یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰

حاشیه نگاری های خبرنگاران سینماپرس از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

مرکز همایشهای برج میلاد

سینماپرس: مراسم افتتاحیه سی‌ و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حاشیه‌هایی همراه بود که اطلاع از آنها هم برای خوانندگان سینماپرس خالی از لطف نیست و هم به مدیران جشنواره کمک خواهد کرد تا برخی نقاط ضعف برنامه را برای مراسم اختتامیه جبران و اصلاح نمایند.

خبرنگاران سینماپرس که از پیش از آغاز برنامه افتتاحیه در کاخ جشنواره حضور داشتند در گزارشی به حاشیه نگاری از این مراسم پرداخته اند که ماحصل آن را در ذیل مطلب مشاهده خواهید کرد:

* طبق معمول تمامی مراسم های سینمایی افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر با تاخیر نسبتا طولانی مدت همراه بود. این مراسم که قرار بود ساعت ۱۸:۳۰ کار خود را آغاز کند با حدود ۴۵ دقیقه تاخیر از ساعت ۱۹.۱۵ آغاز به کار کرد.

* تاخیر طولانی مدت این مراسم باعث شد حاضران که دقایق متمادی در سالن اصلی برج میلاد حضور پیدا کرده بودند شروع به دست زدن و سوت کشیدن نمایند و با این کار اعتراض خود را به تاخیر طولانی مدت آغاز این مراسم نشان دهند. جالب اینکه برخی از بازیگران مطرح سینما از جمله هانیه توسلی نیز جزو این افراد بود!
 

*دکور در نظر گرفته شده برای مراسم افتتاحیه بسیار ساده و شاید هم بیش از حد مینی مالیستی بود! و رسماْ هیچ اثری از طراحی صحنه خاصی در این مراسم به چشم نمی خورد. جالب آنکه بر اساس اعلام قبلی ملک جهان خزاعی طراح صحنه با سابقه سینمای ایران طراحی دکور های این مراسم را بر عهده داشت. این طراحی دکور ساده باعث شده بود تا بسیاری از اصحاب رسانه به یاد دکورهای بسیار باشکوه جشنواره های سی ام و سی و یکم فیلم فجر بیفتند و از شکوه و جلال آن دکورها یاد نمایند.

*گرچه مسئولان مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تمام تلاش خود را به کار برده بودند تا هیچ حاشیه‌ منفی در این مراسم وجود نداشته باشد، اما برخورد افراد تشریفات با برخی از خبرنگاران و عکاسان حاضر در سالن بسیار تند و زننده بود و این امر باعث رنجش برخی از این افراد گردید.

*در حالیکه روی برخی از صندلی های سالن اصلی عنوان «رسانه» درج شده بود خبرنگاران حاضر در سالن جایی برای نشستن نداشتند و اغلب مجبور بودند به صورت ایستاده و یا نشسته بر روی پله ها اخبار این مراسم را پوشش دهند چرا که بسیاری افراد نا آشنا در این مراسم حضور داشتند که صندلی های متعلق به آن ها را اشغال کرده بودند!
 

* یکی از نکات جالب این دوره از جشنواره حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در افتتاحیه بود که سخنرانی طولانی وی در بخشی از این مراسم مجدداْ باعث دست زدن های مکرر در سالن اصلی شد اما وزیر سخنرانی خود  راکوتاه نکرد و نزدیک به ۲۰ دقیقه در مورد سینمای ایران صحبت کرد.

* اشارات جالب وزیر کار در این مراسم به فیلم های پیش از انقلاب از جمله «گنج قارون»، «قیصر» و... باعث شد احسان کرمی که اجرای مراسم را بر عهده داشت به مراسم افتتاحیه سال قبل اشاره کرده و بگوید: «سال قبل آقای سعید راد در مراسم افتتاحیه مطالبی را مطرح کردند و از بازیگرانی نام بردند که خیلی چیزها داشت در سینمای ایران به هم می ریخت! این در حالی است که شما از فیلم «گنج قارون» نام بردید که ما حتی در زمان مدرسه جرات بیان اسم آن را نداشتیم!

* گاف های گاه و بی گاه احسان کرمی و همچنین اجرای یکنواخت و کسل کننده وی باعث شد از میانه مراسم افراد حاضر در سالن دسته دسته مراسم افتتاحیه را ترک نمایند. این امر به این منجر شد که تا پیش از پایان مراسم تنها تعدادی از صندلی های سالن اصلی پر مانده بود!

* یکی از نکات تامل برانگیز این مراسم حضور تعداد اندکی از بازیگران و دست اندرکاران فیلم های سینمایی بود اما به جای آن حضور چهره های نا آشنا در این مراسم به حدی زیاد بود که این مراسم را بیشتر شبیه به یک پیک نیک خانوادگی کرده بود تا یک مراسم افتتاحیه برای جشنواره فیلم فجر!

* احسان کرمی در بخشی از این مراسم از حاضران خواست داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران را مورد تشویق قرار دهند که مردم به احترام وی از جای خود برخاسته و این هنرمند را تشویق نمودند.

* در بخشی از این مراسم کلیپی از برخی از فیلمسازان این دوره از جشنواره پخش شد که همه آن ها زبان در مدح عملکرد مدیران سازمان سینمایی دولت یازدهم گشوده بودند. این امر باعث شد که کرمی پس از پخش این کلیپ روی صحنه آمده و با طعنه به مدیران سینمایی دولت دهم بگوید: «تا همین دو سال پیش همه سینماگران می گفتند که حال ما و حال سینمای ایران بد است! اما امسال همه آن ها می گویند حال ما خوب است! مانند روح الله حجازی که این روزها به راحتی لبخند می زند و به سینمای آینده امیدوار شده است» این سخنان کرمی در حالی بیان شد که اغلب این فیلمسازان در دولت های نهم و دهم دست به تولید آثار متعددی زده بودند و در اغلب دوره های جشنواره نیز حضوری چشمگیر داشتند.

* رامبد جوان که به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب و داوری بخش مواد تبلیغی روی صحنه آمده بود دقایقی توانست با شوخی های ممتد خود لبخندی را بر لب اغلب حاضران که از اجرای کسل کننده مراسم خسته شده بودند بیاورد و خنده را بر لبان همگان بنشاند.

* برخلاف اعلام قبلی روابط عمومی جشنواره مراسم بزرگداشت حسین جعفریان و محمدعلی کشاورز در مراسم افتتاحیه انجام شد. این امر در حالی صورت گرفت که پیش از این از ۱۴ بهمن ماه به عنوان روز نکوداشت این دو هنرمند نام برده شده بود.

* در بخشی از لابی برج میلاد کاتالوگ جیبی جشنواره به جای آنکه به طور رایگان در اختیار حاضران قرار داده شود با قیمت ۵ هزار تومان به فروش می رسید.

* برخلاف همیشه برنامه بصورت زنده از تلویزیون پخش نشد و فقط شبکه‌های رادیویی از جمله رادیو تهران به پخش زنده بخش‌هایی از آن اقدام کردند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.