دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵

جای خالی آثار استراتژیک در سینمای ایران/ ۳

ابوطالب: مسئولان دولتی باید فیلمسازان را از ضرورت طرح موضوعات استراتژیک آگاه کنند/ گرفتار مسائل سطحی شده‌ایم!

 سعید ابوطالب درمراسم رونمایی از فیلم -مسابقه «رالی ایرانی »

سینماپرس: سعید ابوطالب مستندساز و کارشناس فرهنگی اظهار داشت: برای تولید آثار استراتژیک، قبل از هرگونه حمایت دولتی باید با روشهای مختلف، سینماگران را از موضوعات روز کشور آگاه کرد و آنان را در طرح برخی مسائل و ضرورتها محرم دانست.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سینماپرس افزود: یکی از عوامل دوری کردن فیلمسازان از این عرصه، نگاه غریبه بودن به آنان توسط توسط مسئولان دولتی است که باعث شده آنها به دغدغه های شخصی خود روی آورند و از دغدغه های ملی دور شوند.

این کارگردان با اشاره به لزوم تشویق و ترغیب فیلمسازان به ساخت فیلم هایی با موضوعات سیاسی روز کشور به عنوان فیلم های استراتژیک خاطرنشان کرد: مسئولان به جای سفارش مستقیم به فیلمسازان بهتر است آنها را برای ساخت فیلم های مورد نیاز در حوزه راهبردی تشویق کنند. هنر سفارش پذیر نیست و سازمان سینمایی و خانه سینما باید در جهت ترغیب و تشویق فیلمسازان به ساخت اینگونه فیلمها برگزاری جلسات و هم اندیشی ها را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی باید به وظایف خود در این راستا عمل کند و در نشست های مختلف با هنرمندان حرف های ناگفتنی در عرصه های ملی و بین المللی را با آنها در میان گذاشته و به ترغیب فیلمسازان برای پرداختن به این موضوعات مهم بپردازد.

ابوطالب با اشاره به موضوعات استراتژیک افزود: موضوعاتی مثل جنگ اطلاعاتی ما با کشورهای دیگر، پیشرفت های علمی کشور، مقاومت در برابر تحریم ها، حضور مادی و معنوی و نقش ما در کشورهای همسایه و موضوعاتی از این دست، برای سینما می تواند بسیار جذاب باشد. این موضوعات همان هایی هستند که سینمای هالیوود به شکلی جذاب و متناسب با سیاستهای آمریکا به آنها می پردازد و فیلم هایش بسیار پر فروش نیز می شوند.  

وی خاطرنشان کرد: سالهای گذشته معاونت سینمایی علاوه بر اهمیت بخشیدن به موضوع فیلم های ارزشی و استراتژیک به فروش آنها نیز توجه ویژه ای داشت که ما شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه نیز بودیم. موضوعاتی که اهمیت ملی دارند و باعث اتحاد ملی می شوند سوژه هایی هستند که دستگاه های دولتی در همه جای دنیا به آنها توجه کرده و در کنار فیلم های اجتماعی، طنز و سایر ژانرها که لازمه هر سینمایی است به ساخت اینگونه فیلمها اهمیت ویژه ای می دهند.

این کارگردان در ادامه به سازمان سینمایی پیشنهادی را مطرح کرد و اظهار داشت: سازمان سینمایی و یا خانه سینما بهتر است بولتن هایی مخصوص برخی سینماگران فعال در حوزه تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی تهیه کنند و تمام اخبار داخلی و بین المللی مرتبط با سینما را اعم از اخبار محرمانه و عمومی جمع آوری کرده و به فیلمسازان ارائه دهند تا آنها از اتفاقات و جریان های روز کشور به طور مستمر آگاه باشند.  

ابوطالب تصریح کرد: من مطئنم اگر فیلمسازان ما محرم شناخته شوند و دولتمردان ما با آنها ارتباط برقرار کنند خیلی از موضوعات مطرح نشده در سینما مطرح می شود. به یاد دارم که من، دکتر افروغ و آقای تابش از فیلمسازان دعوت می کردیم و نشست های خوب و تأثیرگذاری با آن ها برگزار می کردیم. آقای متکی در زمانی که مسئولیت وزارت خارجه را بر عهده داشتند نیز حرکت های اینچنینی داشتند و در مهمانی ها و هم اندیشی های مختلف سینماگران را دعوت می کردند که این رفتارها در ارتباط برقرار کردن سینماگران با دولتمردان و مسائل سیاسی خیلی تأثیرگذار بود و به همین دلیل ما در آن زمان شاهد فیلم های استراتژیک بیشتری بودیم.

وی افزود: من معتقدم دستگاه های دولتی ما بدون در نظر گرفتن تعلقات سیاسی افراد از بازیگران برجسته، فیلمنامه نویسان، کارگردانان، تهیه کنندگان و سایر عوامل موثر در سینما دعوت کنند و در هم اندیشی های مختلف مسائل روز کشور را مطرح کنند. در این نشست ها می توان حرف هایی را که در سایت ها، روزنامه ها و خبرگزاری ها نمی توان زد مطرح کرد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها با سینماگران دیدار کرده اند و با توجه به دغدغه های بسیاری که دارند نمی توان از ایشان انتظاری بیشتر از این را داشت و زمانی که ایشان برای سینماگران می گذارند به اندازه کافی است. این دولتمردان هستند که باید بیش از این به سینما و سینماگران توجه کنند. اگر اهالی هنر در بین دولتمردان غریبه شناخته نشوند به انگیزه های لازم خواهند رسید و در غیر اینصورت نباید از آنها انتظاری بیشتر از این داشت. هر گاه بین مسئولان و هنرمندان فاصله افتاد ما شاهد سرخوردگی و کناره گیری هنرمندان از عرصه های ارزشی بودیم.

