دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷

اکران و بررسی فیلم «گلاب»در سینما روایت

آقامحمدیان: پشت هرفیلم ضد ایرانی صهیونیست ها قرار دارند/ شرف الدین: درسینمای ایران دو پاسپورته کم نداریم!

سی و چهارمین جلسه سینما روایت با اکران و بررسی فیلم «گلاب»

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارشناس سینما در نشست نقد و بررسی فیلم ضد ایرانی «گلاب» گفت: هرکجا فیلم ضد ایرانی می بینیم پشت آن صهیونیست ها قرار دارند و همچنین تمامی فیلم های ضد اسلامی با تلاش صهیونیست ها تولید شده است.

سی و چهارمین جلسه سینما روایت با اکران و بررسی فیلم «گلاب» برگزار شد

 شهره آغداشلو فیلم های ضد ایرانی را کنترات کرده/ برای بازپرس ناوارو درکنیسه پاریس مراسم یادبود گرفته اند/ / کارگردانان جوان به فکر سیاه نمایی نباشند

 

 

رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در جلسه نقد و بررسی فیلم «گلاب» با اشاره به جذب سینماگران ایرانی برای تولید فیلم های ضد ایرانی، از بالا بودن آمار دو پاسپورته ها در سینمای ایران خبر داد.

سی و چهارمین جلسه سینما روایت به اکران و بررسی فیلم ضد ایرانی «گلاب» جان استوارت اختصاص داشت. در ابتدای نشست نقد و بررسی فیلم «گلاب» که به با حضور شفیع آقا محمدیان کارشناس سینما، عباس کریمی عباسی روزنامه نگار و منتقد سینما و رسول شادمانی کارشناس و مجری برنامه برگزارشد، کتاب «بیست کهن الگوی پیرنگ» اثر رونالد توبیاس ترجمه ابراهیم راه نشین، از جمله کتاب های سینمایی نشر ساقی، به حضار معرفی شد. هدف «بیست کهن الگوی پیرنگ» آشنا کردن مخاطب با شکل کلی پیرنگ‌ها و ارایه دستورالعملی برای بعضی از متداول‌ترین کاربردهای پیرنگ‌های اصلی معرفی شده است و در توضیحات کتاب آمده: «این کتاب به هیچ وجه شما را از تخطی از اصول اساسی هر کدام از پیرنگ‌ها منع نمی‌کند. فکر نکنید که باید حتی کوچک‌ترین جزئیات این کتاب را کپی کنید. پیرنگ یک روند است نه یک هدف.» مطالب این کتاب در 26 فصل نوشته شده و دستورالعملی از متداول‌ترین کاربردهای پیرنگ‌های اصلی ارایه می‌دهد. نویسنده کتاب در پی آن است که به مخاطبانش کمک کنند تا بتوانند داستان‌هایی از زندگی روزمره بیرون بیاورند و پیرنگ را در خدمت خود بگیرند.

گلاب نشانه حقارت آمریکا است

رسول شادمانی جلسه نقد فیلم«گلاب» را با اشاره به سیاست های ضد ایرانی آمریکا آغاز کرد و گفت: ساخته شدن گلاب نشانه ضعف و حقارت آمریکا است که با وجود داعیه دار بودن سینما، برای پیشبرد سیاست های خود دست به تولید چنین فیلم های ضعیف و بی اهمیتی زده است.

شفیع آقا محمدیان نیز به حضور پررنگ صهیونیست ها در عرصه سینما اشاره و تصریح کرد: هرکجا فیلم ضد ایرانی می بینیم پشت آن صهیونیست ها قرار دارند. آقا محمدیان ادامه داد: تمامی فیلم های ضد اسلامی با تلاش صهیونیست ها تولید شده است. این کارشناس سینما با اشاره به مرگ روژه هانن بازیگر فرانسوی که با نقش کمیسر ناوارو در ایران شناخته شده بود، گفت: وقتی اخبار مرگ این بازیگر را در رسانه های فرانسوی دنبال می کردم به خبر بزرگداشت وی توسط خاخام اعظم پاریس و برگزاری مراسم یادبود این بازیگر در کنیسه یهودیان پاریس برخوردم؛ ما تازه بعد از مرگ هانن متوجه می شویم که وی صهیونیست بوده و دستش رو می شود!

آقا محمدیان درباره «گلاب» گفت: فیلم آنقدر ضعیف است که ارزش نقد ندارد، این گونه فیلم ها برای نشان داده شدن در کشورهای اطراف ما مانند پاکستان، افغانستان و یا تونس ساخته و به صورت رایگان در این کشورها اکران می شود.

