سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸

تحلیل مدیر عامل انجمن فیلم دفاع مقدس از حماسه ۹ دی

شرف الدین: رهبری بهترین شاخص برای تعیین حق و باطل است/ هر جا در اطاعت از «ولایت» کوتاهی کنیم دچار فتنه خواهیم شد

محمدرضا شرف الدین*

سینماپرس: «محمد رضا شرف الدین» تهیه کننده سینما و مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همزمان با ۹ دی روز بصیرت و میثاق با ولایت به تشریح مفهوم «بصیرت»، دلایل شکل گیری فتنه انتخاباتی سال ۸۸ و نیز نقش هنرمندان جامعه در توسعه شناخت و آگاهی نسبت به مسائل مختلف کشور پرداخت.

مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگویی با خبرنگار سینماپرس  افزود: بصیرت یک مفهوم است و میتوان برداشت های انتزاعی بسیاری از آن ارائه داد؛  بصیرت نوع دانایی ذاتی و هوشمندی خاص در انسان است و نباید انتظار داشت که همه انسان ها دارای بصیرت سرشار باشند. چه بسا که در فضای حساس جامعه امروز و در مجموعه مباحث فقهی؛ بصیرت همان تولی و تبری است، به این مفهوم که اگر فردی اهل ولایت باشد و از دشمن برائت بجوید و دوستان ولی را حمایت کند خود بخود با بصیرت رفتار کرده است.

این مدیر سینمایی ادامه داد: از سوی دیگر فرهیختگان همواره جزو خواص جامعه بوده اند و از آنجا که در یک جامعه، خواص تعیین شاخصه ها را بر عهده داشته و می توانند به سایر افراد جامعه متر و میزان ارائه دهند، اگر در جایی دچار لغزش و خطا شوند به آن معناست که هیچگونه بصیرتی نداشته اند. در همین چارچوب هنرمندان متعهد نیز به عنوان طبقه فرهیخته جامعه و صاحبان بصیرت و اندیشه های متعالی نقش بسیار مهمی در توسعه شناخت و آگاهی مردم نسبت به بسیاری از مسائل مختلف را دارند و قادرند با تحلیل های منطقی و صحیح در مواقع گوناگون و با ابزار مختلف هنری  به روشنگری اقشار جامعه بپردازند؛ با این حال اگرچه حضور بصیرت در تمام لحظات زندگی بشری الزامی است، اما با توجه به حماسه ۹ دی شناخت تحلیلگرانه نسبت به موضوع فتنه، در حال حاضر ضروری تر است

شرف الدین با تاکید بر اینکه در جوامعی که فتنه شکل می گیرد چندین عنصر تعیین کننده مشترک وجود دارند خاطرنشان کرد: مهمترین عنصر مهم در مساله پدیدار شدن فتنه این است که افراد یک جامعه نتوانند حق و باطل را به درستی تشخیص بدهند و بخواهند این دو واژه را با تکیه زدن بر اشخاص بسنجند. کسانی که با فتنه همراه می شوند اغلب در شناخت اصول دچار مشکل شده و به جای آنکه افراد را با حق و باطل بسنجند حق و باطل را با افراد می سنجند! به نوعی به جای رجوع به اصول و ارزش های اعتقادی در برخی اختلاف سلیقه ها به مواضع افراد مراجعه کرده و آن را جای حق و ارزش ها می گذارند و نتیجه این تضاد و درگیری ها منجر به آن می شود که خودی ها بدون در نظر گرفتن مصلحت علیه حاکمیت شورش کرده و اینجاست که عامه مردم هم دچار مشکل می شوند.

