شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹

داریوش یاری در گفتگو با سینماپرس:

مسئولان جشنواره فیلم فجر باید شأن سینمای مستند را حفظ کنند.

داریوش یاری

سینماپرس: داریوش یاری کارگردان فیلم مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» که در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد در مورد ضرورت تغییر در نحوه نمایش آثار مستند در سالن برج میلاد گفت: مسئولان جشنواره باید شأن سینمای مستند را حفظ کنند.

 

کارگردان فیلم «دخیل» در گفتگو با سینماپرس افزود: نمایش فیلم های مستند در کنار سینمای داستانی باید با دعوتی در شأن سینمای مستند صورت گیرد؛ چرا که در سال های مختلف ثابت شده است که فیلم های مستند سینمای ایران در حد و اندازه سینمای داستانی هستند و می توانند اعتباری برای جشنواره فیلم فجر باشند اما متأسفانه دعوتی که جشنواره فیلم فجر از فیلم های مستند به عمل می آورد بیشتر دعوت به قتل فیلم است!؟

وی در ادامه اظهار داشت: از آنجا که مسئولین ما به این نتیجه رسیده اند سینمای مستند سرچشمه خوبی برای الهامات سینمای داستانی است و آن را می توان پایه هر سینما دانست لذا ترجیح داده اند تا در جشنواره ای که مخصوص فیلم های داستانی بلند است بخشی به عنوان سینمای مستند اضافه کنند ولی باید در حوه نمایش آنها نیز بطور جدی تجدید نظر کنند.

یاری با اشاره به اکران فیلم های مستند در جشنواره فجر خاطرنشان کرد: در جشنواره فجر که مخاطب ۲۰ فیلم داستانی شبیه هم می بیند سینمای مستند اصلاً دیده نمی شود. ما امسال از دبیر جشنواره که دغدغه سینمای مستند دارند و در این حیطه دارای نگاهی تخصصی هستند انتظار داریم فرصتی مناسب برای دیده شدن فیلم های مستند ارائه کند.

وی در ادامه این بحث افزود: جشنواره فیلم فجر پاتوقی برای دیده شدن فیلم ها در بین مردم عامه است و حالا که آحاد مردم به دیدن فیلم ها می آیند بهتر است محصولی جدید به آنها ارائه کرد.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: در این چند سالی که مشغول ساخت مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» بودم پیشنهاد ساخت چند فیلم به من شد که همه آن ها را رد کردم و فعلاً منتظر بازخورد این مستند پس از دیده شدن در جشنواره فیلم فجر هستم.

این کارگردان در پایان افزود: تلاش ما بر این بود تا حادثه عاشورا را به عنوان یک حماسه دنبال کنیم و افرادی را که در آن به شهادت رسیده اند را به عنوان اسطوره های تاریخ کربلا معرفی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.