شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳

گزارش سینماپرس از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

آغار بهار سینمای ایران در برج میلاد/ از اهدای نخستین سیمرغ ها و تجلیل از سینماگران پیشکسوت تا درخواست جنتی و ایوبی از وزیر کار

تجلیل از محمدعلی کشاورز در مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور که نشان دهنده آثار برجسته تولید شده در طول یکسال سینمای ایران است عصر امروز در مراسمی با حضور مدیران و هنرمندان در برج میلاد گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس این مراسم با ۴۵ دقیقه تأخیر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، حجت الله ایوبی سازمان سینمایی و علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر به همراه جمع دیگری از مسئولان سینمایی و هنرمندان و اهالی رسانه در مرکز همایش های برج میلاد تهران آغاز به کار کرد.

در بخش ابتدایی این مراسم پس از قرائت کلام‌‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی،سیدمهدی شجاعی نویسنده و فیلمنامه‌نویس متعهد کشورمان متن زیبایی را در رثای پیامبر اکرم(ص) قرائت کرد و پس از پایان قرائت متن سیدمهدی شجاعی کلیپ "والا پیام‌دار" در رثای پیامبر اسلام با صدای «فرهاد مهراد» پخش شد.

امضای بیانیه در محکومیت اهانت به ساحت پیامبر اسلام

براساس این گزارش،هنرمندان از ساعتی قبل در برج میلاد حضور داشتند و علاوه بر تجدید دیدار، بیانیه محکومیت اهانت به ساحت پیامبر اکرم(ص) را امضا کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«مرزها زبان فاصله‌اند و تو ای حبیب خدا، از تمام فاصله ها عبور کردی تا به همگان بیاموزی آنسوی همه مرزهای نژادی و اعتقادی و جغرافیایی بهشتی هست که در آن بشر تا آستان حق قد می‌کشد. باور داریم که پلشتی هیچ توهینی، غبار بر ساحت مقدست نمی نشاند. احدی از پیروانت را نمی راند و چیزی نصیب خاطیان نمی کند. جز گمگشتگی بیشتر از وادی اخلاق و انسانیت و مهر... . پس به ما بیاموز که چون تو برای این گم گشتگان فانوس دانایی روشن کنیم. بر جهلشان افسوس خوریم و بر کید و کین خونریزشان فائق آییم. باشد که زبان سینمای ایران در این بحران زبانی نزدیک به کلام مهربان تو و منادی همان اخلاقی باشد که برای اکمال آن مبعوث شدی... صلوات خدا و درود همه بندگان آزاده نثار تو باد.»

رضاداد: فجر پایان سینمای یران نیست

گزارش سینماپرس حاکیست در این مراسم که کارگردانی آن برعهده محمد حمیدی‌مقدم است و اجرای مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره را احسان کرمی بر عهده دارد، علیرضا رضاداد در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در ابتدای مراسم ضمن خیرمقدم به حضار و ادای احترام به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) گفت: فردا آغاز سال نوی سینمای ایران است سینمایی که به دستان پرتوان سینماگران در طول یکسال تلاش رقم خورده است ما در ایام نوروز سینمای ایران یعنی دهه فجر به تماشای بخش ستایش‌برانگیز کارنامه سینمای ایران می‌نشینیم.

رضاداد ادامه داد: با این همه فجر پایان سینما ایران و پایان یک فیلم نیست، نقطه آغازی است برای راه پیش‌رو تا اکرانی موفق. وی افزود: امروز به اتفاق همه هنرمندان عهدی را می‌بندیم که چند روز پیش با هم نجوا کردیم و گفتیم یا رسول‌الله مرزها زبان فاصله‌اند و تو ای حبیب خدا از مرزها عبور کردی تا به همه بیاموزی آن طرف مرزها بهشت است پس به ما بیاموز که چون تو برای این گمگشتگان فانوس روشن کنی باشد که زبان سینمای ایران زبان نزدیک به کمال تو برای سینمای ایران و سینمادوستان ایرانی دهه‌ای پر از شور و نشاط و موفقیت آرزو می‌کند.

