دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷

گفتگویی با کارگردان« روز مبادا»

عزیزخانی: حضور جوان‌ها در «هنر و تجربه» جشنواره فیلم فجر؛ یعنی به حاشیه کشاندن آنها / شاید فیلم بعدی‌ام تجاری باشد!

فائزه عزیزخانی*

سینماپرس: فائزه عزیزخانی کارگردان جوان سینمای ایران که با فیلم «روز مبادا» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر و در بخش «هنر و تجربه» حضور دارد گفت: عدم حضور فیلمسازان جوان و تجربه گرا در بخش های اصلی جشنواره فیلم فجر به معنای به حاشیه رانده شدن آنهاست.

فائزه عزیزخانی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخش «هنر و تجربه» و با سایر بخش های مشابه در جشنواره فیلم فجر زمانی ارزش واقعی پیدا می کنند که بتوانند به اندازه بخش اصلی جشنواره مورد توجه مخاطبان و منتقدان واقع شده و به همان میزان اکران و جلسات نقد و بررسی داشته باشند.

وی ادامه داد: من مایل بودم که اولین فیلم بلند سینمایی ام در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد چرا که بخش «هنر و تجربه» کلاً حاشیه است و کسی توجه زیادی به آن نشان نمی دهد؛ اما در هر حال خوشحالم که فیلم در حاشیه جشنواره فیلم فجر که برای من همیشه مهمترین جشنواره زندگی ام بوده است حضور دارد و به هر حال توسط برخی افراد دیده می شود. 

این کارگردان جوان سینما فیلم خود را دارای فضایی خاص و با روایت و دکوپاژ غیر کلاسیک برشمرد و گفت: من بسیار خوشحال هستم که  آقای کیارستمی به عنوان مشاور با من همکاری داشته اند ولی حضور ایشان در فیلم «روز مبادا» باعث نشده تا دیدگاه من شبیه به آثار ایشان شود البته از لحاظ ظاهری فضای قصه ما اینگونه طلب می کرد که ما از بازیگران آماتور بهره ببریم که شاید برخی از افراد این استفاده از نابازیگران را شبیه به آثار ایشان بدانند.

عزیزخانی در مورد داستان «روز مبادا» گفت: من یک مجموعه داستان کوتاه دارم که متاسفانه هنوز چاپ نشده است و فیلمنامه «روز مبادا» را بر اساس آخرین قصه از این مجموعه که به زعم خودم قابلیت تبدیل شدن به فیلمنامه را داشت نوشتم. «روز مبادا» فیلمی در ژانر اجتماعی و خانوادگی است و داستان مادری را روایت می کند که خوابی دیده و تعبیرش از آن خواب این است که بزودی خواهد مرد و از همین رو خود را برای مرگ آماده می سازد اما آدم های اطراف او نسبت به خوابش بسیار ناباور هستند و همین قضایا داستان این فیلم را تشکیل داده است.

وی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: من بسیار مایل هستم در تمامی ژانرهای سینمایی خودم را محک بزنم و به همین دلیل هیچگاه ذهنم را روی ژانری خاص متمرکز نمی کنم که بگویم من باید حتماً فیلمی اجتماعی و یا سیاسی بسازم و از همین رو شاید فیلم بعدی من مثلاً فیلمی گیشه پسند و تجاری با حضور خیل عظیمی از بازیگران مطرح و شناخته شده سینمای ایران باشد!

گفتنی است؛ عوامل سازنده این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: فائزه عزیزخانی، مشاوره کارگردان: عباس کیارستمی، تهیه کنندگان: نگار اسکندرفر، محمد احمدی، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، مدیر تولید: عباس کلانتری، صدابردارک میر شجاع گراکویی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: چاوش هنرآموز، دستیار اول فیلمبردار: آرش ساسانی، صحنه و لباس: سعید هنرمند، عکاس: امید صالحی، دستیار مدیر تولید: وحید عزیزخانی، مدیر تدارکات: سعید میرزایی، گروه فیلمبرداری: محمد سلحشور، سایان صلواتی، آرمان امینی، تصویربردار پشت صحنه: مجید عزیزخانی، دستیار لباس: مهرآفرین کلاهدوزان، دستیار دوم کارگردان: فرزانه گرایلی، دستیار صدا: مهدی یگانه، تدارکات: محمد واحدی، سینه موبیل: محمد سکوت، حمل و نقل: مجید قلی زاده، اصغر امیری. بازیگران: شیرین آقارضا کاشی، ولی الله عزیزخانی، وحید عزیزخانی، مجید عزیزخانی، سمیرا مدنی، فرزانه گرایلی، شانی عزیزخانی، حسین کاکاوند، اعظم دهقان منشادی، بهروز فروغی، فاطمه گرایلی، فرهنگ لرستانی، با همکاری: امیر اثباتی و سید رضا خطیبی سرابی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.