری و مضمونی انتقادات متعددی را به همراه داشت؛  به خصوص فیلم «قصه ها» ی خانم رخشان بنی اعتماد که به نوعی در حمایت از جریان فتنه سال ۸۸ تولید و توسط مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید اجازه تبدیل به نسخه سینمایی و نمایش عمومی را دریافت کرد، آیا باز هم جناب عبدالحسینی قصد صرف بودجه بیت المال را در حمایت از این دسته از سینماگران دارند؟  آیا بهتر نیست تنها بجای تکیه بر برخی اسامی آنهم شاید بدون کسب اطلاعات به روز و مطالعه بیشتر، با شناخت کامل تر از جریان های سینمایی کشور برنامه جدی تر و عمیق تری از حمایتهای شهرداری تهران از فعالان سینما ارائه داد؟

۳. کمتر کسی است که در عرصه سینما نام برخی فیلمهای مسئله دار این روزها را نشنیده باشد؛ فیلمهایی که اتفاقأ برخی از آنها متعلق به فعالان شناخته شده سینما و وابسته به جریانات شبه روشنفکری حاکم بر سینمای نظام جمهوری اسلامی است و اگرچه به ظاهر دربرگیرنده موضوعات اجتماعی شهری هستند اما در برایند کلی عاری از امید و صیر و مهربانی و قانونگرایی بوده و در یک کلام دارای تصاویر سیاه و ناامیدانه از وضعیت موجود فضای شهری در ایران اسلامی است. حال با این اظهارات معاون محترم هنری و ذکر صریح برخی اسامی و با توجه به برگزاری جشنواره فیلم شهر که به نظر میرسد با وجود شهاب مرادی در رأس سازمان فرهنگی هنری و بکارگیری افراد متعهد و کاربلد در این جشنواره، نسبت به حداقل دوره های سوم و چهارم، دوره متفاوتی را تجربه می‌کند، مسئولان مربوطه در جشنواره یاد شده بر پایه تجربیات گذشته در برخورد با سطح نوقع هنرمندان به سختی میتوانند نسبت به عدم پذیرش این دسته از آثار اقدام نمایند؛ آیا بهتر نبود در آستانه چنین رویداد مهمی بجای ایجاد تناقض و رفتار و گفتاری دو گانه، انسجام و وحدت بیشتری را رویه فعالیت سینمایی در سازمان فرهنگی و هنری قرار داد؟

 

 

 

 

 

نظرات

  • ام.اچ. دوستانفر ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ - ۱۰:۲۳
    1 0
    اقلا يك سر سوزن به نصايح فاضلانه اى كه جلوى دوربين تلويزيونى ميكنيد و مرد م را دعوت به رعايت انصاف، عدالت ، مديريت صحيح و ... ده ها اصل قابل تعميق ديگر ميكنيد ، پايبند باشيد ، تا مردم شما را هم بمانند ، فرصت طلبان شهرت طلب ، و روهروان وادى پول و قدرت ، نپندارن!! آقايان ! اولا: اين كله گنده هاى سينما خودشان ميليارد هستن و احتياجى به حمايت هاى مالى شما براى ساخت فيلم ندارند ، دوما : مگه سينما همين چهارتا آدم توش هستن كه شما مفتخريد به دست گذاشتن انان در سفره بيت المال تان ؟ سوما : آنها تا بحال چه تخم دو زرده اى براى سينما و مملكت كرده اند كه شما خود را به آنان سنجاق ميكنيد؟ چهارما: از قديم گفته اند كه در كشور : بعضى از مديران، بايك بشكن زدن ، قدرت مديریتى حودرا تبديل به قدرت سياسى و اقتصادى شان ميكنند و با يك بشكن زدن ، قدرت سياسى و اقتصادى خود را تبديل به قدرت مديريتى خود ميكنند... ! و الخ !

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.