سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳

در آستانه نمایش یک فیلم با موضوع انقلاب

بیدل: غرض‌ورزی های شخصی و سیاسی با «شمقدری» باعث اجحاف در حق اکران «روزگاری عشق و خیانت» شده است

داود بیدل در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«روزگاری عشق و خیانت»

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینمای ایران گفت: زمان بد اکران که برای اولین ساخته سینمایی من در نظر گرفته شده است آخرین ضربه ای بود که توسط مجموعه سینمایی کشور به «روزگاری عشق و خیانت» وارد شد که دلیل اصلی این اجحاف ها و بی مهری ها و غرض ورزی های شخصی و سیاسی، وجود نام «شمقدری» در این فیلم بود. این در حالیست که تهیه کننده این اثر«روح الله شمقدری» برادر ایشان است.

این کارگردان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «روزگاری عشق و خیانت» فیلمی علیه حکومت سلطه شاهنشاهی و صهیونیست های غاصب است که این امر نمی تواند با رویکردهای مسئولان سینمایی کشور منافات داشته باشد  و مطمئنم کسی با موضوع فیلم مشکلی ندارد؛ پس تنها دلیل اصلی که این فیلم در بدترین شرایط و در فصل سوخته اکران روی پرده سینماها خواهد رفت، غرض ورزی های شخصی برخی از دست اندرکاران زیر مجموعه سازمان سینمایی با نام آقای «شمقدری» است.

بیدل در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه «روزگاری عشق و خیانت» اولین تجربه سینمایی وی است و پیش از این چندین تله فیلم و مستند را برای تلویزیون کارگردانی کرده است اظهار داشت: پیش از این آثاری را در ژانرها و سبک و سیاق های گوناگون ساخته بودم که مضمون هایی همچون دفاع مقدس، کمدی، پلیسی و... داشتند اما «روزگاری عشق و خیانت» در راستای هیچ یک از آن آثار نیست چرا که من از آن دسته فیلمسازانی هستم که معتقدم یک کارگردان می بایست حضور در تمامی سبک ها و ژانرها را تجربه نماید و خود را محدود به تولید آثار در یک سبک و سیاق نکند.

وی سپس خاطرنشان کرد: «روزگاری عشق و خیانت» فیلمی است که در یک فضای تاریخی رمانتیک تولید شده و یطور مطلق در قالب یک ژانر خاص و عناصر آن جای نمی گیرد. خط اصلی داستانی این فیلم در لوای موضوع انقلاب شکوهمند اسلامی است؛ رویکرد اصلی من در این فیلم مطرح کردن قضیه استعماری و تشکیل حکومت پنهان دشمنان ایران و اسلام در سایه ساخت و ساز و پیشرفت کشور در زمان پهلوی بوده است.

این کارگردان ادامه داد: در زمان حکومت ستم شاهی شهرک صنعتی بزرگی در دشت مغان ساخته شد که مستبدان حاکم آن دوران این امر را ظاهراً در راستای پیشرفت و آبادانی کشور برشمردند اما اصل قضیه تسلط بر سیستم غذای منطقه و کشور بود که اسرائیلی ها و لابی های صهیونیستی می خواستند همه ارکان آن را در دست خود بگیرند. این مسئله مهم بستری برای روایت «روگازی عشق و خیانت» شد که البته در زیر لایه های فیلم به آن پرداخته می شود.

بیدل در مورد داستان این فیلم گفت: داستان اصلی «روزگاری عشق و خیانت» در مورد زنی به نام پروانه است که به گذشته اش علاقه مند نیست و هیچ خاطرات خوبی از گذشته ندارد اما به دلیل اتفاقات زیادی که در زندگی اش رخ می دهد ناگهان به گذشته پرتاب شده و وقایع زندگی اش را مرور می کند که دو اصل «عشق» و «خیانت» وقایع مهم زندگی این شخصیت را تشکیل می دهند.

وی سپس در مورد عنوان این فیلم اظهار داشت: نام ابتدایی فیلم «عبور از مه» بود که یک سکانس و موقعیتی که شخصیت اصلی فیلم از مه عبور می کرد دلیل این نامگذاری شده بود اما بعد از بازنویسی فیلمنامه و تغییر ارتباطات مضمونی و موقعیتی این عبور از بین رفت و ما بالاجبار نام فیلم را بر اساس دو اصل اساسی فیلم که «عشق» و «خیانت» بود به «روزگاری عشق و خیانت» تغییر دادیم.

این کارگردان سپس از میلاد کیمرام، شهرزاد کمال زاده، نسرین مقانلو، سحر قریشی، همایون ارشادی و... به عنوان بازیگران این فیلم نام برد و گفت: من به ترکیب بازیگران فیلمم اعتماد و اعتقاد کامل دارم و هیچ وقت دوست ندارم که با ستاره ها کار کنم چرا که معتقدم اولاً در حال حاضر ستاره ای به معنای مرسوم در سینمای جهان در سینمای ایران وجود ندارد و از طرف دیگر هم ستاره ها نمی توانند مخاطبان را به سالن های سینما بکشانند هر چند که از بازیگران بسیار محبوب مردمی برخورداریم.

وی گفت: آنچه که برای مردم مهم است نوع ساختار و داستان یک فیلم است که می بایست روح و روان آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و من مطمئن هستم که مردم استقبال خوبی را از «روزگاری عشق و خیانت» به عمل خواهند آورد اما افسوس که این فیلم در بدترین زمان و در بدترین شرایط ممکن تنها قرار است در چند سالن معدود روی پرده برود.

گفتنی است؛ داود بیدل پیش از این تله‌ فیلم‌ هایی چون «هیش»، «آلواتان» و «گرداب سکندر» را ساخته و تهیه کننده سریال«قاب خاطره» و فیلم«لحظه صید» بوده و فیلم «روزگاری عشق و خیانت» اولین تجربه سینمایی وی است.

 فهرست عوامل اصلی این فیلم عبارتند از: کارگردان: داود بیدل، تهیه کننده روح الله شمقدری، مدیر فیلمبرداری: محمدتقی پاکسیما، مدیر تولید:‌محمود محمد طائمه، طراح چهره‌پردازی: محمد قومی، صدابردار: عباس رستگارپور، طراح صحنه و لباس: محمد هادی فدوی. بازیگران: جمشید هاشم پور، میلاد کی‌مرام، نسرین مقانلو، شهرزاد کمال زاده، سحر قریشی، حسن جوهرچی، جعفر دهقان، علی اوسیوند، آتش تقی‌پور و همایون ارشادی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.