شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳

در گفتگو با سینماپرس

نیرومند: «مزارشریف» با توجه به بضاعت سینمای ایران فیلم خوبی است/ فیلم «برزیده» تحقیقات بیشتری نیاز داشت

حسین نیرومند*

سینماپرس: محمد حسین نیرومند در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: با توجه به بضاعت سینمای ایران در بخش های فیلمنامه، تحقیق، پژوهش و کارگردانی، «مزارشریف» فیلم خوبی است و تا حدی می تواند ایده ها و موضوعاتی که فیلمساز مدنظر دارد را به مخاطب منتقل کند اما ایراداتی در فیلم موجود است که نشان می دهد این فیلم به تحقیقات بیشتری نیاز داشت.

نیرومند در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: دو نکته از لحاظ تاریخی در فیلم دارای ایراد است که به نظر من اهمیت بالایی دارند و فیلم را در روایت تاریخی اش دچار ایراد کرده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: نمی دانم تحقیقات این فیلم در چه حد دقیق صورت گرفته و صحت اتفاقات را به دقت نمی دانم اما از آنجا که یکی از بستگان من همان موقع در مزارشریف اسیر طالبان شده بود در جریان حوادث آن روز بودم و اطلاعاتی از این اتفاق دارم.

نیرومند در ادامه این بحث افزود: اینکه ماجرای یک جنگ بزرگ را به ماجرایی اینچنینی گره بزنیم و بگوییم اگر آقای شاهسوند به مرز نمی رسید ممکن بود جنگی بین ایران و طالبان رخ دهد تحلیل درستی نیست چرا که اصولاً ایران از مقابله با طالبان پرهیز داشت و موضوع را همانطور که در فیلم اشاره می کند ایران از طالبان نمی دید چرا که بانی و باعث آن پاکستان بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت های نهم و دهم خاطرنشان کرد: به همین دلیل تظاهراتی در مقابل کنسولگری پاکستان علیه این اتفاق صورت گرفت که من نیز شاهد آن بودم. من با توجه به اطلاعات موجود و اتفاقاتی که رخ داد روایت فیلم در این مسئله را دچار ایراد تاریخی می دانم و فکر می کنم که تحلیل درستی از سوی فیلمساز صورت نگرفته است که نشان از عدم تحقیقات لازم است.

وی در ادامه اظهار داشت: نکته ای دیگر که شامل حال اکثر فیلم های سینمایی ما با موضوع افغانستان می شود و در این فیلم نیز وجود دارد تنها نشان دادن طالبان در این کشور است که به نظر من وقتی موضوعی اینچنین مهم را مطرح می کنیم لازم است به همه مسائل بپردازیم. مسئله ای که در این فیلم دیده نمی شود جایگاه آمریکا در این اتفاقات است چرا که اساساً دلیل شکل گیری این گروه آمریکا بود و طالبان همیشه مرهون کمک های آمریکا بوده است و برای همه مشخص است که افراد مهم طالبان به آمریکا متصل هستند. این مسائل که لزوم پرداختن به آنها در فیلم دیده می شود متأسفانه جایگاهی در فیلم ندارند.

این مشاور فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه پرهیز از نقش آمریکا در شکل گیری طالبان و حوادث افغانستان مسئله ای است که در همه فیلم های سینمایی ما که به مسائل افغانستان می پردازند دیده می شود و این پرهیز به وضوح در «مزارشریف» نیز وجود دارد.

نظرات

  • ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۴:۳۳
    1 0
    قابل توجه حوزه هنری. به نظرم اقای نیرومند درست گفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.