شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸

گاردین بار دیگر از فیلم «محمد رسول الله» نوشت

فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی

مهر: فیلم جدید مجید مجیدی که در تهران جلوی دوربین رفته است و داستان سال های اولیه زندگی حضرت محمد (ص) را نمایش می دهد، موضوع مقاله اخیر روزنامه گاردین قرار گرفته است.

 به گزارش مهر، نشریه انگلیسی گاردین دیروز در مقاله به فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی پرداخته است. این مطلب بعضا دارای اطلاعات غلطی است که هم درباره بودجه و هزینه ساخت و هم خبرهای روز درباره زمان اکران آن نکاتی را به اشتباه مطرح کرده است.

این نشریه انگلیسی دیروز در مقاله ای مفصل بار دیگر به فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی توجه کرده و درباره آن نوشته است:
این فیلم زندگینامه ای چندین میلیون دلاری که درباره روزهای کودکی حضرت محمد (ص) است و گران‌ترین و پرهزینه‌ترین فیلم ایرانی تاکنون محسوب می شود، برای نخستین بار روز یکشنبه در جشنواره فیلم فجر اکران می شود.
جشنواره فیلم فجر تهران که همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ برگزار می شود، این فیلم را که زندگی مهمترین چهره اسلام است، برای اولین بار به نمایش می گذارد. برای حفظ شان پیامبر این فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می آید.
ایران تا به حال به شدت از نحوه نمایش پیامبر در غرب انتقاد کرده است که آخرین نمونه آن کارتون روی جلد مجله شارلی ابدو بعد از حملات تروریستی علیه این مجله بود که در آن حضرت محمد (ص) در حال اشک ریختن و بالا نگه داشتن نشانی که رویش «من شارلی هستم» نوشته شده بود ظاهر شده بود.
این فیلم که با عنوان «محمد، پیامبر خدا» در مراسم افتتاحیه فستیوال فیلم فجر اکران خواهد شد، توسط مجید مجیدی ساخته شده که به مدت پنج سال روی آن کار کرده است. این پروژه دومین فیلم با بودجه بزرگ ساخته شده درباره پیامبر است. اولین فیلم «پیغام» محصول سال ۱۹۷۶ با نقش آفرینی آنتونی کویین و ساخته مصطفی عقاد بود که حتی با وجود اینکه تصمیم گرفته بود برای اهانت نکردن به مسلمانان پیامبر را روی صفحه نشان ندهد، بحث های بسیاری را به وجود آورده بود.
مجیدی هم مشکلاتش با فیلم عقاد را بیان کرده و گفته بود که این فیلم تنها جهاد و جنگ را نشان می دهد و تمام زندگی حضرت محمد (ص) را به نمایش نمی کشد و در نتیجه تصویر اسلام در آن تصویر شمشیر است. فیلم حمایت شده دولتی مجیدی که اولین بخش از یک سه گانه بزرگ درباره زندگی پیامبر است، داستان را از زمان تولد حضرت محمد (ص) تا سن ۱۲ سالگی و اولین بازدید او از شهر شام تعریف می کند که در آنجا بحیرا، یک راهب مسیحی، پیش بینی می کند که روزی او پیامبر خواهد شد.
ایران آماده اکران بزرگ ماه مارس این فیلم در کشورهای انگلیسی و عرب زبان است. صورت پیامبر در این فیلم به نمایش درنخواهد آمد و ویتوریو استورارو فیلمبردار ایتالیایی و برنده سه جایزه اسکار برای شاهکارهایی از جمله «آخرین تانگو در پاریس» برناردو برتولوچی و «آخرالزمان» فرانسیس فورد کاپولا روی ترکیب نور و تاریکی این فیلم کار کرده تا بتواند تصویرگرایی های مذهبی آن را امکان پذیر کند.
اما احتمالا بزرگترین مشکل این خواهد بود که فیلم توسط ایران شیعه ساخته شده است که ممکن است مسایلی را با بینندگان سنی این فیلم به وجود بیاورد. خود مجیدی هم همین ماه کنفرانس خبری را برگزار کرده و از نگرانی هایش درباره واکنش های منفی صحبت کرده بود. او به این نکته اشاره کرد که قبل از ساخت فیلم با محققان و صاحب نظران شیعه و سنی مشورت کرده است. او گفت: ما دوره ای از زندگی او را انتخاب کردیم که در آن اختلاف نظری میان صاحب نظران شیعه و سنی وجود ندارد. این فیلم را با بینش متحد کردن دنیای اسلام ساختیم.
با این حال این فیلم نتوانسته از انتقادات به کلی دور بماند؛ دانشگاه الاظهر مصر یکی از مهم ترین مراجع سنی جهان، از ایران درخواست کرده تا این فیلم را به نمایش نگذارد و کشور قطر هم نقشه های ساخت فیلمی دیگر درباره پیامبر با بودجه یک میلیارد دلاری که تحت حمایت بری آزبورن تهیه کننده «ارباب حلقه ها» قرار دارد، اعلام کرده است.
وقتی اخبار ساخت فیلم ایران در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، الاظهر در بیانیه ای گفت: ما از ایران درخواست می کنیم که از پخش این فیلم خودداری کند تا تصویری دست نخورده از پیامبر بتواند در ذهن مسلمانان باقی بماند. ما از تمام فیلمسازان درخواست می کنیم تا به مذاهب و پیامبران احترام بگذارند.
مجیدی هم در پاسخ گفت: من از نگرانی‌های آن ها مطلع هستم، ما هم حساسیت های خودمان نسبت به چهره های مذهبی را داریم و می خواهم بدانم چرا آن ها قبل از دیدن فیلم از آن انتقاد می کنند.
این کارگردان ایرانی اضافه کرد: در حالیکه ۲۵۰ فیلم درباره مسیح، ۱۲۰ درباره موسی، ۸۰ فیلم درباره پیامبران دیگر و ۴۰ فیلم درباره بودا وجود دارد، تنها فیلمی که به زندگی حضرت محمد (ص) می پردازد «پیغام» است. مسلما ما نتوانسته ایم پیامبرمان را به دنیای غرب معرفی کنیم. در این زمینه، دشمنان دشمن باقی خواهند ماند.
گفته می‌شود پروژه مجیدی با بودجه ۳۰ میلیون دلاری بنیاد مستضعفان ساخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.