شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹

در مصاحبه با سینماپرس مطرح شد

علویان اسفند ماه برای صداگذاری «دلبری» و «جنجال در عروسی» آماده می‌شود

علویان در نشست خبری فیلم « امروز» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: علیرضا علویان که امسال با ۷ فیلم در جشنواره حضور دارد، اسفند ماه دو فیلم سینمایی «دلبری» ساخته سید جلال دهقانی اشکذری و «جنجال در عروسی» ساخته سید رضا خطیبی سرابی را صداگذاری خواهد کرد.

وی به خبرنگار سینماپرس گفت: امسال فیلم های «طعم شيرين خيال» ساخته کمال تبریزی، «من ديه گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی، «روباه» ساخته بهروز افخمی، «عصر يخبندان» ساخته مصطفی کیایی، «بهمن» ساخته مرتضی فرشباف، «چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت» ساخته وحید جلیلوند و «يحيي سكوت نكرد» ساخته کاوه ابراهیم پور را صداگذاری كرده ام كه از اين بين این آثار ۵ فيلم آن در بخش مسابقه سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.  

صداگذار «چ» در ادامه افزود : متأسفانه در جشنواره فیلم فجر، فیلمی که اردیبشهت ماه کلید می خورد در کنار فیلمی که اواسط آذر ماه فیلم برداری اش شروع می شود همزمان به دبیرخانه جشنواره ارسال می شوند و این به این معناست که موضوعی بنام زمانبندی کاملأ نادیده گرفته می شود، در حالیکه فیلمسازان و تهیه کنندگان ما باید بر اساس تاریخ های از پیش مشخص شده برنامه ریزی کنند.

وی که صداگذاری فیلم «یحیی سکوت نکرد» را بر عهده دارد بیان داشت: مگر ما چند لابراتوار و استودیو برای اصلاح صدا و رنگ داریم؟ به همین خاطر طبیعی است زمانی که حجم کار بیشتر می شود کیفیت آثار هم رو به زوال می رود و دقت و تمرکز حرفه ای، تحت تاثیر شتاب رسیدن فیلم به جشنواره قرار می گیرد.

صداگذار فیلم «چهارشنبه ۱۹ آبان» افزود: همیشه دغدغه رسیدن و نرسیدن فیلم به جشنواره فیلم فجر برای دست اندرکاران تهیه یک فیلم وجود داشته است در حالی که نباید این گونه باشد و مدیران باید با تعیین یک تاریخ مشخص و عدم تمدید آن در تولید یک فیلم با کیفیت به فیلمسازان این عرصه کمک کنند.

وی در پایان بیان داشت: در تولید و پخش آثار سینمایی مشکلات بسیاری وجود دارد و فقط می توان امیدوار بود که با سرایت پیشرفت تکنولوژی به سینمای ایران در دراز مدت برخی از مشکلات صداگذاری در سینما برطرف می شود.

برپایه این گزارش، نكته جالب اينجاست كه علیرضا علويان چهارمين سال پياپی است كه عنوان پركارترين صداگذار جشنواره را نصيب خود می كند.

او فيلم «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا كاهاني را هم صداگذاری كرد كه به دلایلی از جشنواره جاماند. علويان البته در عين پركاری جز صداگذاران شاخص سينمای ايران است كه با كارگردانان سرشناس زيادی همكاري داشته است. او سال قبل نيز برای فيلم سینمایی «چ» ساخته حاتمي كيا نيز توانست سيمرغ بلورين بهترين صداگذاری جشنواره را نصيب خود كند. علیرضا علويان سيمرغ بهترين صدا برای فيلم «آناهيتا» را نيز كارنامه اش دارد.

بنابراین گزارش، عليرضا علويان متولد سال ۱۳۵۸ در تهران است. او صداگذاری را سال ۱۳۸۰ با دستيار صداگذاری درسينما آغاز كرد و در سال ۱۳۸۳ با صداگذاری فيلم سينمای سالاد فصل ساخته (فريدون جيرانی) به طور مستقل وارد سينمای حرفه ای شد.

او تاكنون  ۷۰ فيلم در سينمای ایران را صداگذاری كرده و با كارگردانان مطرح سه نسل از سينمای ايران همكاری داشته است. عليرضا علويان اولين جايزه بين المللی صدای سينمای ايران را برای صداگذاری فيلم كوتاه «آن سوی بن بست» از جشنواره فيلم های كوتاه كاليفرنيا از آن خود كرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.