شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

محسن خان‌جهانی در گفتگو با سينماپرس

مستند «آزاد راه» را برای نشان دادن ضعف‌های یک دولت خاص نساختم

محسن خان جهانی

سینماپرس: محسن خان جهانی در گفتگو با سينماپرس اظهار داشت: اين فيلم را براي نشان دادن ضعف ها در يك دولت خاص نساختم و آزادراه تهران شمال را در دل همه دولت ها می دانم لذا هيچ دولتي را در فيلم محكوم يا تشويق نكردم.

اين كارگردان در ادامه افزود: من بدون هيچ دخالتي در مضمون به بيننده مستندات را ارائه دادم و از بيننده خواستم كه خودش در رابطه با آن تصميم بگيرد.

وی اضافه کرد: ايده فيلم «آزادراه» از مسافرت هايي كه به شمال كشور داشتم در ذهنم شكل گرفت. من هميشه اين مسئله را با دوستان مورد بحث قرار مي دادم كه كاش آزادراهي در اين مسير احداث شود كه ما بتوانيم در مدت زمان كوتاهي به شمال كشور سفر كنيم.

وی افزود: در حين اين بحث ها از ساخت آزادراه تهران شمال مطلع شدم. مسير حركت آزادراه و ديركرد در ساختش براي من جالب بود و به همين دليل براي پيدا كردن دليل اين مسائل به سراغ ساخت فيلم رفتم. ساخت اين آزادراه به قدري به طول انجاميده است كه محلي هاي اطراف آن هم دليل ساخت آن را نمي دانند و فكر مي كنند كه اين عمليات براي بهتر شدن جاده امامزاده داود انجام مي شود.

وي خاطرنشان كرد: حدود يك سال تصويربرداري اين اثر به طول انجاميد و ما در زمان ساخت آن با مشكلاتي روبرو بوديم كه عليرغم سخت كردن كار برايمان شيرين بود.

خانجهاني در ادامه اظهار داشت: من معمولاً به سراغ سوژه هايي مي روم كه در خود جنجالي به همراه دارند. وقتي كه سوژه اي با جذابيت بسيار بالا داشته باشيد باعث مي شود كه در پيش بردن سوژه به جلو موفق و راحت تر عمل كنيم و بيننده را راحت تر مي توان وادار به ديدن فيلم كرد.

وي در رابطه با هدفش از ساخت «آزادراه» اظهار داشت: من هيچ وقت براي شهرت فيلم نمي سازم. من به آبادي كشورم علاقه دارم و دوست دارم آن را زيباتر جلوه دهم و اي كاش مي شد به خودمان با ساخته شدن اين آزادراه افتخار كنيم.

كارگردان فيلم «انتهاي خيابان پاستور» در ادامه اظهار داشت: هدف ابتدايي ما از ساخت اين فيلم اين بود تا به اين نتيجه برسيم كه چرا ساخت اين آزادراه اينقدر به تعويق افتاده است و در بين راه به مسائلي برخورديم كه ذهنيت ما را به طور كلي نسبت به ساخت اين آزادراه تغيير داد و يكي از آن مسائل نابودي محيط زيست و حيواناتي كه در آن جنگل زندگي مي كنند بود.

وي افزود: با احداث اين آزادراه كه از ميان جنگل ايلكاني مي گذرد مطمئناً بخش اعظمي از اين جنگل نابود مي شود و حيواناتي كه در مسير اين عرض اين جنگل رفت و آمد دارند با احداث اين آزادراه دچار مشكل مي شوند و حياتشان در خطر مي افتد. ما دچار اين ايهام شديم كه آيا اين آزادراه ساخته شود يا خير كه فكر مي كنم در انتقال اين ايهام به مخاطب نيز موفق بوديم.

اين كارگردان با اشاره به اظهار نظرهاي مختلف راجع به فيلم «آزادراه» اظهار داشت: ارتباط برقرار كردن مخاطبان مختلف با اين فيلم براي من اتفاق خوشايندي است و نظرات مثبت دكتر ايوبي، آقاي رسول صدرعاملي و فريدون جيراني من را بسيار خوشحال مي كند.

خانجهاني در پايان افزود: ما از يك ايده اي كه به نظر چيزي براي ارائه ندارد اطلاعاتي به مخاطب مي دهيم كه باعث حيرت او مي شود، به اين دليل كه ميزان اطلاعاتي كه ما به مخاطب مي دهيم بالا است تصميم گرفتيم با انتخاب ساختاري متفاوت گاه با مخاطب شوخي كنيم و فيلم باعث خنده او شود. ما با گروه مهربان و همدلي كه بوديم سختي هاي ساخت اين فيلم را به آساني كنار گذاشتيم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.