وی با اشاره به تصاویر شکنجه در فیلم «گلاب» به شکنجه های سازمان های اطلاعاتی غرب اشاره کرد و گفت: آنها در بازجویی هایشان به هیچ کدام از مسائل اخلاقی پایبند نیستند اما در فیلم هایشان قضیه را بلعکس نشان می دهند.

آقامحمدیان افزود: در دنیای غرب زمانی که فردی وابسته به سازمان امنیتی باشد مردم به او احترام بیشتری می گذارند اما در ایران تلاش شده اینگونه القا کنند که باید از افرادی که کار امنیتی می کنند فاصله گرفت، در صورتی که این افراد در حال خدمت به کشور هستند. وی ادامه داد: در گلاب با علم به این موضوع تلاش شده که چهره ای زشت از نیروهای امنیتی کشورمان به نمایش بگذارند و راه را برای توهین به آنها باز کنند.

حداقل خودمان سیاه نمایی نکنیم

در ادامه نشست، شادمانی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر، از کارگردانان سینما به خصوص کارگردانان جوان که تازه به دنیای فیلمسازی وارد شده اند درخواست کرد: زمانی که دیگران با فیلم هایشان در حال تخریب چهره ما هستند حداقل خودمان با عنواینی چون فیلم های روشنفکری در فکر سیاه نمایی اوضاع جامعه نباشیم، این کار نهایت ظلم در حق مردم کشور است.

عباس کریمی عباسی نیز در نقد فیلم «گلاب» با ابراز خوشحالی از ایجاد زمینه برای نقد فیلم های ضد ایرانی گفت: در گذشته به دلیل نبود فضای نقد چنین فیلم هایی، آنها تاثیر سوء خود را در جامعه بر جای می گذاشتند. کریمی با اذعان به اینکه «گلاب» یک فیلم پروپاگانداست افزود: این فیلم مستند - داستانی از اتوبیوگرافی که مازیار بهاری نوشته ساخته شده و به دلیل اینکه کارگردان آن پیش از این سابقه کارگردانی نداشته فیلم دارای ساختار خوبی نیست. کریمی گفت: هالیوود زمانی که می خواهد فیلمی با مخاطب جهانی بسازد سرمایه گذاری های عظیمی می نماید و از جلوه های ویژه استفاده می کند اما فیلم هایی مثل «گلاب» و «کمپ ایکس ری» به دلیل اینکه مخاطب ندارند، با کمترین هزینه ساخته می شوند.

این منتقد سینما افزود: من با دیدن چنین فیلم هایی به یاد دهه های 40 و 50 می افتم که کوچه ها تنگ و خانه ها تاریک بود، بچه ها با یک توپ پلاستیکی در کوچه مشغول بازی بودند و هیچ اثری از سازندگی وجود نداشت. در این فیلم ها سعی شده تا چهره ایرانی ها به اعراب شبیه باشد .نوع پوشش ایرانی را شبیه عرب ها طراحی کرده اند و از آنجایی که در اکثر فیلم های هالیوودی اعراب به صورت تروریست ها نشان داده می شوند، از این راه می خواهند ایرانی ها را هم تروریست جلوه دهند.

کریمی اذعان کرد: ساختار فیلم «گلاب» سیاسی است و به همین دلیل فضای آن کسالت آور است، کارگردانان بزرگ هم زمانی که فیلم سیاسی می سازند برای جلوگیری از کسالت آور شدن فیلم دست به تکنیک هایی می زنند؛ تعجب می کنم چرا استورات حداقل از نمونه های موفق سینمای سیاسی که در هالیوود کم هم نیستند الگو برداری نکرده است!

وی افزود: فیلم دوپاره است، بخش اول سفر مازیار بهاری از آمریکا به ایران و بخش دوم دستگیری بهاری، زندان و سرانجام آزادی وی است . این دو پاره بودن فیلم بر کسالت آور بودن آن افزوده است. در سینمای جهان کمتر پیش می آید که فیلم های اتو بیوگرافی را به این شیوه بسازند که از یک نقطه شروع و به نطقه بعد ختم شود.

آغداشلو فیلم های ضد ایرانی را کنترات کرده

شفیع آقامحمدیان با یادآوری اینکه لوکیشن های این فیلم در کشورهای عربی مسلمان قرار دارد، گفت: در کشورهای اسلامی هیچ کنترلی وجود ندارد تا فیلمی که قرار است ساخته شود بر علیه کشور مسلمان دیگری نباشد، اگر در بین کشورهای مسلمان اتحاد وجود داشت هیچ گاه اجازه ساخت چنین فیلم هایی داده نمی شد، همان طور که در اروپا برای ساخت فیلم در کشوری ابتدا فیلمنامه آن را می خوانند و نمی گذارند برعلیه منافع کشوری اروپایی فیلم ساخته شود.