ابوطالب در ادامه این بحث افزود: متأسفانه ما در برابر انواع هجمه ها گرفتار مسائل سطحی شده ایم و موضوعاتی که ارزشهای ملی دارند را فراموش کرده ایم. با وجود اینکه ما جزو ۱۰ کشوری هستیم که دارای سینماست ولی نتوانسته ایم فیلمسازان چندانی برای دفاع از ارزشهای ملی خود تربیت کنیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: ساخته شدن فیلم هایی با مضامین ارزشی و استراتژیک به دلیل هزینه های بسیار و بودجه های سنگین نیازمند حمایت دولت است. فیلم هایی با موضوع انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع مقدس نسبت به فیلم های اجتماعی هزینه تولید بالاتری دارند چرا که لوکیشن های وسیع تر، جلوه های ویژه خاص و پروداکشن های عظیم از ملزومات اینگونه فیلم ها هستند و از آنجا که اغلب این فیلم ها برگشت مالی ندارند باید از فیلم های ارزشی حمایتی بیشتر شود تا تهیه کنندگان و سرمایه گذاران نیز به این سمت بیایند.

وی در رابطه با کمبود فیلم های استراتژیک در جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: از نظر من باید از ابتدای سال جاری تمهیدی برای ساخت فیلم هایی با موضوعات استراتژیک که به مسائل روز کشور با دغدغه های مقام معظم رهبر می پردازند اندیشیده می شد تا فیلمسازان به ساخت اینگونه فیلم ها ترغیب شوند و ما در جشنواره فیلم فجر شاهد رقابتی جذاب تر، سالم تر و بهتر بودیم.

کارگردان فیلم «رقص فقر» در ادامه افزود: نبود فیلم های استراتژیک در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی در جشنواره فیلم فجر اتفاق تلخی است که مسئولان سینمایی را باید به این فکر وا دارد که ما در سال آینده فیلم هایی که برای کشور ارزش تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اسلامی دارند مثل فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس و بیداری اسلامی را بیشتر شاهد باشیم.

ابوطالب در ادامه خاطرنشان کرد: حمایت از ساخت فیلم هایی با دغدغه های سیاسی و استراتژیک به پایین ترین حد خود رسیده است. به عنوان مثال ما فیلمی به سفارش یکی از دستگاه های فرهنگی کشور با موضوع دفاع مقدس برای ساخت در نظر داشتیم که این دستگاه فرهنگی نه تنها هزینه ساخت فیلم را تأمین نکرد بلکه سه سال است که فیلم به دلیل عدم سرمایه گذاری کنار گذاشته شده است. جالب اینجاست که سفارش دهنده که دستگاهی دولتی است بودجه و هزینه را تأمین نکرده و با وجود درخواست ما از سایر دستگاه های دولتی مربوطه برای حمایت از این فیلم که با محوریت دفاع مقدس ساخته خواهد شد هیچ اقدامی صورت نگرفته است. اگر ما امسال در جشنواره فجر فاقد فیلم های مدافع مضامین انقلابی هستیم نشان دهنده عدم حمایت مسئولان از ساخت اینگونه فیلم ها است.

این کارگردان در ادامه افزود: من اعتقاد دارم که همه ژانرهای سینمایی باید در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند ولی فیلم هایی که به تاریخ معاصر کشورمان، ارزش های انقلاب و دفاع مقدس می پردازند از همه مهمتر هستند و باید به آنها توجه ویژه ای شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ممکن است بخشی از دلایل کمتر شدن فیلم های مورد نیاز کشور از لحاظ فرهنگی و سیاسی این باشد که فیلمسازان ما به این سمت نرفته اند، حتی اگر این مسئله را نیز در نظر بگیریم که وضعیت بودجه فرهنگی کشور همانند بسیاری از دستگاه های دیگر در سال جاری بسیار اندک بود این مسئله نمی تواند توجیهی بر کم کاری مسئولان باشد. من فکر می کنم مسئولان باید به طور مستمر از سوی سازمان سینمایی، مدیران فارابی و غیره خود را موظف بدانند که از فیلم های استراتژیک و موضوعات اینچنینی حمایت کنند چرا که بخش خصوصی به دلیل عدم بازگشت مالی نمی تواند در این بخش ورود پیدا کند.

کارگردان فیلم «اقلیت و اکثریت» در ادامه تصریح کرد: آفتی به سینمای کشور ما وارد شده که فیلمسازان ما را بیش از حد لازم به موضوعات اجتماعی درگیر کرده است و فیلمسازان ما به موضوعات مهم و استراتژیک داخلی و منطقه ای کمتر می پردازند. و البته در این مسیر متأسفانه توجهی که مسئولان به سینمای اجتماعی ما دارند نسبت به سینمای ارزشمند ما که به مسائل سیاسی و تاریخی روز کشور می پردازد بسیار کمتر است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: متأسفانه اکثر فیلم هایی که در سال جاری اکران شدند دارای موضوعات دم دستی و سطحی بودند که تقریباً همه آنها تاریخ مصرف دارند و پس از اکرانشان کنار گذاشته می شوند و نفعی در ارتقای فرهنگ کشور و انتقال تاریخ به نسل بعدی ندارد. من با اکران فیلم های اجتماعی، کمدی و دیگر ژانرها مخالف نیستم اما در سینما باید به مسائل روز کشور نیز پرداخته شود.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.