براساس این گزارش، در بخش بعدی مراسم با پخش کلیپی یادی از درگذشتگان سینمای ایران در سال ۹۳ شد و پس از آن در کلیپ‌های جداگانه‌ای اعضای هیات‌های انتخاب و داوری بخش‌های مختلف جشنواره معرفی شدند.

درخواست وزیر ارشاد از وزیر کار

به گزارش سینماپرس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر گفت: تشکر می‌کنم از همه اهالی سینما که در یک ساله گذشته با درایت و فهم و در برخی موارد با صبر و سکوت خود تلاش کردند که در برابر کسانی که می‌خواستند آرامش سینما را به هم بزنند، فضای مثبتی را ایجاد کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تشکر ویژه می‌کنم از مدیریت سازمان سینمایی که یک فضای احترام‌آمیزی را مبتنی بر اعتماد ایجاد کردند که نتیجه این اعتماد فیلم‌های درخشانی بود که در طول امسال ساخته شد و ما این روزها شاهد اکران آنها هستیم و همانگونه که هیئت انتخاب گفته امسال فیلم‌های خوبی در جشنواره فیلم فجر عرضه خواهند شد و این حرکت خوب به تنهایی قابل ستایش است.

جنتی خاطرنشان کرد:‌ حضور نیروهای جوان در این دوره از جشنواره قدرتمند است که این جوانان به صحنه آمدند و فیلم ساختند و کارهای مثبت و ارزنده‌ای را عرضه کردند. البته این جوانان بدانند که این خلاقیت مرهون تلاش پیشکسوتان و اساتیدی است که در این زمینه آنها را راهنمایی کرده‌اند.

جنتی در ادامه خطاب به علی ربیعی وگزارش سینماپرس از افتتاحیه جشنواره فیلم فجرزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی عنوان کرد: من از جناب دکتر ربیعی خواهش می‌کنم که توجه ویژه‌ای به هنرمندان کشور در زمینه بیمه درمانی و به خصوص بیمه بیکاری اهالی سینما داشته باشد که تا امروز هم مرهون الطاف دکتر ربیعی بوده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تشکر ویژه دارم از دبیر جشنواره فیلم فجر جناب آقای رضاداد برای اینکه تلاش زیادی برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر جشنواره فیلم فجر کردند و همچنین از هیئت داوران و هیئت انتخاب که کاری سختی را پذیرفت.

وی افزود: به هر حال در این میان برخی آثار پذیرفته شدند و برخی پذیرفته نشدند، برخی سیمرغ می‌گیرند و برخی نمی‌گیرند که این موضوع ممکن است نارضایتی‌هایی را ایجاد کند اما بدانند که کار قضاوت سخت است.

جنتی ادامه داد:‌ طبیعتاً نارضایتی آنهایی که فیلم‌های‌شان به جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرده یا در انتظار سیمرغ هستند و نمی‌توان آن را به دست بیاورند از اهمیت جشنواره فیلم فجر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: آنچه مهم است این است که زین پس تلاش کنیم که در سال آینده در سینمای ایران فیلم‌هایی را ارائه دهیم که در خارج از کشور و داخل کشور مورد استقبال قرار بگیرد.

وی با اشاره به جدا شدن بخش بین‌الملل از جشنواره فیلم فجر گفت: بخش بین‌الملل در سال‌های گذشته تحت شعاع فیلم‌های ملی ما قرار می‌گرفت و بسیاری از شما عزیزان چیزی از فیلم‌های بخش بین‌الملل سال گذشته به یاد ندارید.  امیدواریم جشنواره بین‌الملل فیلم فجر به صورت مستقل برگزار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ساماندهی امور جشنواره امری ضروری است به همین دلیل ما امسال جشنواره‌های استانی را کمتر برگزار کردیم ولی سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بسیاری از جشنواره‌های ملی را به استان‌ها انتقال دهیم همانطور که امسال جشنواره فیلم یاس در مازندران و جشنواره فیلم کودک در اصفهان برگزار شد همچنان که استان‌هایی نظیر فارس باید جشنواره‌های ادبی در آنجا برگزار شود.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: در هر استانی که استعداد ویژه و یا مزیت نسبی در یکی از رشته های هنری وجود دارد، می توان جشنواره ملی را در آنجا برگزار کرد. 

