جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸

ابراهیم سعیدی در گفتگو با سینماپرس:

حساسیت‌های زیاد مسئولان دولتی موجب کمبود تولید مستند سیاسی در کشور است

ابراهیم سعیدی

سینماپرس: ابراهیم سعیدی کارگردان مستند سینما و تلویزیون دلیل کمبود مستندهای سیاسی در سینمای مستند کشور را وجود حساسیت های زیاد در میان اهالی دولت دانست و خواستار نقدپذیری بیشتر مسئولان شد.

سعیدی در ابتدای گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مستندهای سیاسی معمولاً دارای موضوعات بحث برانگیز هستند و مسئولان نسبت به این مستندها حساسیت بیشتری دارند؛ به همین دلیل تعداد فیلمسازانی که در این حیطه کار می کنند کمتر است.

کارگردان فیلم «همه مادران من» در ادامه خاطرنشان کرد: فیلم های سیاسی معمولاً در بطن خود اظهار نظرهایی دارند که معمولاً از حالت انتقادی برخوردارند.  اگر بستر مناسبی برای ساخت این مستند به وجود آید قطعاً ساخت این نوع مستندهای چالش برانگیز بیشتر می شود.

وی تأکید کرد: تولید فیلم های مستند سیاسی لازمه ای برای سینمای مستند و جامعه ماست چرا که آن ها را می توان بازتاب زمانه جامعه خودمان بدانیم و بسیاری از موارد را از طریق دیدن یک مستند مورد آسیب شناسی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: از آنجا که رعایت خط قرمزها در این حوزه اهمیت بسیاری دارد حتماً لازم است که بایدها و نبایدها بطور دقیق تر برای مستندسازان مشخص شوند تا تهیه کنندگان و سرمایه گذاران نیز بتوانند روی اینگونه فیلم ها با خیال راحتی سرمایه گذاری کنند. مستندسازی با سختی و بودجه بسیاری انجام می شود و بسیار سخت است که با تمام این مشکلات محصول نهایی به دلیل برخی سو تفاهمات نمایش داده نشود.

سعیدی با اشاره به تأثیر بودجه در ساخت اینگونه مستندها اظهار داشت: بودجه در این مسیر بسیار تعیین کننده است. اگر یک مستندساز بخواهد اثری قابل قبول ارائه دهد باید زمان زیادی را صرف تولید کند و بالا رفتن زمان ساخت مستند نیازمند پشتوانه مالی است. متأسفانه مسئولین در حیطه سینمای داستانی روال طبیعی و بهتری را در نظر گرفته اند اما سینمای مستند برای تعیین جایگاه بودجه در بین مسئولین همچنان تکلیف مشخصی ندارد و جدی گرفته نشده است.

وی توضیح داد: این در حالیست که عدم حمایت و برنامه ریزی مالی نشانه عدم شناخت مسئولین از سینمای مستند است و در همه کشورهای دنیا ساخت مستند را بسیار جدی می گیرند.

این کارگردان در ادامه این بحث افزود: برای توسعه سینمای مستند تلویزیون باید خط فاصله ای که بین سازمان صدا و سیما و مستندسازان افتاده است را بردارد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز به جای ساخت فیلم های بلند داستانی بودجه خود را صرف ساخت فیلم های مستند کند.

وی در ادامه از ساخت مستند جدیدی خبر داد و گفت: ساخت و تولید مستند «هیلین» را به تازگی به پایان رسانده ام و این مستند آماده نمایش است که متأسفانه نتوانستم آن را به جشنواره فجر برسانم و باید در روزهای آینده با توجه به شرایط به ارسال این مستند به جشنواره های دیگر فکر کنم.

سعیدی در پایان اظهار داشت: فیلم «هیلین» نگاهی به وضعیت چند ماه قبل کردستان در کشور عراق دارد و من این فیلم را با عواملی محدود به سرمایه گذاری و تهیه کنندگی خودم ساختم؛ ساخت موسیقی متن این مستند را حسین علیزده برعهده داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.