شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳

در گردهم‌آیی به ریاست افتخاری سید محمد بهشتی

«ابراهیم گلستان»به مرکز گسترش می‌آید/ نمایش ۱۸ اثر مستند باستان شناسی در نیمه دوم دی

آرم مرکز گسترش سینمای مستند سینمای تجربی

سینماپرس: اسامی ۱۸ فیلم مستند ایرانی و خارجی که در نخستین گردهم‌آیی بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی به نمایش در‌می‌آیند،اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، در این رویداد علمی- هنری که طی روزهای ۱۵ تا ۱۷ دی ماه ۱۳۹۳ در موزه ملی ایران برپا می‌شود، ۱۸ فیلم از قدیمی‌ترین تا جدیدترین آثار مستند باستان‌شناسی ایرانی و خارجی به این شرح روی پرده می‌روند:

«ایران فراسو» علی‌اکبر ولدبیگی، «پرنیان» اُرد عطارپور، «تا انتهای تیره بهار» محمد مقدم، «تپه‌های قیطریه» پرویز کیمیاوی، «تپه‌های مارلیک» ابراهیم گلستان، «تخت جمشید» فریدون رهنما، «جام حسنلو» محمدرضا اصلانی، «خانه‌ام روی تپه‌هاست» شهرام درخشان، «دستگرد یزد‌شاپوران» پژمان مظاهری‌پور، «لاخ مزار» محسن عبدالوهاب، «مرمت آثار باستانی» حمید سهیلی‌مظفر، «منم داریوش» وحید باقرزاده و «نواهای گم‌شده» علیرضا قاسم‌خان.

«اکتشاف آخرین قلمرو پادشاهی آرتا» ساخته اولیور ژولین/ محصول شبکه ARTE فرانسه و آلمان، «راز سرچشمه‌های مس» به کارگردانی گیزلا گرایشن/ محصول شبکه ZDF آلمان، «پرس‌پولیس عرصه سلاطین» اثر فریدر کاسمان/ محصول شبکه بایر آلمان و «کاوش‌های باستان‌شناسی تخت‌جمشید» ساخته چارلز بریستد/ به تهیه‌کنندگی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو هم از جمله مستندهای خارجی این رویداد بین‌المللی است.

«داستان سفال» به کارگردانی مریم بیانی هم فیلم انیمیشن متفاوت و جذابی با موضوع خاص این گردهم‌آیی است که در روز اول به نمایش درمی‌آید.

در این گردهم‌آیی، آثار مستندی با موضوعاتی چون اولین کاوش‌های باستانی، نخستین فیلم ساخته شده از تخت‌جمشید، مستندی توصیفی- تجربی از جام حسنلو، سایت‌های حفاری، داستان پیدایش سنگ‌نگاره‌ها، مرمت آثار باستانی و... به نمایش درآمده و مجموعه مقالاتی هم توسط اساتید علم باستان‌شناسی و سینمای مستند ایران ارائه خواهد شد.

گفتنی است: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قصد دارد تا با برگزاری «نخستین گردهم‌آیی بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران» گامی جدی برای تعامل میان مستندسازان و باستان‌شناسان برداشته و با ایجاد فضای همدلی و همگرایی بین آنان، شرایطی را مهیا نماید تا آثار ارزشمندی در این زمینه تولید شود.

این گردهم‌آیی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ عصر روزهای ۱۵ الی ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۳ در سالن موزهٔ ملی ایران برپا می‌شود.

 

نظرات

  • 0 0
    با سلام ضمن تشکر و قدر دانی از برگزاری چنین گردهمایی که جایش در سی و پنج سال اخیر خالی بود ، آیا بنده که یک تهیه کننده و کارگردان در زمینه مستند میراث فرهنگی در شیراز هستم و تا به حال 25 فیلم در این زمینه تولید و از صداو سیما و جشنواره ها اکران و پخش شده میتوانم در این گردهمایی شرکت کنم اگر ، جواب مثبت است چگونه . متشکرم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.