اعلام  برگزیدگان بخش اقلام تبلیغی سی و سومین جشنواره فیلم فجر 

در ادامه مراسم افتتاحیه برگزیدگان بخش اقلام تبلیغی سی و سومین جشنواره فیلم فجر در مراسم افتتاحیه این رویداد سینمایی معرفی شدند

به گزارش سینماپرس ،هیات‌های انتخاب و داوری بخش تبلیغات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، متشکل از مرتضی شایسته، سیف‌الله صمدیان، علی نیک رفتار، رامبد جوان و میثم مولایی برگزیدگان دریافت جایزه تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره فجر در دوره سی و سوم را در بخش های مختلف بدین شرح اعلام کردند:
هیات داوران مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تندیس بهترین عکاسی فیلم را به سحاب زری‌باف برای فیلم «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی و تهیه کنندگی جهانگیر کوثری اهدا کرد.
هیات داوران مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تندیس بهترین نوآوری و خلاقیت در شیوه‌های اصولی تبلیغات و اطلاع رسانی را به امیر اثباتی برای فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری و تهیه کنندگی سپهر سیفی اهدا کرد.
هیات داوران مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تندیس بهترین مدیریت تبلیغات و اطلاع رسانی را به بهرنگ تنکابنی برای فیلم «شهر موش‌ها ۲» به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه کنندگی منیژه حکمت و علی سرتیپی اهدا کرد.
هیات داوران مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین همکاری در گروه تبلیغات و اطلاع رسانی (ایده پردازی برای اطلاع رسانی) را به پوریا عالمی برای فیلم «شهر موش‌ها ۲» به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه کنندگی منیژه حکمت و علی سرتیپی تقدیم کرد.
همچنین دیپلم افتخار بهترین همکاری در گروه تبلیغات و اطلاع رسانی (مدیریت روابط عمومی و نمایش شهرستان ها) از سوی هیات داوران مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به محرم براتی برای فیلم «شهر موش‌ها ۲» به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه کنندگی منیژه حکمت و علی سرتیپی تعلق گرفت.
هیات داوران مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین همکاری در گروه تبلیغات و اطلاع رسانی (طرح عنوان اصلی، عنوان بندی و گرافیست) را به ابراهیم حقیقی برای فیلم «شهر موش‌ها ۲»به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه کنندگی منیژه حکمت و علی سرتیپی تقدیم کرد.
هیات داوران مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین همکاری در گروه تبلیغات و اطلاع رسانی (مدیریت تبلیغات شهری و برگزارکننده مراسم‌های معرفی) را به مهشید آهنگرانی برای شهر موش ها ۲ به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه کنندگی منیژه حکمت و علی سرتیپی اهدا کرد.

تجلیل از کشاورز، جعفری و پیشکسوتان لابراتوار

همچنین در این مراسم بهمن کریمیان، اکبر عالمی، هاشم محققی‌فر، ناصر انصاری، مسعود کلانتری، بیژن جباری، محمدتقی شاهرخ، امین بدیع، کیهان خسرویان از پیش کسوتان لابراتورارهای ایرانی تجلیل شدند. در ادامه نیز از پدرام عظیمی، عوض مرادی لاکه، ایرج مهربخش، جهانگیر رجبی‌خواه، حسن نیک نژاد، جمشید بیاض‌مش، علیرضا کریمی، مصطفی نعیمی، وحید تبریزی، عبدالحسین محمددینی، محسن چیت‌ساز، موسی مکوندی، محمود کریمی، اصغر مشهدیان، سیامک سعیدی، احد عبدالهیان، محمدابراهیم رضایی، حسن جعفر لواسانی، جمشید مجدوفایی، محمدحسن عبادی، فرامرز ثمر، حامد طباطبایی، حسن رضایی، ناصرالدین شهراد، صادق نوذری، محمدحسن طهماسبی، اکبر کریمی و تیکران تومانیان که از مدیران پیشکسوت این عرصه هستند نیز تقدیر به عمل آمد و در پایان از کتاب «سرگذشت لابراتوار در سینمای ایران» نوشته محمدعلی حیدری رونمایی شد. 

