دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

نگاهی به یک فیلم نامزد اسکار

«به سوی جنگل»؛ تئاتر موزیکال سینمایی!

در میان جنگل

سینماپرس: نرگس خرقانی/ فیلم موزیکال «به سوی جنگل» که در حال حاضر اکران جهانی خود را سپری می کند از جمله فیلم های موفق امسال به شمار می رود که از سوی آکادمی اسکار نیز در سه رشته کاندیدا شده است.

این فیلم موزیکال به کارگردانی راب مارشال است، کارگردانی که به ساخت فیلم های موفق موزیکال مشهور است. معروف ترین فیلم موزیکال راب مارشال نیز، فیلم موفق شیکاگو است که توانست در چندین رشته جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد. بنابراین ساخت یک فیلم موزیکال دیگر توسط این کارگردان چندان هم دور از ذهن نبود.

فیلم به سوی جنگل داستان زن و شوهری را با نقش آفرینی جیمز کوردن و امیلی بلانت روایت می‌کند که سالهاست بچه دار نمی شوند. یک جادوگر با نقش آفرینی مریل استریپ به آنها پیشنهاد می دهد که برای از بین بردن جادویی که مانع بچه دار شدنشان شده است باید مرد به جنگل برود و یک سری کارهای دشوار را انجام دهد. همین شروع یک داستان پر ماجرا است، زیرا در جنگل بسیاری از شخصیت های داستانی برادران گریم را می بینیم. از جک و لوبیای سحر آمیز گرفته تا سیندرلا و شنل قرمزی.

فیلم به سوی جنگل با توجه به اینکه فیلم فانتزی و موزیکال است و بازیگران مطرحی در آن حضور دارند تنها با بودجه نسبتا پایین 50 میلیون دلار ساخته شده اما این بودجه دلیلی بر کاسته شدن از جذابیت این فیلم نیست. راب مارشال با همین بودجه اندک هم جذابیت های بصری زیادی را در فیلمش ایجاد کرده و بسیاری از جلوه های ویژه این فیلم بسیار نو و جذاب است.

البته بخشی از جذابیت این فیلم به داستان آن برمی گردد. داستان این فیلم اقتباسی از یک نمایشنامه موفق موزیکال "به سوی جنگل" نوشته جیمز لپاین است که 30 سال پیش اجرای بسیار موفقیت آمیزی داشته است.

در این نمایشنامه حال و روز قهرمانان داستان های برادران گریم به شکل دیگری روایت شده است از جمله رابطه سیندرلا با شاهزاده آنقدرها هم خوب نیست. شاهزاده دست به عیاشی می زند و سیندرلا را عصبانی می کند و یا اینکه جک در داستان لوبیای سحر آمیز همچنان در خطر کشته شدن توسط همسر غول متوفی قرار دارد!

این نوع روایت ها باعث شده است که بار طنز داستان بیشتر شود و برای مخاطب امروز که به دنبال تماشای داستانی جدید و متفاوت است، جذابیت داشته باشد.

طراحی صحنه و لباس این فیلم به شکلی بسیار عالی اجرا شده است و بی جهت نیست که در این رشته کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده است.

از دیگر نکات مثبت این فیلم حضور مریل استریپ است. بازیگری که کاندیدا شدنش در اسکار و گلدن گلوب برای همه تبدیل به یک عادت شده است. اما این بازیگر توانمند حتی در 64 سالگی و حتی در یک فیلم موزیکال که شاید از نظر بسیاری از منتقدین آنقدرها هم جدی نباشد، خوش درخشیده است و در نقش یک جادوگر با گریمی عجیب و سنگین بسیار خوب ظاهر شده است.

ازنکات جال بتوجه در این فیلم حضور کوتاه مدت جانی دپ در فیلم است. حضور این بازیگر هرچند که وزنه قابل توجهی برای این فیلم به شمار می رود اما اینکه چرا جانی دپ در چنین نقش کوتاهی که آنقدرها هم خاص نیست و خیلی زود فراموش می شود، حضور پیداکرده است در نوع خود سوال برانگیز و البته عجیب است. شاید تنها معروفیت این داستان و یا حضور بازیگر بزرگی چون مریل استریپ، جانی دپ را برای حضور در این فیلم ترغیب کرده باشد.

فیلم به سوی جنگل برای مخاطب کودک فیلم بسیار مناسبی به نظر می آید. زیرا پر است از صحنه های موزیکال و جذاب و دست کمی از بسیاری فیلم های کودکانه موزیکال والت دیزنی ندارد و در واقع کمپانی والت دیزنی با این فیلم بازگشت خوبی به فیلم های موفق موزیکال خود داشته است. البته به مانند بسیاری از فیلم های کمپانی والت دیزنی این فیلم نیز برای مخاطب بزرگسال هم بسیار مناسب است و مخاطب بزرگسال را هم می تواند با خود همراه کند.

نرگس خرقانی

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.