سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

در پی انتشار برخی اخبار از تغییر مدیران سینمایی

دایره اعتماد به مدیران کارآمد و متعهد را وسیع تر کنید/ «جابجایی مدیران» راه چاره نیست جناب ایوبی!

ایوبی-ایل بیگی-میکائیل زاده-طباطبایی نژاد

سینماپرس: فرید یکتا / جابجایی چند نفر معدود در حوزه سینما، از این مرکز به آن مرکز راه چاره نیست؛ باید دایره اعتماد را وسیع تر کرد و با حذف تنگ نظری ها نگاه ویژه تری به هنرمندان متعهد و کارآمد این سرزمین که علاوه بر جامعیت بین هنرمندان و حاکمیت، از سابقه مدیریتی ارزشمندی در راستای اهداف نظام و ارتقای سینمای کشور برخوردارند بهره جست.

این روزها در آستانه برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر، انتشار اخباری مبنی بر جابجایی مدیران برخی مراکز سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر از سوی رسانه بر سر زبانها افتاده است.

طی امروز و روزهای گذشته یکی از روزنامه های صبح سینمایی با گزارشی از تغییرات احتمالی پس از رفتن «محمد احسانی» معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به شبکه اول سیما، از انتصاب «حبیب ایل بیگی» به عنوان جایگزین وی خبر داد و در عین حال از افرادی چون «احد میکائیل زاده» مدیر فعلی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر امسال، در جایگاه مدیر عامل جدید انجمن سینمای جوانان ایران نام برد.

این در حالیست که یکی از خبرگزاری ها صبح امروز از انتقال «سید مهدی طباطبایی نژاد» مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و به تبع آن نشستن «ایل بیگی» مدیر عامل فعلی انجمن سینمای جوان بر صندلی «طباطبایی نژاد» در مرکز گسترش و قرار گرفتن «فرید فرخنده کیش» معاون فعلی سینمای جوان بجای «ایل بیگی» اطلاع داد.

در اینکه ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور فارغ از این گمانه زنی های رسانه ای با خلأ نیروی انسانی در بدنه مدیریتی خود روبرو بوده و کاملأ مشخص است وی در خصوص دو پست خالی سازمان متیوعه خویش یعنی معاونت نظارت و ارزشیابی و بنیاد فارابی( به سرپرستی موقت حیدری خلیلی) به عنوان دو مدیریت اصلی حوزه سینما و به تعبیری بازوان چپ و راست خود دچار استیصال شده است شکی نیست؛ اما ذکر این نکته ضروریست که در مجموع، جابجایی های مدیران مراکز سینمایی در صورت صحت اخبار منتشره در رسانه های مذکور، هیچ یک ایده آل و قابل قبول ارزیابی نمی شود و شایسته است که متولی سینمای کشور قبل از صدور هر حکمی بار دیگر به توصیه برخی دلسوزان خود گوش داده و عمل نماید:

۱. معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی فارغ از برخی امور اجرایی و اداری، محل تبادل نظر و اندیشه و به نوعی تعیین و اجرای استراتژی های کلان سینمایی کشور است و حضور دو شورای اصلی صدور مجوز ساخت و نمایش فیلمها، ذیل این معاونت و آنهم با حضور سینماگران برجسته و مسئولان و نمایندگان حوزه فرهنگی دال بر این ادعاست؛ لذا انتصاب «ایل بیگی» که در طول شاید بیست سال همگان او را با مدیریت روابط عمومی فلان دستگاه فرهنگی و یا جشنواره هنری می شناسند، با توجیه اینکه شاید در شرایط نه چندان مطلوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی، عاملی برای رفع برخی سوء تفاهمات میان سازمان سینمایی و نهادهای نظارتی و یا مراجع ذیصلاح و یا حتی هنرمندان منتقد باشد، ساده انگاری محض است، ضمن اینکه بادآوری می نمایم روحیه محافظه کاری و اعتدال اگرچه از الزامات یک مدیر روابط عمومی برای حل و فصل خیلی از اتفاقات است، ولی سینمای ایران برای رونق و نشاط ، در معاونت نظارت و ارزشیابی نیازمند تدبیر و تفکرات عمیق و ژرف در کنار شجاعت و جسارت در چارچوب انتظارات جامعه هنری و بدنه حاکمیت است نه انفعال و رویکرد خنثی.

