دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲

گفتگوی سینماپرس با برگزیدگان«فیلم فجر»

نویدی: سیمرغ من در جشنواره امسال، نخستین جایزه بهترین چهره پردازی به یک سینماگر زن در ۳۳ دوره گذشته است

مهین نویدی*

سینماپرس: مهین نویدی چهره پرداز با سابقه سینمای ایران که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر برای طراحی چهره پردازی فیلم سینمایی «ایران برگر» سیمرغ بلورین گرفت گفت: خوشحالم که پس از سال ها حضور مستمر در سینما و کاندیدا شدن در بسیاری از دوره های جشنواره توانستم به عنوان اولین چهره پرداز خانم سیمرغ بلورین را دریافت کنم.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی زنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طی ۳۳ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر تنها یک بار از خانم مهری شیرازی به عنوان چهره پرداز پیشکسوت سینمای ایران تقدیر به عمل آمده بود و علیرغم حضور موثر چهره پردازان خانم در سینمای ایران و کاندیداتوری تعداد زیادی از آن ها در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر، هیچ یک از آن ها نتوانسته بودند سیمرغ بلورین را از هیأت داوران جشنواره دریافت کنند چرا که نگاه مردسالار حاکم بر سینمای ایران این اجازه را نمی داد تا این بخش مهم از سینما دیده شوند اما خوشبختانه در جشنواره سی و سوم این تابو شکسته شد و من توانستم سیمرغ بلورین را از آن خود نمایم.

وی ادامه داد: من شخصاً پیش از این برای فیلم های متعددی از جمله «بمانی» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مهمانی مامان» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «باغ های کندلوس» به کارگردانی ایرج کریمی و... کاندیدای دریافت سیمرغ شده بودم و خوشحالم که همیشه برای حضور در فیلم های بهترین های سینمای ایران این افتخار نصیبم شده است که کاندیدا باشم. تا اینکه بعد از حضور در فیلم آقای جعفری جوزانی که کار خود را بسیار خوب بلد هستند توانستم به آنچه که معتقدم حق من در سینما بود برسم.

نویدی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه هر موقعیتی بهتر است در دوران جوانی برای افراد به وجود بیاید اظهار داشت: من الآن به سنی رسیده ام که گرفتن جایزه آنچنان برایم اهمیت ندارد. من دوست داشتم سال ها پیش و مثلاً زمانی که برای اولین بار کاندیدای دریافت جایزه از جشنواره شدم سیمرغ را دریافت می کردم چرا که اصولاً حلاوت دریافت آن جایزه در آن سن و سال و شور و حال جوانی برای من بیش از اکنون بود و می توانست در آینده کاری من تأثیری شگرف و جدی بگذارد اما متأسفانه این امر برای من محقق نشد. در هر صورت معتقدم جایزه در روند کاری هر هنرمندی موثر خواهد بود.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» در مورد ویژگی های چهره پردازی «ایران برگر» خاطرنشان کرد: من پیش از این در سریال «در چشم باد» سابقه همکاری با آقای جعفری جوزانی را داشتم و وقتی ایشان این فیلم را به من پیشنهاد کردند و قصه آن را برایم تعریف کردند احساس کردم این فیلمی است که باید در آن حضور پیدا کنم چرا که به زعم من فیلمنامه این کار از پتانسیل و قابلیت های زیادی به ویژه برای کار چهره پردزای برخوردار بود و من از همان ابتدا تصمیم گرفتم به گونه ای در این فیلم حاضر شوم که سیمرغ جشنواره را از آن خود کنم.

این چهره پرداز با سابقه ادامه داد: وقتی برای اولین بار طراحی چهره پردازی بر روی برخی از بازیگران اصلی از جمله آقای محسن تنابنده انجام شد و عکس بازیگران توسط خودشان در برخی از شبکه های اجتماعی از جمله «اینستاگرام» پخش شد همگان از گریم بازیگران این فیلم استقبال کردند و همان موقع یک احساس درونی به من گفت که تو در جشنواره سی و سوم دیده خواهی شد!

وی افزود: از آنجایی که من هیچگاه دوست ندارم در کارهایم غلو دیده شود و مایلم که طراحی که انجام می دهم با شخصیت و قصه همخوانی داشته باشد و به بازی بازیگران کمک کند در این فیلم تمامی توان خود را به کار گرفتم تا به صورت کاملاً رئال طراحی چهره پردازی را انجام دهم اما از آنجا که فضای فیلم طنز بود کمی به سمت و سوی تیپ سازی نیز پیش رفتم که به گفته بازیگران فیلم این نوع تیپ سازی تاثیر زیادی در بازی و شخصیت پردازی آن ها داشت.

این طراح چهره پردازی  در خاتمه این گفتگو با تاکید بر اینکه گرفتن سیمرغ مسئولیت مرا بسیار سنگین تر از گذشته کرده است گفت: من همیشه و در همه فیلم ها از جان و دل مایه می گذاشتم اما در معدود فیلم هایی بود که اصرار داشتم خودم همیشه سر صحنه حضور داشته باشم و «ایران برگر» هم یکی از آن فیلم ها بود. فیلمنامه های پیشنهادی همیشه برای من در اولویت اول انتخاب قرار داشتند و در رده دوم چیدمان عوامل و گروه فیلم بودند که مرا در انتخاب هایم یاری می کردند و مطمئناً پس از دریافت سیمرغ نگاه و انتخاب های من برای حضور در سینما بسیار سخت گیرانه تر خواهد شد تا بتوانم ارزش این سیمرغ بلورین را به خوبی حفظ کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.