محمدعلی کشاورز پیشکسوت دنیای بازیگری سینمای ایران نیز با همراهی بهرام رادان و حمید فرخ نژاد روی صحنه حاضر و روی مبلی نشست. از او برای یک عمر حضور پرثمر در سینمای ایران تجلیل می شود. قرار بود عزت الله انتظامی از وی تجلیل کند که به دلیل مشکل ریوی در منزل بستری بود و به مراسم نرسید.

وی در پیامی مکتوب نوشته است: « عزیزم کشاورز، خوشحال می شدم در این مراسم با شکوه بزرگداشت تو هنرمند گرامی حضور داشتم، ولی به علت بیماری سخت ریوی، دکتر اجازه خروج از منزل با هوای آلوده تهران نمی دهد. محمد جان تو خوب می دانی مراسم بزرگداشت تو برای من بسیار بسیار ارزشمند و افتخارآمیز می باشد. کوچکترت عزت»

در این مراسم همچنین از حسین جعفریان فیلمبردار باسابقه سینمای ایران نیز تقدیر بعمل آمد. محمود کلاری که به همرانه نیکی کریمی به روی سن آمد هنگام تقدیر از جعفریان با اشاره به بی نظم برگزار شدن مراسم افتتاحیه بیان کرد: متاسفانه این بزرگداشت در حالتی برگزار می شود که تقریبا سالن خالی از جمعیت شده است. درست نبود که مراسم تجلیل از حسین جعفریان در آخرین لحظات صورت گیرد. نقش حسین جعفریان در سینمای ایران نقشی نیست که در آخر برنامه به آن پرداخت شود و ارزش او بیش از این مجال کوتاه است.

ایوبی: سال ۹۳ را سال سلام به اقتصاد سینما بنامیم

بر پایه همین گزارش رئیس سازمان سینمایی در این مراسم با اشاره به اینکه جشنواره امسال جشن قدرت‌نمایی جوانان فیلم‌ساز است، گفت:سال ۹۳ را سال سلام به سینما بنامیم، سال آشتی مردم با سینما. سلام به سینما و سلام به اقتصاد سینما.

وی گفت: تشکر می‌کنم از همه کسانی که تلاش کردند تا این شب را رقم بزنند اگر واقعاً آنچه که دیدیم کمی باعث خوب شدن حال شما باشد خستگی یکسال ما هم در رفته است.

ایوبی افزود:‌ امروز سینماگران برای سی‌وسومین بار متوالی تمام مردم ایران و جهان را به تماشا می‌خوانند تماشا می‌خواهی بیا در اندرون من تماشان کن جشنواره فجر جشن پیروزی، جشن لبخند و لبخند بر اخم و قهر است.

وی افزود: به تماشا بنشینید و دریابید فاصله اخم و لبخند را سینمای ایران دستش پر است از خلاقیت و امید به زندگی.

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد:‌ جشنواره امسال جشن قدرت‌نمایی جوانان فیلم‌ساز است.

وی در پایان سخنان خود خطاب به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: دهها نفر هفته‌ها و ماه‌ها می‌کوشند در اوج همدلی که میوه‌های دل‌شان می‌شود لبخند. این خانواده اما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و در تشویق‌های بی‌امان بیمناک روزگاری هستند که حتی از نام و نشان خویش گریزانند. روزگاری که شاید حتی بقال‌ها، کارمندان بانک و یا مدیران سینمایی نیز آنها را نمی‌شناسند پس برای آنها فکری کنید. اگر می‌خواهید این جوانان بشکوفند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.