درادامه بحث شادمانی گفت: برای آنها کاری ندارد که با آن همه امکاناتی که دارد لوکیشن ها را در خود آمریکا طراحی کنند اما عامدانه می آید و در یک کشور عربی و مسلمان فیلم را می سازند و این دارای پیام های زیادی است. وی با اشاره به حضور بازیگران ایرانی درفیلم های ضد ایرانی، گفت: شهره آغداشلو  حضور در فیلم های ضد ایرانی را کنتراک کرده و در حال ادای دین خود است ! گلشیفته فراهانی هم به این دایره پیوسته است.

«گلاب» برای مخاطب جهانی ساخته نشده

 مجری نشست نقد و بررسی فیلم «گلاب» این سوال را از منتقد فیلم پرسید که چرا هالیوود فیلم های ضد ایرانی خود را به کارگردانان فیلم اولی می دهد؟ عباس کریمی در پاسخ گفت: عدم استفاده از کارگردان های مشهور و بازیگران شناخته شده برای این است که نمی خواهند فیلم جهانی باشد.این فیلم برای کشورهای منطقه ما ساخته شده و هیچ وقت در آمریکا تماشاگر نخواهد داشت. بنابراین سرمایه گذاری چندانی برای ساخت آن انجام نمی دهند. درآمریکا سینما اول صنعت است و بعد هنر. به همین دلیل بر روی فیلم های بدون تماشاگر سرمایه گذاری سنگینی انجام نمی دهند.

این منتقد سینما افزود: تصور آنها از سینمای ایران فیلم های روشنفکری چون«تاکسی» ساخته جعفر پناهی است که فیلم های کم خرجی هستند و یک نفر با دوربین موبایلش هم فیلم می سازد. شاید به همین دلیل نیازی نمی بینند که برای ساخت فیلم هزینه بالایی انجام دهند.

آمریکا می خواهد بگوید ایران درست شدنی نیست!

درادامه نشست، رسول شادمانی نظر شفیع آقامحمدیان را درباره تصویری که آمریکایی ها از ایران به تصویر می کشند که درآن خودشان به ظلم دوران قبل از انقلاب اشاره می کنند و بعد می گویند که این ظلم در بعد از انقلاب نیز ادامه دارد، جویا شد. آقامحمدیان نیز در پاسخ گفت: آمریکا در اصل می خواهد با نشان دادن این فاکتور ها القا کند که ایران اصلا درست شدنی نیست ! ما در فیلم های آمریکایی در حال پر کردن جای خالی شوروی هستیم. در آنجا از هر فیلمی که بر ضد ایران ساخته شود استقبال می کنند.

آقا محمدیان گفت: بر عکس آنها ما در ایران با وجود داشتن فیلمنامه های خیلی خوب علیه آمریکا اجازه ساخت فیلم پیدا نمی کنیم، چون هنوز فضای تبلیغات را نمی شناسیم.

درسینمای ایران دو پاسپورته کم نداریم!

در انتهای جلسه نقد و بررسی فیلم «گلاب»، محمد رضا شرف الدین که در نشست حضور داشت، طی سخنانی، گفت: علی رغم تلاش های صورت گرفته و تولید چند فیلم به نظر می رسد که هنوز آمریکا در حال شناسایی نیروهایش است و زمان پاسخ دادن نرسیده است. شرف الدین با یادآوری پرونده هسته ای که آمریکا با تمام قوا ظاهر شده و می خواهد جلوی پیشرفت کشورمان را بگیرد، گفت: من با دیدن فیلم های ضد ایرانی هالیوود حس می کنم که آنها هنوز  برآورد کاملی ندارند تا نیروهای اصلی خود را به میدان بیاورند، از طرف دیگر در حال جذب نیروهای ما هستند، در سینمای ایران دو پاسپورته کم نداریم! اینها برنامه هایی است که برای آینده دارند. رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: آنها در حال گمانه زنی و تحلیل هستند و به این نتیجه رسیده اند که بنیان خانواده برای ما خیلی مهم است، به همین دلیل با فیلم ها و سریال های شبکه «فارسی وان» در حال ضربه زدن به آن هستند. شرف الدین با طرح این سوال که امسال چند فیلم جشنواره فجر تم اصلی خود را از سریال های فارسی وان گرفته اند؟ گفت: متاسفانه شاهد آن بودیم در که در فیلم ها روابطی مانند دوستی و ارتباط میان یک مرد و همسر دوستش یا خیانت همسران به یکدیگر بودیم، برخی از این فیلم ها را عده ای برای خودشیرینی می سازند.

نشست نقد و بررسی فیلم «گلاب»، شامگاه یکشنبه 26 بهمن ماه در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.