سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

انتقاد یک مستند ساز از دستگاههای فرهنگی

باقری: تولید فیلم مستند همواره آخرین گزینه در تلویزیون برای حمایت از ماست!

مهدی باقری*

سینماپرس: مهدی باقری کارگردان مستند در گفتگو با سینماپرس ضمن انتقاد از وضعیت سینمای مستند اظهار داشت: متأسفانه حمایت از تولید آثار مستند در دستگاههای فرهنگی به ویژه تلویزیون همیشه آخرین گزینه فعالیتهای فرهنگی و تصویری به حساب میآید.

باقری در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: در حال حاضر چند طرح و فیلمنامه مستند به تلویزیون ارائه داده ایم که متأسفانه همه آنها رد شده اند.  این شرایط کلی سینمای مستند ایران است. من حتی دستمزدم را برای کاری که ۶ سال پیش برای سازمان انجام دادم نگرفته ام.

این کارگردان در ادامه با اشاره به اکران فیلم های هنر و تجربه اظهار داشت: به صورت کلی نمی توان به اکران فیلم های مستند، تجربی و کوتاه در گروه فیلم های هنر و تجربه اعتراض کرد اما این اکران ها به شکل بهتری هم می توانند صورت گیرند.

باقری در ادامه افزود: در همه جای دنیا فیلم های مستند در سطح کمتری اکران می شوند و مسئولین نیز می دانند که فیلم های مستند برای درآمدزایی ساخته نمی شوند لیکن نها راه نجات مستند فرهنگ سازی میام مردم برای تماشای این دسته از فیلمهاست.

وی خاطرنشان کرد: فیلمسازان نیز باید یاد بگیرند که پس از ساخت فیلم آن را رها نکنند و تلاش کنند و راهی برای اکران کردن آن پیدا کنند. فیلم های مستند باید در شبکه نمایش خانگی حضور داشته باشند و در سبد فرهنگی مردم قرار گیرند. ما فیلم های مستند بسیاری داریم که می توانند در سینما و به خصوص شبکه نمایش خانگی فروش قابل قبولی داشته باشند.

این کارگردان در ادامه این بحث افزود: با اکران و نمایش فیلم های مستند، آن بخش از هزینه ها که سازمان های دولتی برای ساخت این فیلم ها متقبل می شوند را می توان برگرداند.

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی مستند در کالاهای فرهنگی جایی ندارد مخاطبانی که نیازمند این محصول هستند نیز از آن کناره گیری می کنند و یا از شبکه ها و محصولات خارجی که به طور غیرمجاز وارد خاک کشورمان می شوند تغذیه می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.