یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸

به بهانه تولد یک بازیگر مبارز با تبعیض نژادی

«دنزل واشنگتن»؛ از «مالکوم ایکس» آزادی‌خواه تا مصلح اجتماعی «اکولایزر»

دنزل واشنگتن*

سینماپرس: امروز مصادف با تولد دنزل واشنگتن بازیگر سیاهپوست امریکایی است که بخشی از عمر خود را به مبارزه با تبعیض نژادی اختصاص داده است.

سال ۱۹۷۷ بود که جوان سیاهپوست ۱۸ ساله ای نقشی کوتاه را در فیلم رابرت آلدریچ با عنوان ولما بازی کرد و پس از ان فیلم های زیادی با نام وی در تیتراژ اکران شدند اما سال ۱۹۹۲ و بازی در فیلم مالکوم ایکس ساخته اسپایک لی بود که دنزل واشنگتن را به جامعه سینمایی معرفی کرد.

واشنگتن ۵۹ ساله اکنون ۵۳ بازی را در کارنامه خود دارد که با احتساب شش فیلم در مقام تهیه کننده و دو فیلم در مقام کارگردان تعدا فیلم هایش از سنش بیشتر می شود!  نکته جالب اینجاست که به تقریب همه فیلم های وی قابل اعتنا هستند و از این نظر در کنار بازیگرانی چون مورگان فریمن و لیام نیسون قرار می گیرد.

واشنگتن فیلم های زیادی دارد که از میان آنها چند فیلم مشهورترند و در این میان فیلم متفاوت «مردی در آتش» سرلوحه همه آنهاست. عمده فیلم هایی که واشنگتن در آنها ایفای نقش کرده اکشن و تریلر هستند اما گاهی فیلم هایی در ژانرهای دیگر دارد. مثل فیلادلفیا که در ان نقش مقابل تام هنکس را به عنوان یک وکیل تازه کار و جوان دارد.

دنزل واشنگتن*

همانطور که اشاره کردیم حضور این بازیگر ۵۹ ساله که سال جاری بازی در نقش جیمزباند را به دلیل بالا بودن سنش رد کرد از فیلم مالکوم ایکس آغاز شد چرا که وی به دلیل اعتقاداتش به مبارزه با تبعیض نژادی در این فیلم که داستان واقعی رهبر سیاهپوستان مسلمان امریکاست با اعتقاد بازی کرد و نقشش را به بهترین شکل ارائه داد. واشنگتن بعدها در سال ۲۰۰۷ فیلمی را با عنوان مناظره کنندگان بزرگ کارگردانی کرد که در آن نقش یک پروفسور سیاهپوست مبارز راب زای می کرد که از داستانی واقعی اقتباس شده بود. در این فیلم که فارست ویتاکر نیز بازی می کند شاهد ظلم برخی از سفیدپوستان به سیاهپوستان و مبارزه قانونی آنها از طریق سخنرانی های متعدد در دانشگاه های امریکا هستیم.

بازی واشنگتن بیشتر درونی است و این موضوع برای بازیگری که نقش های اکشن دارد سخت است و این مهارت وی در تعادل ایفای نقش هایش را بیشتر می رساند.

وی در فیلم مردی در آتش که ساخته تونی اسکات و بهترین فیلم ین کارگردان به حساب می آید نقش یک محافظ خصوصی را دارد که هنگام دفاع از دختربچه ای که به وی سپرده شده تا پای مرگ می رود و سپس برای نجات وی با پی ریزی یک نقشه موفق می شود هرچند جان خود را در این راه می دهد. بازی واشنگتن در فیلم بسیار قابل باور است و غم و اندوه و رنجی را که می برد به راحتی از پس لرزش های صورت وی هنگام ایفای نقش حس می کنیم.

وی در فیلم های اکشن تخیلی مختلفی نیز بازی کرده که دجاوو و کتاب الی از ان جمله اند. 

دنزل واشنگتن*

در این میان فیلم پرواز اثری متفاوت است که سال 2012 اکران شد و واشنگتن در آن نقش خلبانی را دارد که هنگام پرواز الکل مصرف کرده و با این حال موفق می شود جان مسافران را نجات دهد و به صورت یک قهرمان ملی درآید. کشمش های درونی وی با خودش از سویی و درگیری هایش با بازرسی که به وی شک کرده از سویی دیگر یکی از بهترین شخصیت پردازی ها را به نمایش می گذارد که با بازی خوب این بازیگر قابل باور می شود.

واشنگتن در تازه ترین فیلمش با عنوان اکولایزر نقش یک مامور سابق را دارد که با شیوه ای متفاوت دست به کشتار قاچاقچیان و بانیان فساد در شهر می زند و باند مافیایی روس را در این فیلم از بین می برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.