جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸

جای خالی آثار استراتژیک در سینمای ایران/۵

گفتگوی صریح« سلحشور» با سینماپرس/ تنها با تغییر ماهیت سینما می‌توان آثار استراتژیک تولید کرد

نشست خبری فرج الله سلحشور

سینماپرس: فرج الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون ایران گفت: معمولاً هر آنچه که از غرب وارد فرهنگ و کشور ما شده با اعتقادات و ارزش ها و آرمان های ما همخوانی ندارد. سینما نیز جزو همین پدیده ها است که تنها برای دستیابی دشمنان اسلام و قرآن به اهدافشان مورد بهره برداری قرار می گیرد، پس چطور میتوان انتظار داشت سینماگر ما فیلم استراتژیک تولید کند؟

کارگردان سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر (ع)» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همانگونه که بنیان گذاران بانک ها، یهودی ها و صهیونیست ها بودند و هدف شان از تاسیس بانک ها بهره برداری های کلان اقتصادی به نفع خود بوده است و یا دانشگاه ها که بنیان گذاران آن ها فرانسوی ها و غربی ها بوده اند و از همین رو دانشگاه هیچ گاه نتوانسته است در خدمت ارزش های اسلامی و انقلابی باشد، سایر پدیده های غربی نیز همواره در پی منفعت رسانی به فرهنگ های کهن و اعتقادات ارزشمند سایر مردم در سراسر جهان بوده اند که سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.

این فیلمساز ارزشی با تاکید بر اینکه هدف اصلی صهیونیست ها از پی ریزی و بنیان گذاری سینما رسیدن به اهداف استعمارگرایانه خود است اظهار داشت: ما وارث سینمایی هستیم که صهیونیست ها از طریق هالیوود آن را به ما دیکته کرده اند و تولیدات ما در زمینه آثار سینمایی و تلویزیونی تنها بازی در زمین غربی ها است؛ حال اینکه سینمای ما باید امروزه به مثابه بازوی فرهنگی دشمنان اسلام و قرآن عمل کند و رسماً به ستیز علیه انقلاب و اسلام برخیزد.

وی افزود: ما در چنین سینمایی نمی توانیم متوقع باشیم که اهداف استراتژیک نظام و منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تولیدات آثاری درباره حوادث انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، بیداری اسلامی، مقاومت  و... لحاظ شود. چرا که سینما سلاح دشمنان است و این سلاح نمی تواند بر ضرر منافع آن ها مورد بهره برداری قرار بگیرد و ما اگر بخواهیم این سنگر را بگیریم می بایست ابتدا سنگر را تسخیر کرده و سپس سنگربان را عوض نماییم و آن وقت با به کار گماردن نیروهای ارزشی و انقلابی در رأس هرم سینمای ایران سلاح دشمن را  علیه خودش مورد استفاده قرار دهیم.

سلحشور خاطرنشان کرد: دشمن هم با سینما قلب ما را نشانه گرفته است و در تحلیلی موشکافانه تر امروزه سینما مانند سنگری سترگ نیز برای دشمن عمل می کند. ما اکنون برای دستیابی به اهداف والای خود در زمینه تولیدات سینمایی و تلویزیونی می بایست دست به تربیت نیروهایی بزنیم که به جای تولید آثار در رابطه با منویات هالیوود دست به تولید آثاری در رابطه با منویات اسلام و مقام معظم رهبری بزنند. اما این امر با توجه به دانشگاه های ما که اغلب جولانگاه اساتیدی شده که دست در دست دشمن دارند تقریباً امکان ناپذیر است.

کارگردان سریال تلویزیونی «مردان آنجلس» در همین رابطه تصریح کرد: برخی اساتید دانشگاه های سینما و تئاتر این روزها رسماً اعلام می کنند که سینما جای اسلام و دین و مذهب نیست و دانشجویانی را که رویکردهای مذهبی و انقلابی دارند وادار به ترک تحصیل و اخراج از دانشگاه ها میکنند. از این رو نیروهایی که در این دانشگاه ها برای آینده سینمای ایران تربیت می شوند اغلب نیروهایی هستند که در آینده به عوامل دشمن اضافه می شوند.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر مسئولانی که در مملکت اسلامی ما در پست های مدیریت فرهنگی قرار می گیرند غالباً سینما و تلویزیون را از همین زاویه نگاه می کنند و درک و شناخت آن ها از این دو مدیوم مهم در حد همان چیزی است که غرب دیکته کرده و از آن ها می خواهد؛  بی شک این مسئله مهم باعث عدم دستیابی ما به اهداف مورد نظر حضرا آقا در زمینه سینما شده است.

بازیگر فیلم سینمایی «توبه نصوح» افزود: ما برای دستیابی به اهداف والای نظام و مقام معظم رهبری نیاز به هنرمندانی داریم که از جان و دل همراه و همگام و همدل با ولایت باشند که متأسفانه تعداد آن ها در کشور ما بسیار اندک است و آن تعداد اندک هم توسط هیچ یک از نهادهای دولتی برای تولید آثار خود مورد حمایت قرار نمی گیرند. برخی نهادهای دولتی ما امروزه گویی در جهت اهداف دشمنان نظام و عوامل بیگانه قدم بر می دارند و ما بایستی برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود در جمهوری اسلامی ماهیت سینما را عوض کنیم.

سلحشور ضمن تاکید بر اینکه برای تغییر ماهیت سینما در جمهوری اسلامی ایران نیاز به شناخت در مورد تمامی مختصات آن دارد ادامه داد: برای دستیابی به یک سینمای ارزشی ما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که تمامی سینماگران و مسئولان و مدیران سینمای کشور در راستای اهداف خدا و پیامبرانش گام بردارند و هدف های شخصی فیلمسازان در پشت کار آن ها نباشد. اما متاسفانه امروزه مسئولان سینمای کشور با این گونه سینمای ضد اسلام کنار آمده اند و حاضر نیستند کمترین خدشه ای را بر محوریت آن وارد سازند.

وی افزود: در صورت این تغییر اساسی مطمئن هستم که میتوانیم آثار تأثیرگذار قابل توجهی را منطبق با اهداف نظام اسلامی برای عرضه در عرصه بین الملل تولید کنیم.

وی در ادامه این گفتگو گفت: ما در قرآن مجید تعاریف زیادی برای سناریو نویسی داریم و به جای پرداختن به آثار سیاه نمایی و ضد دینی و عرفی می بایست از قرآن برای تولید آثار سینمایی خود الهام بگیریم تا رضایت خدا و ولی امر او را در پی تولید آثار خود داشته باشیم. ما به جای پرداختن به مادی گرایی می بایست به معناگرایی در سینما دست پیدا کنیم تا بتوانیم پس از سالیان دراز از گذشت پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به آمال و آرزوهایمان در زمینه سینما برسیم.

سلحشور در خاتمه این گفتگو افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران توان فیلمسازی اسلامی را داریم و من شخصاً پس از نزدیک به ۳۶ سال سابقه کار مستمر در زمینه آثار قرآنی، دفاع مقدس و ارزشی ثابت کرده ام که چنین توانی در سینمای کشور وجود دارد و اگر بودجه لازم در اختیار نیروهای ارزشی و متعهد به آرمان های انقلاب و نظام قرار داده شود این فیلمسازان می توانند سینمای اسلامی ایرانی را با افتخار به تمامی کشورهای دنیا معرفی نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.