وی در ادامه این گفتگو اظهار داشت:‌ به عبارتی فتنه از زمانی شکل می‌گیرد که خواص دچار لغزش می شوند و نقش اجتماعی خود را فراموش می کنند. خواص مراجع اجتماعی جامعه هستند و جامعه در شرایط ابهام و تردید به آن ها مراجعه می کند و رفتار و اعمال آن ها را به شدت کنترل کرده و زیر نظر می گیرد؛ حال اگر خواص به عنوان مرجع جامعه برای اظهار حق به میدان نیایند و حق را بیان نکنند جامعه به دلیل مه آلود شدن و مخدوش شدن و عدم شفافیت در مورد حق و باطل دچار فتنه می شود و در اینجاست که مرز بندی میان دوست و دشمن از بین می رود و به تعبیری دیگر مرز میان بین حق و باطل برداشته می شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «فرزند صبح» افزود: البته پدیدار شدن فتنه گاهی به عقبه مردمی نیز باز می گردد و فتنه هنگامی عمیق می شود که پشتوانه مردمی در جریانی وجود داشته باشد؛  اینجاست که اگر جریانی یا تفکری بخواهد علیه حکومت شورش کنند فتنه بسیار عمیق تر می شود و مدیریت آن را دچار مشکل می سازد؛  همین امر موجب کنار گذاشتن متن و اصل قضیه است شده و آن ها را به حاشیه می راند و اصل موضوع به کلی رها شده و همگان به فرع قضیه می پردازند. در این شرایط دیگر اصل حفظ نظام و ارزش های اعتقادی مردم رنگ باخته و هیاهوهای پوچ سیاسی جای آن را می گیرد؛  در واقع عده ای به معارضه مستقیم با حق بر می خیزند (که نمونه بارز آن در انتخابات سال ۸۸ نمود عینی پیدا کرد).

وی تاکید کرد: در جریان حوادث سال ۸۸ مقام معظم رهبری با یک مدیریت موثر و هوشمندانه این فضای مه آلود را شفاف و با طرح موضوع فتنه با مردم این مسئله را به درستی و با حکمت ذاتی شان مدیریت کردند. ما اگر از منظر دینی به همین قضیه فتنه در جمهوری اسلامی ایران نگاهی بیندازیم بهترین راهگشای ما خطبه های امیر المومنین در نهج البلاغه است که ایشان نقل به مضمون می فرمایند: آغاز پدید آمدن فتنه ها هواپرستی و بدعت گذاری در احکام آسمانی است؛ هواپرستی از حب دنیا و ریاست حاصل می شود و در این صورت بدعت گذاری  در دین و احکام دینی نیز ایجاد می شود. یکی از مهمترین بدعت ها سرپیچی از نظر و فرمان ولی امر است؛  همچنان که در طول تاریخ اسلام به خصوص بعد از جریان سقیفه و سرپیچی از انتصاب رسول خدا در امر حکومت، چه آشوب هایی که بر جامعه اسلامی تحمیل شد.

این کارشناس فرهنگی با تاکید بر اینکه در انتخابات سال ۸۸ باید همه به قانون تمکین می کردیم گفت: ارزش های قانونی همیشه و در هر جامعه ای مهم است و باید به آن ها توجه ویژه ای شود. امیر المومنین در خطبه شماره دو نهج البلاغه با اشاره ای به دوران جاهلیت می فرمایند «خداوند پیامبر اسلام را زمانی فرستاد که مردم در فتنه ها گرفتار شده بودند؛  رشته های دین پاره شده و ستون های ایمان و یقین ناپایدار بود و در اصول دین اختلاف های زیادی وجود داشت؛ به نحوی که امور مردم پراکنده شده و راه رهایی برای آن ها دشوار می نمود و هیچ پناهگاهی برایشان وجود نداشت و چراغ هدایت بی نور بود و کور دلی همگان را فرا گرفته بود.

