جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد

درددل‌های کارگردانی که سه اثرش از جشنواره فیلم فجر بازماند/ قاسمی جامی: مدیران سینمایی از آرمان‌های انقلابی دور شده‌اند

حسین قاسمی جامی*

سینماپرس: حسین قاسمی جامی از جمله کارگردانانی است که امسال با وجود داشتن سه فیلم با موضوع دفاع مقدس و مقاومت با نظر منفی هیأت انتخاب از حضور در این رویداد مهم سینمایی کشور جا ماند و معتقد است که مدیران سینمایی کشور از آرمانهای انقلاب روز به روز دورتر می شوند.

وی که با سه فیلم با موضوعات دفاع مقدس و مقاومت به نامهای «به بادبادکها شلیک نکنید»، «مروارید خلیج فارس» و «تا دور دست‌ها» برای حضور در جشنواره فیلم فجر امسال حاضر بود به خبرنگار سینماپرس گفت: طبیعی است با این نوع انتخاب، فیلمسازانی چون من در ادامه راه خود و همچنین عملکرد مدیران سینمایی دچار تردید شوند؛ هر چند که من نهایتاً به انتخاب جشنواره احترام می گذارم اما می دانم که هیأت انتخاب جشنواره در همه ادوار سلیقه ای عمل کرده اند و در این خصوص اصول ثابت و مدونی نداریم.

قاسمی جامی در ادامه بیان داشت: متأسفانه هر سال در انتخاب آثار سینمایی یک سیاست و اصول تعریف می شود که برخاسته از سلیقه مسئولان هر دوره و بر اساس تجربه و خطای آنان است. 

وی گفت: این روش برای سینمای ما زیان آور است؛ چرا باید سینمای ما همیشه از ابتدا شروع کند و تا تجربه هایش می خواهد به  ثمر بنشیند حکایت روز از نو روزی از نو رخ میدهد؟

این کارگردان سینما در ادامه افزود:  من به همراه گروه زحمتکشی سه فیلم ارزشی و انقلابی ساختیم و برایش زحمات فراوانی هم کشیدیم و فکر میکنم فیلم های نسبتا قابل قبولی هم هستند؛ ضمن اینکه این فیلمها بدون رانت و وام های کلان و یا بودجه های میلیاردی ساخته شده اند؛ آیا این انصاف است که بدون در نظر گرفتن مضامین فیلمها به راحتی در رد آنها تصمیم گیری شود؟

قاسمی جامی تصریح کرد: آثار ما با موضوعات استراتژیک در حالی مورد پذیرش قرار نمی گیرند که نه سازمان سینمایی خود مبادرت به تولید و حمایت از این دست فیلمها می‌کند و هم اینکه از سوی هنرمندان هم رغبت چندانی نشان داده نمیشود.

وی یادآور شد: سال گذشته همه شاهد بودیم برخی آثاری که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند انگار با یک حس آزاد شده از برخی محدودیت ها ساخته شده بودند؛ آثاری که برخاسته از یک بیرون فکنی و بغض فرو خورده ساخته شده بودند و بعد هم  که توقیف شدند و به اکران عمومی نرسیدند.

کارگردان «چشم شیشه ای» در ادامه افزود: امیدواریم آثار پذیرفته شده در جشنواره امسال حافظ آبروی سینما ایران باشد؛ن را از سر دلسوزی میگویم چرا که از اول انقلاب خالصانه و صادقانه با زور بازوی خودم از خیابان های پائین شهر و از همانجا که انقلاب شروع شد و جبهه ها را پر کرد برخاستم و پا به عرصه سینما گذاشتم و در یار کشی ها شرکت نکردم، چون مشغول فیلمسازی بودم و احساس می کردم وظیفه هنری دارم؛ غافل از اینکه عده ای در بازی یارکشی در سینما هستند!

وی گفت: در مقطعی فیلم سینمایی «پیتزا مخلوط» را کارگردانی کردم و موج اعتراضاتی پدید آمد که چرا فیلم طنز می سازی و حالا که سه فیلم ارزشی و خاص ساختم تا در مورد مقاومت و  مظلومیت ها و پس زمینه های دفاع مقدس حرف بزنم اینگونه با آنها رفتار میشود. جالب است که فیلم سینمایی «به بادبادکها شلیک نکنید» را با موضوع غزه و با وام ناچیز فارابی ساخته ام و قرار است با درآمد اکران، آن مبلغ را پس بدهم، حال اینکه فرصتی مانند حضور در جشنواره از این فیلم سلب شده است.

کارگردان «یک شب، یک غریبه» در ادامه افزود:  فکر می‌کنم فیلم «مرواریدهای خلیج فارس» بدون اینکه دیده شود از دید هیأت انتخاب کنار گذاشته شده است چرا که مدیران مربوطه معتقدند چون سال قبل این فیلم به دبیرخانه ارسال شده است امسال دیگر امکان حضور ندارد، در حالیکه سال قبل فیلم با نسخه ای کاملاً ناقص ارایه شده بود که آنجا هم به حتم دیده نشد.

وی گفت: افتخار من این است که حضرت آقا با دیدن فیلم سینمایی «تا مرز دیدار»ی من در سالها پیش رضایت قلبی داشتند ، خدمتشان رسیدم و همانجا عهد بستم که همواره در مسیری که ایشان تبیین کرده اند حرکت کنم و خدا رو شکر هیچ‌گاه از این امتیاز استفاده نکردم.

وی یادآور شد: فرهنگ سینمای ما این است که فیلمی اگر در جشنواره نبود حتما ضعیف است و این دید و فرهنگ می تواند ضربه مهلکی به نیروهای سینمایی بزند که مثل بنده بدون رانت و عضو بودن در دارو دسته های سینمایی می خواهند مستقل و صادقانه فیلم بسازند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.