یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

در پی رد «آسمان آبی مادرم» در فیلم فجر

قوی‌تن: مسئولان جشنواره دنبال آثار استراتژیک نیستند/ فیلمم با هدف تبیین سیاست اقتصاد مقاومتی ساخته شد

علی قوی تن

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان فیلم «آسمان آبی مادرم» که فیلمش در جشنواره پذیرفته نشد گفت: در تمامی دنیا جشنواره ها برای این به وجود آمده اند که آثار فرهنگی و هنری که چندان با اقبال عمومی همراه نمی شوند ولی دنبال بیان حرف های فرهنگی و ارزشی جامعه خود هستند مورد حمایت قرار گیرند حمایت کنند اما سیاست های جشنواره فیلم فجر انگار در این راستا بنیان نشده است.

کارگردان فیلم سینمایی «نسکافه داغ داغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «آسمان آبی مادرم» با برداشتی از سیاست اقتصاد مقاومتی ساخته شده است و مسئولین جشنواره می بایست با توجه به ضرورت تبیین این سیاست در بین آحاد مردم از طریف برخی آثار تصویری و البته استراتژیک فیلم مرا را در جشنواره به نمایش دربیاورند نه اینکه من بخواهم دنبال این مسئله بروم که چرا آن ها فیلم مرا در جشنواره نپذیرفته اند! مسئولین جشنواره فیلم فجر می بایست به مفهوم فیلم های ارزشی بیشتر توجه کنند.

وی ادامه داد: آقای صدرعاملی در برنامه سینمایی اخیر «هفت» صحبت های جالبی را ابراز کردند و گفتند که هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر به محتوای فیلم ها هیچ کاری نداشته و آثار را تنها از روی تکنیک و فرم مورد بررسی و داوری خود قرار داده است. این حرف های عضو هیأت انتخاب مشخص می کند که در واقع سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر به هیأت انتخاب دستور داده اند که به محتوای فیلم ها توجهی نشان ندهند و تنها فاکتورهایی را که می تواند در جذب مخاطب موثر واقع شود را در نظر بگیرند و به همین دلیل است که در جشنواره سی و سوم رسماً فرهنگ و ارزش ها نادیده انگاشته شده است.

قوی تن با تاکید بر اینکه اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر کوچکترین تقصیری در این انتخاب ها ندارند خاطرنشان کرد: وقتی سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر به اعضای هیأت انتخاب تحمیل می کنند تنها به فرم فیلم ها توجه کنند و برای آن ها تصمیم گیری می نمایند و برنامه ریزی می کنند نمی توان افراد هیأت انتخاب را مقصر قلمداد کرد که چرا فیلم های ارزشی و فرهنگی را نادیده گرفته اند. متاسفانه طی یکی دو سال گذشته سیاست گذاران اصلی جشنواره فیلم فجر تنها فیلم های سرگرم کننده و گیشه پسند برایشان مهم بوده است و به همین دلیل به سمت حمایت از اینگونه آثار پیش رفته اند. این در حالی است که سینمای گیشه ای نیاز به تبلیغ و دیده شدن در جشنواره ندارد و این فیلم های فرهنگی هستند که باید از آن ها حمایت شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب، مهتاب، زمین» در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: ای کاش مسئولین فرهنگی جامعه ما و سیاست گذاران کلان سینمایی کشور این قضیه را پیگیری نمایند که چرا فیلم های فرهنگی در این دوره از جشنواره از رقابت و حضور بازمانده اند و با این کار خود از سینمای فرهنگی و فیلم های ارزشی پشتیبانی و دفاع نمایند. متاسفانه سینمای فرهنگی دست افرادی است که با مشقت دست به تولید فیلم ها زده و سرمایه خود برای برای اعتلای فرهنگ و هنر به خطر می اندازند اما کسی به کار آن ها توجهی نشان نمی دهد.

گفتنی است؛ عوامل اصلی فیلم «آسمان آبی مادرم» عبارتند از: نویسنده، کارگردان، تهیه کننده: علی قوی تن، مدیر فیلمبرداری: شهاب نوروزیان،   صدابردار: احمد صالحی،   مدیر تولید: داریوش بابائیان، برنامه ریز: بیژن موسوی کاشانی، عکاس صحنه: حسین حسینی زاده، منشی صحنه: سارا اصلانی، طراح چهره پردازی: رحیم مهدی خانی، اجرای چهره پردازی: نیلوفر امینی، شهرام یکدل، طراح صحنه و لباس: علی قوی تن، نسترن صفری، دستیار اول فیلمبردار: غلامرضا خسروی، دستیاران کارگردان: حسین محمدیان، جعفر تِژَم، صداگذار: سیدمحمد کشفی، تدوین: مهدی حسینی وند، بازیگران: فروغ امجدی، رضا کثیریان فر، حسین محمدیان، محمدرضا خیری، کمال جوادیان، روح ا... شهادتی، محمود مرتضائی، خلیل روشنایی، امیرحسین روشنایی، علی مرادی، ابوالفضل شکاری، ولی ا... محروق، ابوالفضل مهدی‏فر، عرفان فدائیان، محمدعلی علی برز، مهدی بنائیان، بهروز شکاریان، علی کثیریان نژاد، دانیال باباخانیان، امیرحسین  بینائی باشی، محمدجواد تکاوری، محمدجواد بنائیان، محمدرضا خیبریان، حامد کثیریان، یوسف لالائیان، حسن کیانی، هاشم علی برز.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.