وی ادامه داد: ما باید بدانیم فتنه چیست تا بتوانیم راهکاری برای حل آن در زمان بحران داشته باشیم. ما اگر در زمان فتنه ۸۸ که خارجی ها نقش زیادی در آن داشتند راهکاری برای برون رفت از این معضل مهم داشتیم تا به این حد دچار آشفتگی نمی شدیم و اصلا به آن ها اجازه نمی دادیم تا بخواهند بحث تقلب را مطرح نمایند. بصیرت و آگاهی عامل بسیار عمده ای است که ما برای مقابله با فتنه به آن نیاز داریم؛   فتنه اساساْ یک جریان پیوسته بشری است و چیزی نیست که بخواهد تنها در یک زمان وجود داشته باشد به نحوی که حضرت آدم (ع) هم در جایی دچار لغزش در بصیرت شد این در حالی است که در تعبد حضرت آدم (ع) و پیامبر و خردمند بودن و اوصاف پسندیده ایشان کسی تردید ندارد اما چون وی معرفت یا تحلیل خاصی نسبت به یک پدیده نداشت چنین مسئله ای برایش به وجود آمد.

شرف الدین گفت: برای امام حسین (ع) نیز برخی از همین خواص باعث واقعه عاشورا شدند و همین خواص حضرت علی (ع) را هم تنها گذاشتند و به همین ترتیب این موضوعات در زمان ما نیز وجود داشته و اگر نباشد امر محال است؛ فتنه ها و آزمون های الهی مستمر است و در همه زمان ها و امت ها با استناد به تاریخ و آیات و روایات وجود داشته است. مهم این است که برای این که به یک بصیرت صحیح برسیم مبنایمان را بر آگاهی بیشتر، تحلیل عاقلانه  و منصفانه و در یک کلام مطابق مبانی عقلی و فقهی اطاعت از نخبگان خردمند جامعه و در رأس آنها ولی امر مسلمین قرار دهیم تا از سرچشمه بصیرت ایشان در تمامی مقاطع زندگی بهره مند شویم.   

وی خاطرنشان ساخت: راه و روش ما را دین و فقه مشخص می کند و ما باید از این نقطه نظر به حوادث نگاه کنیم و تحلیل ارائه دهیم؛  لذا نمی توان با تحلیل ها و آموزه های غیر دینی موضوعات را تحلیل کرد؛  وقتی ما می خواهیم به موضوعی چون فتنه بپردازیم باید ببینیم فتنه چیست و بصیرت که برای مقابله آن مطرح می شود چیست. شناخت و معرفت درونی و ذاتی و در واقع عمل و حرکت به موقع و به جا برای تایید و یا مقابله با برخی پدیده های مختلف از جمله فتنه، بصیرت و آگاهی است که باید با نگاهی دینی همراه باشد.

مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: داشتن بصیرت در جدا شدن حق و باطل کاملأ مشخص می شود و طراز ما برای جدا کردن حق از باطل، در جامعه دینی امر ولایت است؛  هرجا که پای کسی در اطاعت از امر ولایت بلنگد از بصیرت خالی شده و شبیه به پدیده ای از فتنه می شود. همین امروز هم اگر کسی در تبعیت از ولایت و رهبری اعتقاداتش سست باشد در محیط های کوچک دچار فتنه می شود.

شرف الدین در خاتمه اظهار داشت: بسیاری از مردمی که ۹ دی را به وجود آوردند در همان روزها در راهپیمایی های زیادی در جبهه فتنه حضور داشتند که البته این امر به دلیل بی بصیرتی آن ها بود چرا که آن ها از حقیقت مطلع نبودند اما وقتی رهبری موضوع را شکافتند و جامعه توانست حق را از باطل تشخیص بدهد  و حقیقت روشن شد خود همین افراد به جبهه مقابل آمدند و حادثه عظیم ۹ دی را خلق کردند،  اینجاست که این مهم مشخص می شود که بصیرت بخشی به جامعه توسط خواص وظیفه بزرگی است که باید انجام شود.

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۱۰/۱۰ - ۱۰:۱۵
    0 0
    چرا توصیه ها و تاکیدات آقا رو در خصوص حق الناس در دستور کارتون قرار نمی دید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.