سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

فیلم فجر از زبان برگزیدگان دوره های پیشیبن/ ۱

حسن زاهدی: سیمرغ جشنواره فیلم فجر حتی در ۶۸ سالگی هم برایم مهم و لذت بخش است

حسن زاهدی صدابردار

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران که در چندین دوره از جشنواره فیلم فجر توانسته سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را به دست بیاورد گفت: با اینکه در سن ۶۸ سالگی هستم همچنان گرفتن جایزه علیرغم تمامی تکرارهایش برایم لذت بخش و مهم است.

صدابردار فیلم سینمایی «اجاره نشین ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جایزه گرفتن در جشنواره فیلم فجر به لحاظ آنکه مهمترین جایزه در سینمای ایران است می تواند به اندازه یک زمستان آدم را گرم نگهدارد. جایزه و تشویق از طریق ارگان های ذی صلاح بسیار لذت بخش است و می تواند جریان جدیدی برای انگیزه و بالا بردن سطح کیفی کار هنرمند داشته باشد.

این صدابردار با سابقه تاکید کرد: من وقتی در هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای صدابرداری فیلم «زیر بام های شهر» سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری فیلم را همراه با جهانگیر میرشکاری دریافت کردم با خودم عهد کردم که باید از این پس کاری کنم تا تمامی کارهایم مورد توجه قرار بگیرد و خوشبختانه این اتفاق مهم برایم افتاد و در بسیاری از دوره های جشنواره یا نامزد دریافت جایزه بودم و یا اینکه توانستم سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را دریافت نمایم و الآن بسیار خرسندم که پس از ۵۰ سال کار متوالی در سینمای ایران توانسته ام جریان خوبی را در سینمای ایران طی کنم.

صدابردار فیلم سینمایی «باشو غریبه کوچک» در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه مقوله صداگذاری در سال های ابتدایی جشنواره فیلم فجر آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گرفت و تنها به صدای فیلم جوایزی می دادند اظهار داشت: من قبل از دریافت جایزه برای فیلم «زیر بام های شهر» برای بسیاری از فیلم ها از جمله «هامون»، «کلوزآپ»، «اجاره نشین ها» و... کار صداگذاری انجام داده بودم که متأسفانه مقوله صداگذاری در آن دوران دیده نمی شد و بعدها متولیان جشنواره به این نتیجه رسیدند که می بایست صدابرداری و صداگذاری را از هم جدا کنند.

زاهدی افزود: وقتی متولیان سینمایی روی «صدا» ی فیلم حساب ویژه ای باز کردند این مهم باعث شد تا با اینکه ما فاصله زیادی با تکنولوژی روز دنیا داشتیم فاصله مان را از مقوله صدا در فیلم های روز دنیا کم کنیم و کاری کنیم تا آثار ما از لحاظ کیفیت صدا با آثار جهانی قابل رقابت باشد. تمامی این ها نشان از آن دارد که جشنواره توانسته انگیزه لازم را برای هنرمندان سینمای ایران ایجاد نماید.

صدابردار فیلم سینمایی «پرتقال خونی» در ادامه خاطرنشان کرد: البته ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در جشنواره ها همواره افت و خیزهای فراوانی وجود داشته است که به تدریج کم و کاست های آن کم شد و شیوه ها مدرن تر شد تا الآن که برای هنرمندان فرش قرمز هم پهن می کنند، اما متاسفانه الآن که جشنواره به این جایگاه رسیده است دیگر دوره ما به پایان رسیده و می بایست امانت را تحویل جوانان بدهیم و کم کم خود را از این عرصه کنار بکشیم.

این صدابردار پیشکسوت سینمای ایران سپس اظهار داشت: من امسال در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم «ایران برگر» به کارگردانی آقای مسعود جعفری جوزانی و «مزار شریف» به کارگردانی آقای حسن برزیده حضور دارم که امیدوارم فیلم های خوبی شده باشند و به خصوص از لحاظ صدا بتوانند مورد توجه هیأت داوران قرار بگیرند. من بسیار امیدوار هستم که در این دوره از جشنواره نیز بتوانم کاندیدا شوم و بتوانم پنجمین سیمرغ بلورین صدابرداری ام را به دست بیاورم.

صدابردار فیلم سینمایی «خاک آشنا» سپس در مورد تاثیر دریافت جایزه سیمرغ بلورین و تغییر دستمزدش در آن زمان گفت: دریافت جایزه نه تنها توانست دستمزد مرا به چند برابر افزایش دهد بلکه باعث آن شد تا انتخاب هایم برایم به شدت مهم شود و با توجه به سابقه کارگردان و فیلمنامه فیلم بر سر کارها حاضر شوم، اما متاسفانه هنوز هم بسیاری از تهیه کنندگان سینما فکر می کنند در حال خریدن نخود و لوبیا هستند و با ما بر سر دستمزد ها چانه می زنند که من به شدت از این نوع برخورد ناراحت می شوم.

زاهدی در خاتمه این گفتگو افزود: این روزها در حال صدابرداری فیلم سینمایی «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده هستم که فکر می کنم تا دو هفته آینده فیلمبرداری آن در اطراف احمد آباد مستوفی ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.