سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

نگاهی به یک انیمیشن تلویزیونی

«اسکار»؛ مارمولک بدشانس تشنه!

انیمیشن اسکار*

سینما پرس: بهاره خدابخش/انیمیشن سریالی اسکار یکی از پربیننده ترین انیمیشن های تلویزیونی در سطح جهان است. اگر سری به برنامه های کودک سیمای کشور خودمان هم بزنید ردی از این مارمولک بازیگوش پیدا خواهید کرد. به بهانه پخش پی در پی انیمیشن اسکار در شبکه های سیما از جمله شبکه پویا، در این قسمت نگاهی به این سریال پرطرفدار می اندازیم.

در صحرایی دور افتاده، مارمولکی نحیف با چند حیوان دیگر با وجود کمبود آب و غذا زندگی می کند. باب کرکس و کفتاری خنگ به نام هارچی گروهی سه نفره را تحت مدیریت پاپی، روباهی گوش دراز تشکیل می دهند و در بیشتر مواقع بر سر آب و غذا سر ناسازگاری با اسکار، مارمولک معروف داستان دارند، همین مسئله سوژه اکثر قسمت های پخش شده است.اسکار به عنوان نقش اصلی فیلم، شخصیتی ناکام و بدشانس است که همیشه در رقابت با پاپی و افرادش عقب می ماند و باعث اتفاقاتی می شود که تم کمدی و کودکانه داستان را به نمایش می گذارد.

مارمولک تلویزیونی

مجموعه انیمیشن اسکار در سال ۲۰۰۸ در یک فصل ۷۸ قسمتی توسط دو کشور فرانسه و کره جنوبی به صورت مشترک تولید شده است. کمپانی های تیم تو و تویا اینترتینمنت و شرکت پخش کننده کیک اینترتینمنت نیز تهیه کنندگان اسکار هستند. کارگردانی این سریال تاکنون به عهده ی تای سیک شین، فابریزی فاکوت، فدریک مارتین و یوشیمیچی تامورا بوده است. نویسندگان این اثر نیز سیلوین اویدو، نیکولاس گالت، فدریک مارتین، آرتور کواک و تای سسیک شین هستند.

انیمیشن اسکار به صورت سه بعدی و کامپیوتری ساخته شده و کیفیت و رندرینگ قابل قبول آن نظر مخاطبانش را جلب کرده است. شیوه ساختاری اپیزودیک این سریال ما را به یاد اکثر انیمیشن های فانتزی و کمدی کلاسیک مانند تام جری و میگ میگ (Road Runner) می اندازد که همگی به صورت تلویزیونی تهیه شده اند. بدشانسی شخصیت اصلی و اتفاقات ناشی از آن عامل طنز آمیزی است که در این نوع کارها نکته ای مشترک محسوب می شود.

انیمیشن اسکار تا به امروز توانسته است در بیش از ۷۰ کشور بر بروی آنتن پخش برود؛ دیزنی آسیا، استرالیا، کارتون نت ورک آمریکای لاتین و شبکه ام بی سی (عرب) از جمله شبکه هایی هستند که اسکار مارمولک را به نمایش گذاشته اند.

اسکار و رقبایش

اسکار، شخصیتی فانتزی، بازیگوش و همچنین مارمولکی مصمم است که برای رسیدن به آب و غذا هر کاری می کند، اما در بیشتر مواقع با بدشانسی تمام تلاشش بی فایده می شود.پاپی مغز متفکر داستان است، همانطور که از قدیم به روباه صفت زیرک بودن داده شده است در اینجا هم شاهد آنیم که این روباه گوش دراز با نقشه هایی گوناگون اسکار را فریب می دهد. شخصیت هارچی هم از آن کاراکترهایی است که در هر انیمیشنی لازم است؛ کفتاری خنگ و دست و پا چلفتی که تنها خرابکاری می کند. باب هم در نقش کرکس، بیشتر در کنار پاپی و هارچی صحنه های طنز آمیزی ایجاد می کند. این سه، شخصیت های اصلی انیمیشن اسکار هستند که می توان به چند شخصیت فرعی دیگر مانند مانولو راننده کامیون، سگش روکو، تمساح ها و ...نیز اشاره کرد.

اسکار؛ به کام جشنواره ها

انیمیشن اسکار تا به امروز توانسته است، جایزه بهترین سریال انیمیشن در بیستمین دوره جشنواره بین المللی برزیل (انیماموندی) در سال ۲۰۱۲، جایزه کار مردمی بهترین سریال انیمیشن در جشنواره (وویکس د تولیس) فرانسه در سال ۲۰۱۲ و جایزه دوم سریال های تلویزیونی در جشنواره بین المللی انیمیشن اکسپتون در آرژانتین را از آن خود کند.
همچنین این اثر، منتخب جشنواره انسی ۲۰۱۱، سیگراف آسیا، انیما و جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوانان جمهوری چک بوده است.جوایز متعدد این انیمیشن نشان از موفقیت تیم تولید آن دارد، زیرا ساخت سریال و تهیه سرمایه بیشتر از همه به اتحاد و نظم در کار گروهی بستگی دارد که خوشبختانه این اثر توانسته از این امر به خوبی استفاده کند و در رتبه یکی از موفق ترین سریال های انیمیشنی جهان جای بگیرد.

رد پای انسانی

دعوای اصلی اهالی بیابان انیمیشن اسکار بر سر آب است چیزی که در چنین جایی حکم طلا را دارد.اما اتفاقاتی در این انیمیشن یاد آور خودخواهی انسان در مواجهه با طبیعت است؛ زباله و ضایعات ماشینی، جاده ای آسفالت که از وسط بیابان می گذرد، همینطور بشکه های حاوی مواد رادیواکتیو در نزدیکی زیستگاه آنها که هر کدام به نوعی سوژه قسمت های این سریال شده است.

 در قسمت اول دو تابلو از انسان هایی را می بینیم که آزادانه در حال نوشیدن آب هستند و این تصویر در حالی است که اسکار، پاپی و دوستانش برای تصاحب یک بطری کوچک آب با یکدیگر درگیرند.

زندگی طاقت فرسا در بیابان و کمبود آب و غذا برای حیوانات جزء آن دسته از مسایلی است که به دلیل بی توجهی انسان ها در حال افزایش است و انیمیشن های تولید شده متعددی سعی در بازگو کردن آن دارند. در انیمیشن اسکار زندگی و هدف اصلی شخصیت ها، پیدا کردن غذا و مهمتر از آن آب است و همین مسئله، جریانات فانتزی و کمیکی را رقم می زند که برای مخاطب ۶ تا ۱۲ سال جذابیت زیادی دارد.

 اما درسریال اسکار از شخصیت مرغ هم استفاده شده است، حیوانی اهلی که در بیابان و مکانی کاملا وحشی زندگی  می کند. شاید این قضیه بیشتر نمایانگر این نکته باشد که زندگی بدون آب آنچنان دور از محیط آرام ما انسان ها نیست. اگر در عصر های گذشته حرص و طمع بعضی قدرت طلبان باعث بروز جنگ های پی در پی می شد، پیش بینی های فعلی حاکی از آن است که آب عامل اصلی جنگ جهانی بعدی خواهد بود. با توجه به نزدیکی این بحران، شاید دیگر رفتارهای حیوانات انیمیشن اسکار برای بدست آوردن آب، آنچنان ناآشنا و دور از انتظار نباشد!

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.