۲. در صورت آمدن «ایل بیگی» به معاونت نظارت و ارزشیابی و با وجود انتقادات زیر پوستی برخی فیلمسازان کوتاه به عملکرد یکسال و چند ماهه وی در انجمن سینمای جوان، حضور یک نیروی جوان خوش فکر و فعال بجای وی ایده خوبیست، ولی به شرط اینکه مرز خود را با حضور و اندیشه های برخی افراد خاص در هیأت مدیره این انجمن که همواره حاشیه ساز بوده اند مشخص نماید. سینمای جوان مهمترین مرکز سینمایی کشور است که چندان جدی گرفته نمی شود، اما برای کسانی که هدفمند و با چشم اندازی روشن در صدد طراحی، برنامه ریزی و نیرو سازی «مطابق با افکار و اندیشه ها» ی چه بسا ناصواب خود هستند، یک محل کاملأ استراتژیک به حساب میآید؛ برگزاری انواع جشنواره های فیلم کوتاه با مدیریت پنهان برخی افراد ثابت در طول همین مدت گذشته بهترین گواه است. لذا انتصاب «میکائیل زاده» جوان در این پست حساس، اگرچه برای وی ممکن است خوشایند باشد، اما دردی از انجمن فعلی سینمای جوان درمان نمی کند و نگارنده همچنان معتقد است این مجموعه نیازمند یک مدیر با روحیه انقلابی و مستقل و کاملأ هماهنگ با سیاستهای کلان فرهنگی کشور و منویات مقام معظم رهبری در حوزه سینماست، طوری که مرعوب برخی تعارفات و تسامحات و اندیشه های رایج شبه روشنفکری در این حوزه نگردد و بداند که هدایت جوانان این کشور در حوزه هنر هفتم در دست اوست.

۳. مرکز گسترش در طول مدیریت «طباطبایی نژاد» اگرچه در ابتدا با برخی هیاهوهای رسانه ای و حاشیه سازی ها روبرو بود، اما سپس با آرامش، مطابق سیاستهای سینمایی دولت تدبیر و امید، مبادرت به حمایت و تولید آثار باب میل خود  نمود؛ از معرفی «انجمن خرو پف» گرفته تا تشریح وضعیت خیابان ولی عصر تهران (پهلوی سابق) از سالهای دور تاکنون؛ حال اینکه متولیان مرکز چگونه کم کاری خود را در تولید آثار مرتبط با موضوعات استراتژیک نظام و یا سایر انتقادات دیگر توجیه می نمایند موضوع دیگریست؛ اما در نهایت با خالی شدن احتمالی صندلی «طباطبایی نژاد»، مدیریت این مجموعه مهم در عرصه سینمای مستند و تجربی به چه کسی واگذار می شود که راه فعلی مرکز را بیش از این دچار انسداد نکرده و فضا را برای فعالیت عادلانه همه طیف های سینمایی و مستندسازان فراهم نماید دغدغه ایست که قطعا با توجه به تجربیات گذشته، با آمدن فردی چون «ایل بیگی»(مدیر سابق روابط عمومی حوزه هنری) به این مرکز مرتفع نخواهد شد؛ ضمن اینکه در کنار آن اعطای مسئولیت سنگین معاونت نظارت و ارزشیابی به «طباطبایی نژاد» که در طول دو دوره برگزاری جشنواره سینما حقیقت ثابت کرده روحیه اجرایی خوب و پر حرارتی دارد و ولی تمایلی به حضور بیشتر در عرصه مدیریت راهبردی و کلان ندارد، تنها نوعی رفع تکلیف از طرف ایوبی در این جایگاه مهم محسوب می‌شود!

پر واضح است که ایوبی به رغم همه جذابیت های سینما، در جلب نظر دوستان فرهنگی خویش برای پذیرش مسئولیت در این سازمان پر حرف و حدیث موفق نبوده است، مشکلی که شاید شمقدری نیز در دولت دهم با وجود همه اظهار لطف ها و آمادگی های ظاهری از سوی دوستانش در طیف اصولگرای کشور، با آن دست به گریبان بود و تا پایان دوره اش نیز موفق به حل این مشکل نشد.

 جابجایی چند نفر معدود در این حوزه از این مرکز به آن مرکز راه چاره نیست؛ باید دایره اعتماد را وسیع تر کرد و با حذف تنگ نظری ها نگاه ویژه تری به هنرمندان متعهد و ارزشی و کارآمد این سرزمین که علاوه بر جامعیت از سابقه مدیریتی ارزشمندی در راستای اهداف نظام برخوردارند بهره جست.

