جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۴

«فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟ / ۹

کاوش: باید قبله مان را از جشنواره های غربی به سمت اهداف ارزشی و ملی خود بازگردانیم

حبیب کاووش

سینماپرس: حبیب کاوش تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: جشنواره فیلم فجر به دلیل الگوبرداری از جشنواره های اروپایی به ویژه جشنواره فیلم کن هیچگاه نتوانسته به اهداف والای ملی و ارزشی دست پیدا کند و تنها راه حل برون رفت از این معضل مهم این است که ما قبله مان را از جشنواره های غربی به سمت اهداف ارزشمند خود بازگردانیم.

کارگردان فیلم سینمایی «دادشاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: الگوبرداری غلط در هر زمینه ای همیشه آسیب زننده خواهد بود. ما برای برگزاری جشنواره فیلم فجر از ابتدا تاکنون از روی جشنواره های غربی الگوبرداری کرده ایم بدون آنکه به سیاست ها، اهداف و حد و اندازه سینمای آن ها نگاهی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در جشنواره فیلم کن همه ساله اکثریت کشورهای دنیا شرکت می کنند و هزاران فیلم متقاضی حضور در آن هستند، از همین رو آن ها مجبور شده اند تا افرادی را به عنوان هیأت انتخاب معرفی کنند تا در میان هزاران اثر سینمایی به زعم خود بهترین ها را (چرا که اکثر فیلم های انتخابی آن ها سیاسی و در جهت بهره برداری اهداف آن ها است) برای حضور در جشنواره برگزینند اما ما که نهایتاً در سینمای ایران سالانه تولیدمان به ۶۰ یا ۷۰ فیلم می رسد چرا باید مانند غربی ها هیأت انتخاب داشته باشیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: جشنواره فیلم فجر زمانی شکل درستی به خود خواهد گرفت که تمامی تولیدات سالانه سینمای ایران بدون هیچ قید و شرط و انتخابی به صورت آزادانه بتوانند در آن حاضر شده و بعد مورد داوری قرار بگیرند. ما در واقع با این الگوبرداری غلط ازجشنواره های غربی دست به دفع بسیاری از کارگردانان سینمای ایران که متشکل از فیلمسازان پیشکسوت که سرمایه های سینمای کشور هستند و همچنین جوانان که جویای نام هستند و می توانند امیدهای سینما تلقی شوند می زنیم و آن ها را از ادامه حضور در سینما منزجر می سازیم.

کاوش ضمن تاکید بر اینکه هیچ مدیری در سینمای ایران تاکنون پیدا نشده که جسورانه سیاست های غلط را عوض نماید اظهار داشت: جشنواره ما از قالبهای ایرانی - اسلامی بهره مند نیست و دلیل عمده آن هم این است که دولت  عطای سینما را به لقایش بخشیده و سینمای ایران مانند طفل رها شده ای است که مادری برای کمک و نجات آن پیدا نمی شود؛ شاید هم از این رو است که مدیران فعلی در بودجه خود برای سینما تنها مبلغی به اندازه خرید یک ویلا  و باغ در منطقه شمیران تهران در نظر می گیرند!

وی در ادامه تصریح کرد: ما در سینمای ایران به مدیر دلسوزی احتیاج داریم که با رویکرد استکبار ستیزانه به جای الگوبرداری از سینمای غرب نگاهش به کشورهای اسلامی نگاهی باشد و به مسائل روز سیاسی توجه ویژه نشان دهد. سینمای ایران این روزها هیچ نوع انعکاسی از سیاست های کلان کشور و به ویژه سیاست های خارجی آن ندارد.

وی افزود: جشنواره های سینمایی دنیا را هیچگاه بطور مستقیم دولت ها برگزار نمی کنند و اگر هم چنین باشد آن جشنواره  باید انتظارات آنها را تا حد معقولی برآورده کند. اما آیا در نظام جمهوری اسلامی چنین است و در آثار ارائه شده ردپایی از مطالبات نظام دیده میشود؟ جشنواره ما تبدیل به یک شوخی در سینمای ایران شده و تنها ابزاری در دست کارگزاران سینما است.

کارگردان فیلم سینمایی «محفل ایکس» خاطرنشان کرد: اگر جشنواره فیلم فجر همه ساله به گرمی برگزار می شود به دلیل بودجه دولتی و میلیاردی هست که برای آن در نظر گرفته شده و مدیران چاره ای ندارند که این بودجه ها در جایی خرج شود. این در حالیست که برای صرف این هزینه ها خلأهای بسیاری در سینما وجود دارد.

وی ادامه داد: به عقیده من بهتر است این بودجه ها به جای برگزاری چنین جشنواره ای که تبدیل به یک جشن و دور همی سینمایی شده و کمترین عایدی برای رشد و اعتلا و رونق سینمای ایران در پی ندارد برای ساخت سالن های سینمایی و تولید فیلم های ارزشمند و هدف مند در راستای اهداف مقاومتی و انقلابی ما ساخته شود. 

سخنگوی سابق شورای صنفی نمایش با تاکید بر اینکه مدیران ما نباید به سمت اندیشه های غربی گرایش داشته باشند گفت: متأسفانه شاهدیم که از همین حالا تلاشهایی برای حضور مدیران و مسئولان سینمایی کشور در جشنواره های غربی به ویژه جشنواره فیلم برلین و کن به راه افتاده است؛ در حالیکه مدیران ما بایستی حداقل جشنواره فیلم کن را از هم اینک به دلیل توهین وقیحانه رسانه های کشور فرانسه به پیامبر عظیم الشان اسلام تحریم کرده و در این کشور حضور پیدا نکنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.