دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰

گپی با یکی از پرکارترین آهنگسازان فیلم

حضور «بهزاد عبدی» با ۳ فیلم در جشنواره فجر/ خواندن فیلمنامه قبل از آهنگسازی برایم بسیار اهمیت دارد

بهزاد عبدی درغرفه خبرگزاری سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: بهزاد عبدی آهنگساز باسابقه سینمای ایران گفت: امسال با ۳ فیلم سینمایی «مزارشریف» به کارگردانی ابوالحسن برزیده، «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارم.

آهنگساز فیلم سینمایی «برف روی شیروانی داغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: موسيقى فيلم «مزار شريف» براى اركستر سمفونيک نوشته شده است كه البته گروه كر آن را همراهى مى كند. در اين كار رنگ آميزى اثر به سمت موسيقى فولكلور افغانستان نرفته است و از اشاره مستقيم به این نوع موسیقی فاصله گرفته ام. هرچند محتوا و مقام هاى افغانى در لايه هاى زيرين اركستر  وجود دارد.  

وی ادامه داد: فیلم سینمایی «مزارشریف» بنا دارد روایت گر هجوم تروریسم بر ایرانیان باشد. روایتی انسانی از حمله طالبان به کنسولگری ایران در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ در شهر مزارشریف. هشت نفر از دیپلمات‌های ایرانی در این حادثه به شهادت می رسند و تنها الله مدد شاهسون بازمانده این حادثه است که جان سالم به در می برد و راهی سفری ۱۵ کیلومتری با پای پیاده می‎شود.

عبدی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: موسيقى فيلم «فرار از قلعه رودخان» هم اثرى است با اركستر بزرگ كه البته مطابق با حال و هواى داستان ساخته شده است. اركستر فضايى سبک تر دارد و با هارمونى ها و رنگ آميزى هاى مطابق با رنگ فيلم نوشته شده است. در اين اثر با توجه به ريتم درونى فيلم اركستر با تغييرات ريتميک زيادى همراه است و البته نوانس و ديناميک درست اركستر در اجرا در راستاى حال هواى فيلم مى باشد.

آهنگساز فیلم سینمایی «فرزند صبح» سپس در مورد اثر دیگرش در جشنواره گفت: موسيقى فيلم «تا آمدن احمد» فضايى درونى دارد و از ساز نى انبان فقط براى درک موقعيت قصه استفاده شده است و بقيه فيلم در امتداد داستان از امكانات و صدادهى ديگر سازهايى چون گيتار الكتريک و ويلنسل بهره برده ام.  

وی ادامه داد: «تا آمدن احمد» فضایی در حاشیه دفاع مقدس دارد که من سعی کردم با بهره جویی از این فضا و همچنین استفاده از موسیقی بومی جزایر جنوبی آهنگسازی این اثر را انجام دهم چرا که این فیلم در جزایر جنوبی ایران ساخته شده است.

این آهنگساز با سابقه در دنباله این گفتگو فضای موسیقی فیلم را با سایر زمینه های دیگر بسیار متفاوت خواند و خاطرنشان کرد: دنیای همه فضاهای موسیقایی با هم متفاوت است. موسیقى فیلم براى تصویر است و نگاه آهنگسازى باید براى آن باشد و نمی توان آن را مثلاً با ساخت موسیقی برای یک اپرا مقایسه کرد.

وی تاکید کرد: مضمون یک فیلم برای من به عنوان آهنگساز بسیار مهم است و همیشه قبل از دیدن نسخه نهایی شده فیلم سعی می کنم که فیلمنامه کار را مطالعه کنم تا شناخت دقیق تری نسبت به کلیت داستان، سوژه مورد نظر و... پیدا کنم و بتوانم آنچنان که شایسته است به هدف مورد نظرم در ساخت آهنگ دست یابم. از طرف دیگر تعامل با کارگردان برای من بسیار مهم است و همیشه راحت تر می توانم با فیلمسازانی که خودشان واقعاً می دانند که چه می خواهند اتباط برقرار کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.