نظرات

  • یک دوست ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۱۱:۰۲
    11 8
    جناب ایوبی! امیدوارم این چند سطر را بخوانید. این تنها راه ارتباط با شماست. 1. از انجمن شروع می کنم که محل کشف و پرورش استعدادهاست و امروز بعد از یکسال از مدیریت فعلی آن و با نگاه منصافه در می یابید عقب گرد شدیدی حتی به افکار دهه هفتاد دارد و در حال حاضر فربه شدن بدنه ستادی انجمن، بی سروسامانی دفاتر با وعده استقلال و .. ،حتی باز نشدن حسابهای مالی آنها بر اساس شنیده ها، در پیش گرفتن همان رویه آموزش مدیران قبلی با نام کوتاه کردن دوره ها به هفت ماه در حالیکه طبق اعلام رسمی سایت انجمن دو دوره هفت ماهه است یعنی همان مدت چهارده ماهی که حدودا در گذشته بود؛ تعطیلی روند ساخت پروژه ساختمانی خیابان گاندی و بدتر از همه ماهش تولید همه و همه از ضعف های فعلی جناب ایل بیگی است.او که می توانست با تکیه بر خود و قدرت مدیریت خود نامی نیک در انجمن و تاریخ انجمن برجا بگذارد این بار نیز نقش مدیر روابط عمومی را بازی کرد 2. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که همواره در صدد حمایت از تولید آثار با ارزش فیلم کوتاه توسط با تجربه های این عرصه بود و همچنین محلی برای تولید آثار فیلم اولی بود و حضوری فعالی در داخل و خارج کشور داشت با نگاه و حمایت از یک گروه خاص که حاصل همان مدیریت دهه هفتاد و هشتاد بود.... 3. معاونت آثار و اداره نظارت که کلیدی ترین معاونت شما در رویارویی با فیلمسازان و منتقدان و رسانه و کل جامعه سیاسی - فرهنگی کشور است و همه و همه امروز در دست چه کسانی هستند؟ از شما می خواهیم تا دیرنشده و تا امروز که فرصت باقی است به دور از شنیده ها و تنها با اتکا به دانش و انصاف خودتان در امور این نهادها و مراکز مهم تصمیم بگیرید. ببینید امروز چه به سر فارابی آمده! حتی آقای مسعود شاهی با آنها همه صبر ایوبش که زبان زد بود از آنجا بی سروصدا رفت! آقای ایوبی به جای دو سه نفری که شما را محاصره کرده اند پنجره ها را باز کنید... هستند افرادی که به کشورشان علاقه دارند و این مجموعه ها را می شناسند و بدور از حزبی بازی می توانند آن را تنها با هدف عشق به وطن ، دانش و منطق و همت اداره کنند. امیدواریم در این زمان خطیر و این تصمیمات مهم موفق باشید. - آقای صادقی مسئول محترم روابط عمومی سازمان سینمایی لطفا این مطالب را به سمع و نظر ایشان برسانید - خدا قوت
  • علی ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۱۳:۲۰
    12 9
    سلام متاسفم امیدوارم خبرتون در حد یک گمانه زنی باشه. من یکی از مدیران سینمای جوان استانها هستم که هنوزم مشغول کارم و اگر بخواهم با انصاف نظر بدم ایشون از موقع حضورشون سطح انجمن را بسیار پایین آورده و متاسفانه دیگر خبری از آن انجمن مقتدر که استانها آنها را جدی می گرفتن نیست. همه چیز خلاصه می شود به وعده وعید و خبرهایی از جنس روابط عمومی است. البته امیدواریم ماموریت ایشان در انجمن به اتمام رسیده باشد!وفرد مناسبی جایگزین وی شود.
  • ناشناس ۱۳۹۳/۱۱/۰۸ - ۱۳:۰۷
    8 7
    آقای ایل بیگی شما لطفأ نظر بیاندازید به این همه مخالفت با تصدی جنابعالی در این پست مهم.بدیهی است که مسئولیتهای شما در جایگاه معاونت سازمان سینمایی چیزی فراتر از روابط عمومی میباشد.از آنجاییکه جنابعالی انسانی خردمند هستید قبل از قبول این پست یکبار دیگر نیز تفکر نمایید، حتمأ به این نتیجه خواهید رسید که در تصمیم خویش برای تصدی این پست تجدید نظر نمایید.
  • رضا ۱۳۹۳/۱۱/۰۹ - ۰۸:۲۶
    6 4
    نوشتن نظر سهم تعهد است چه درج شود چه نشود اما باید به حال خودمان درسینما گریه کرد که دچار قحط الرجال شده ایم و هرکجای آن را سرچ می کنید جز اسامی آشنای مدیران خبره در آزمون وخطا کس جدید که سری توی سرها یه قد بزرگتر و عالمتر باشه گویا کسی سراغ نداره ... سالهاست به این اسامی تکراری درحوزه مدیریت فرهنگی عادت کرده ایم که فقط عناوین آنها عوض میشود البته میدان شنا را اگر وسیعتر کنند در سایرحوزه های بهداشت و سلامت اقتصاد و دارایی و نفت هم شاید بشود از این مدیران عرصه فرهنگی استفاده تکراری کرد فعلا قرعه فال خوشبختی این آقایان با سینما عجین شده..!!!
  • ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ - ۱۷:۱۳
    3 0
    جناب آقای دکتر ایوبی باسلام اعتراف می کنم من بعنوان یک ایرانی باسابقه نزدیک به سی سال فعالیت در گوشه های مختلف سینما مخالف شما نیستم اما اعلام می کنم کارهای انجام شده توسط حضرت عالی جدیت لازم را برای جوابگویی به مسئله سینمای ایران ندارد حال مشکل یا مربوط به شماست یا اینکه از شما چنین چیزی را مطالبه کردند اگر مشکل شماست امثال جناب آقای ایل بیگی بزرگوار نمی تواند کاری از پیش ببرد همچنانکه آقای احسانی هم نتوانست ممکن است در بین شما دوستی ومودت زیادی هم باشد مهمترین معضل هنر ایران دوستی ورفاقت است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.