سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸

محمد کارت به سینماپرس خبر داد

اعلام آمادگی چند نیکوکار در برج میلاد برای کمک به حل مشکلات شخصیت های مستند «بختک»

محمد کارت مستندساز

سینماپرس: محمد کارت کارگردان مستند سینمایی «بختک» در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: آن چیز که در اکران امروز این فیلم برای من اهمیت داشت حضور چند خیّر در سالن نمایش بود که به دعوت ما در اینجا برای کمک به کاراکترهای فیلم حضور داشتند.

کارت در ادامه افزود: حضور خیرین در سالن اصلی بیش از هر چیز برای من حائز اهمیت بود. خوشبختانه همه خیرین فیلم را دیدند و آن را دوست داشتند و قرار ما بر این شد تا با رامبد جوان جلسه ای برای کمک به کاراکترهای فیلم برگزار کنیم.

وی اظهار داشت: من اصراری به ساخت فیلم ندارم و مطمئناً تا زمانیکه ساخت فیلمی با موضوعی که دغدغه من است به ذهنم خطور نکند سراغ فیلمسازی نمی روم. «بختک» دارای موضوعی با دغدغه من است و با آن ارتباط برقرار می کنم.

این کارگردان در ادامه افزود: بخشی از سختی کار در مستند فراهم کردن شرایط تولید و ورود دوربین در زندگی آدم ها است. مراحل تولید این فیلم به دلیل نامشخص بودن اتفاقات، فرایند را طولانی و سخت تر کرد که البته لذت بخش بود. تصویربرداری این فیلم ۳ ماه و نیم به طول انجامید و از زمان پیش تولید تا زمانیکه فیلم آماده نمایش شد ۱۷ یا ۱۸ ماه طول کشید.

کارگردان فیلم «خونمردگی» با اشاره به دو مرغ عشق که در فیلم حضور داشت خاطرنشان کرد: در مسیر رفتن مرغ عشق ها از یک خانه به خانه دیگر نمی خواستم نقشی داشته باشم و به صورت روانی کاراکترها را هدایت کردم و مرغ عشق ها مسیر حرکت دوربین من را در ظاهر مشخص کردند و پس از گم شدن یکی از آنها به این ایده رسیدم که پایان بندی فیلم می تواند با یک هلی شات انجام شود و با فراهم کردن تجهیزات از تهران فیلم اینگونه به پایان برسد.

وی در ادامه اظهار داشت: فیلم من نمی تواند محکوم به سیاه نمایی شود چرا که واقعیات یک زندگی را توأم با همه چیز از جمله خوشی و غم روایت می کند اما وقتی زندگی جنوب شهری را قرار است به تصویر بکشیم ناگزیر به سمت مشکلات و سختی های مالی و معنوی پیش می رویم. من تمام تلاشم را کردم که در نشان دادن مشکلات و معضلات بزرگنمایی نکنم و روی هیچ معضلی تمرکز و قضاوت چندانی وجود ندارد.

کارت در ادامه این بحث افزود: وقتی من قضاوتی را صورت ندادم و به زندگی واقعی کاراکترها پراختم نمی توان فیلم را محکوم به سیاه نمایی کرد و فکر می کنم مستند اجتماعی لازمه اش بر نشان دادن کمبودها است.

این کارگردان در رابطه با اکران فیلم های مستند در سالن اصلی برج میلاد اظهار داشت: مبنای جشنواره فیلم فجر از ابتدا بر سینمای داستانی بود و ورود سینمای مستند در این جشنواره اشتباه است. از نظر من حالا که این گونه سینمایی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد اکرانش در سالن اصلی اتفاق خوبی است و باعث می شود سینمای مستند از بخش جنبی وارد بطن جشنواره شود.

وی افزود: اگر بخواهیم شاهد حضور بهتر فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر باشیم باید فیلم های مستند در سالهای آتی نیز در سالن اصلی اکران شوند و از نظر من زمانی که برای نمایش مستند در نظر گرفته اند زمان مناسبی نیست و اکثر افراد نهار، نماز و استراحتشان را به دیدن فیلم مستند ترجیح می دهند.

کارت در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه همه کسانی که به سالن برج آمده بودند تا فیلم را ببینند تا انتها با آن همراه بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.