جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

پخش مستند «بهمن ۶۰» از شبکه دوم سیما

تسنیم: مستند ۵۵ دقیقه‌ای «بهمن ۶۰ » که به قیام مردم آمل در مقابل گروهک معاند اتحادیه کمونیستها می‌پردازد، امروز جمعه ساعت ۱۹ از شبکه دو سیما پخش می شود.

مهدی کریمی، مدیر گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه دو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: در بهمن ماه سال ۶۰ گروهک معاند اتحادیه کمونیست‌ها علیه نظام سنگر گرفتند و مبارزه با ولایت فقیه و در ‌‌نهایت ایجاد جامعه کمونیستی را در دستور کار خود قرار دادند. گروهکی که «قیام شهری» را برای نیل به اهداف خود برگزیدند و آمل را به لحاظ استراتژیک و نزدیکی به پایتخت مورد توجه قرار دادند. در حقیقت آن‌ها جبهه سومی را در کنار دو جبهه جنگ تحمیلی ایران و عراق و جبهه دموکرات به راه انداخته بودند.http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1393/11/10/139311101017349744626833.jpg

در صبح ۶ بهمن سال ۶۰ ستاد عملیات مرکب از سپاه، اطلاعات، ژاندارمری و نیروهای داوطلب مردمی با گرفتن اسلحه به مقابله با آنها برخاستند. مردم از زن و مرد، پیر و جوان همگی با آوردن شن و گونی اقدام به سنگر سازی و نبرد سنگر به سنگر کردند که در ‌‌نهایت در‌‌ همان روز سه شنبه ۶ بهمن ۶۰ کومنیست‌ها تمام مواضع خود را از دست دادند و از فردای‌‌ همان روز آرامش به شهر بازگشت.

مستند ۵۵ دقیقه‌ای «بهمن ۶۰» که به کارگردانی ایمان گودرزی و همکاری مؤسسه راهبردی دیده‌بان و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تولید شده با بهره گیری از مصاحبه و بازسازی برخی صحنه‌ها به بازخوانی این مقاومت مردمی در مقابل معاندان نظام اسلامی پرداخته است. اثر از نظر ساختاری و فنی کیفیت خوب و مناسبی دارد و از نظرمحتوا نیز توانسته به خوبی طرح این مقطع تاریخی را تشریح کند.

این مستند با ساختار ترکیبی و بهره گیری از بازسازی، مصاحبه و آرشیو، واقعه مزبور را بازنمایی کرده است. مهم‌ترین جاذبه ساختاری مستند، بازسازی‌های نسبتا جذاب و خلاقانه، تلفیق و تدوین موازی مصاحبه‌های قدیمی و مصاحبه‌های اخیر با برخی افراد انقلابی و مدافع شهر، استفاده از آرشیو است. شایان ذکر است استفاده از تصویربرداری از بالا نیز جاذبه خوبی به مستند داده است.

رهبر انقلاب ۶ بهمن را یکی از حماسه‌های برجستهٔ ملت ایران دانستند و فرمودند: نباید اجازه داد که این خاطره‌های پرشکوه، این حوادث بی‌نظیر و تعیین کنندهٔ تاریخ انقلاب، در ذهن‌ها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد، بتواند آن‌ها را تحلیل کند و آن‌ها را چراغ راه آیندهٔ پرماجرای خود و هدف بلند خود قرار بدهد. «شهر هزار سنگر» این تعبیر کمی است؟ حرف کوچکی است؟ قضیهٔ ششم بهمن آنقدر اهمیت داشت که امام بزرگوار ما آن را در وصیتنامهٔ تاریخی خود هم مندرج کردند، آن را یادگار گذاشتند؛ یعنی فراموش نشود. حالا چرا فراموش نشود؟ برای اینکه حوادث تاریخی، هم درس است، هم عبرت است.

«مستند بهمن ۶۰» روز جمعه مورخه ۱۰/۱۱/۹۳ ساعت ۱۹ از شبکه دو پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.