چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷

همراه با پخش مستند ۷ دقیقه ای

فیلم و کتاب بزرگداشت حسین جعفریان در جشنواره فیلم فجر رونمایی می شود

رونمایی از فیلم و کتاب بزرگداشت حسین جعفریان در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: فیلم و کتاب بزرگداشت حسین جعفریان برای رونمایی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، حسین جعفریان، مدیر فیلمبرداری باسابقه و پیشکسوت سینمای ایران است که جوایز متعددی را از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دریافت کرده است. او مدیریت فیلمبرداری فیلم‌هایی مانند چ، رستاخیز، درباره الی، چهارشنبه‌سوری، بوسیدن روی ماه، طلا و مس، زیر پوست شهر، بانوی اردیبهشت، نرگس و... را برعهده داشته است.

کتاب «بر بوم شب»

«بر بوم شب» کتابی است درباره هنر فیلمبرداری از نگاه حسین جعفریان که در ۲۵۰ صفحه و به همت ندا فضلی به مرحله چاپ رسیده است. این کتاب در هفت فصل گردآوری شده است که عبارتند از:

فصل اول با عنوان «مسئولیت فیلمبردار» شامل سرفصل‌های رابطه فیلمبردار و کارگردان، نقش و اهمیت تاریکی در فیلم، ارتباط با دستیاران، مسائل تخصصی فیلمبرداری از نظر جعفریان، فهم فیلمنامه، فهم طراحی صحنه، چگونگی انتخاب و استفاده از لنزها، نقش رنگ‌ها در فیلم و... به صورت مفصل پرداخته شده است.

در فصل دوم گفت‌وگوهایی با ایرج رامین‌فر، حمید خزوعی، محمد داودی، آتوسا قلم‌فرسایی، منوچهر محمدی و هومن بهمنش درباره زیبایی‌شناسی تصویر فیلمبرداری حسین جعفریان گنجانده شده است.

در فصل سوم نیز به تفاوت‌های نظری درباره سبک فیلمبرداری پرداخته شده است.

در فصل چهارم این کتاب، یادداشت‌هایی از منتقدان صاحب قلم سینمای ایران درباره فیلمبرداری حسین جعفریان آمده است. هوشنگ گلمکانی، عباس یاری و شهرام جعفری‌نژاد در مطالبی به فعالیت این فیلمبردار پیشکسوت در ۴۰ سال گذشته پرداخته‌اند.

در فصل پنجم کتاب، برخی کارگردان‌های سینمای ایران نظرات‌شان را درباره این پرسش که دیجیتال بهتر است یا نگاتیو؟! بیان کرده‌اند. در این فصل، فیلمسازان نظرات اختصاصی و دلبستگی‌های خود را درباره سینمای نگاتیو و دیجیتال بیان کرده‌اند. حسین جعفریان نیز با نگاه کارشناسی، نظرات خود را در این‌باره بیان کرده و توصیه‌هایی درباره تکنولوژی جدیدی که در سینما همه گیر شده را برای آموزش دانشجویان و دست‌اندرکاران سینما به رشته تحریر درآورده است.

فصل ششم نیز به مرور آثار حسین جعفریان به صورت کامل و جامع اختصاص یافته است. در این بخش فیلم‌های مطرح سینمای ایران که در قاب تصویری حسین جعفریان نقش بسته، از نگاه کارگردان و فیلمبردار فیلم‌ها تجزیه و تحلیل شده است؛ فیلم‌هایی مالنند نرگس، بانوی اردیبهشت، زیر پوست شهر، زیر درختان زیتون، شب یلدا، چهارشنبه‌سوری، درباره الی، چ و رستاخیز در این بخش مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌‌اند.

در این فصل گفت‌وگوهایی با کارگردانانی مانند اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، کیومرث پوراحمد، عباس کیارستمی، احمدرضا درویش، همایون اسعدیان، ابراهیم حاتمی‌کیا و... منتشر شده است.

همچنین فصل هفتم این کتاب با عنوان «کلوزآپ»، به گفت‌وگویی درباره نگاه حسین جعفریان به زندگی و دنیای پیرامونش، علایق، سلیقه‌ها، بیوگرافی و سینماگرافی وی اختصاص داده شده و زندگی‌نامه هنری او به رشته تحریر درآمده است.

در این کتاب دو یادداشت به قلم علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره و ندا فضلی، گردآورنده کتاب در رابطه با نوع فیلمبرداری جعفریان آورده شده است.

کتاب «بر بوم شب» با ویراستاری بابک آتشین جان، طراحی جلد آرش صادقی، طراحی گرافیکی، صفحه آرایی و صفحه‌بندی علیرضا کیا به پایان رسیده است.

مستند هفت دقیقه‌ای برای جعفریان

ندا فضلی همچنین مستندی هفت دقیقه‌ای را از حسین جعفریان آماده کرده است که در بزرگداشت این مدیر فیلمبرداری در جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آید.

فیلمبرداری این مستند یک هفته به طول انجامیده و انتخاب و دریافت پشت صحنه‌ فیلم‌هایی که جعفریان در آن‌ها کار کرده، سه هفته کار برده است.

به گفته‌ فضلی، این فیلم مستند درباره نوع تفکرات حسین جعفریان درباره سینما و ۴۰ سال تلاش وی در این حوزه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.