یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵

پس از تشییع در مقابل خانه سینما

«احمد رسول زاده» در قطعه هنرمندان آرام گرفت / حسین عرفانی: هنر دوبله ایران یتیم شد

مراسم تشییع پیکر مرحوم احمد رسول زاده

سینماپرس: مراسم تشییع پیکر احمد رسول زاده دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون در خانه سینما برگزار شد و وی در قطعه هنرمدان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مراسم تشییع احمد رسول زاده دوبلور و گوینده پیشکسوت با حضور هنرمندان دوبله، سینما و تلویزیون روز یکشنبه ۲۱ دی ماه در خانه سینما برگزار شد.

از حاضران برنامه می‌توان به حسین عرفانی، محمد مهدی عسگرپور، حجت الاسلام دعایی، منوچهر اسماعیلی، منوچهر والی‌زاده، بهمن هاشمی، گیتی معینی، ایرج رضایی و... اشاره کرد.

در ابتدای این مراسم محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در سخنانی کوتاه گفت: به واقع سینمای ایران یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان خود را از دست داد. من حدود ۲۷ سال پیش با او همکاری داشتم در آن زمان فیلم‌ها بیشتر دوبله می‌شد و من از نزدیک افتخار همکاری با او را داشتم.

وی افزود: رسول زاده با شور و اشتیاق کار می‌کرد و دقت داشت که نسل بعد از خود را تربیت کند.

مدیرعامل خانه سینما افزود: همه شهادت می دهند که او الگوی بسیار خوبی برای حرفه‌ای است که در آن کار می‌کرد. مادامی که ما صدایش را می‌شنویم او زنده است و در بین ما وجود دارد.

حمیدرضا آشتیانی‌پور سخنران بعدی این مراسم بود که طی سخنان به خصوصیات اخلاقی رسول زاده اشاره کرد و گفت: سخن گفتن در چنین مجالسی کار سختی است. من از طرف انجمن گویندگان و سرپرستان خدمت خانواده آقای رسول‌زاده، همکاران و همه مردم تسلیت می‌گویم. رسول‌زاده به عنوان یک همکار صنفی، متعلق به ما نبود؛ بلکه به همه مردم تعلق داشت. ما تعداد زیادی رسول‌زاده داریم که در چنین مراسمی حاضر شده‌اند.

در ادامه، منوچهر اسماعیلی گوینده پیشکسوت در حالی که بغضش شکسته بود پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: من حال خوبی ندارم چراکه پدر ما از دست رفت.

وی ادامه داد: برگ اول شناسنامه عرصه دوبله و گویندگی از دست رفت، حالا چه می‌توانیم بکنیم؟ تنها باید تحمل کنیم و من به خانواده و همسر او این واقعه را تسلیت می گویم.

همچنین محمد سریر عضو هیات مدیره خانه سینما با اشاره به ویژگی‌های احمد رسول‌زاده، عنوان کرد: او غمخوار انسان ها بود و شخصیت‌های بسیاری در سینما با صدای او درخشیدند. 

 وی با اشاره به حضور رسول‌زاده در هیات داوری، عنوان کرد: در سال‌های بسیار دور که رسول‌زاده در هیات داوری حضور داشت، حضورش عین عدل و انصاف بود و همه از او تبعیت می‌کردند. درواقع همه او را شخصیتی می‌دانستند که با حضورش روابط انسانی را برقرار می‌کند و وجودش باعث آرامش است.

سریر اضافه کرد: شاید ظرفیت‌های جسمی او باعث شده بود، اما هنوز بسیاری از ظرفیت‌های روحی و معنوی او آشکار نشده بود.

عضو هیات مدیره خانه سینما با بیان اینکه رسول‌زاده به بخش‌هایی از سینما جان می‌داد، بیان کرد: من هیچ‌گاه با کلمه گویندی و صداپیشگی کنار نیامدم، چرا که فکر می‌کنم بخشی از تمام حضور یک بازیگر، صداست.

وی در پایان بیان کرد: حضور رسول‌زاده برای ما غنیمت بود و فقدانش باعث تاسف است. چنین انسان‌هایی باید بمانند و من فکر می‌کنم وقتی ما صدای رسول‌زاده را می‌شنویم، انسانیت او همواره با ماست.

در ادامه این مراسم ناصر ممدوح، دیگر گوینده پیشکسوت پشت تریبون قرار گرفت و یادآور شد: من نمی‌دانم درباره استاد بزرگم چه باید گفت. من در کنار وی زندگی کردم و یاد و خاطره‌اش همیشه در قلب من است.

وی با بیان اینکه فقدان رسول‌زاده درد بزرگی است، اظهار کرد: ما از این بزرگان در جامعه دوبلاژ کم داریم؛ به گونه‌ای که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و متاسفانه شاهد از دست دادن تک تک آنها هستیم.

این گوینده پیشکسوت ادامه داد: رسول‌زاده نه تنها چهره و صدای ماندگاری داشت، بلکه انسانی فرهیخته، مهربان و متواضع بود که همیشه بر لبش لبخند داشت.

حسین عرفانی، دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه هنر دوبله ایران یتیم شد، با بغض گفت: درواقع هنر ایران یتیم شد.

وی در سخناتی کوتاه بیان کرد: همچنان که دختر رسول‌زاده در کنار پیکر پدرش به او خطاب کرد که مثل گل بوده است، من هم باید بگویم که او به واقع همچون گل بود.

بسیاری از دوبلورها شاگرد رسول زاده بودند

سه‌شنبه ۲۳ دی ماه ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ مراسم ختم این دوبلور و گوینده پیشکسوت در مسجد حجت ابن الحسن (ع) واقع در سهروردی شمالی برگزار خواهد شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام دعایی نماز میت را بر پیکر رسول‌زاده خواند.

پیکر این هنرمند در پایان مراسم به سمت قطعه هنرمندان در بهشت زهرا تشییع شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.