شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴

نقد شفاهی فیلم‌های در حال اکران

آذین: «روزگاری عشق و خیانت» عاشقانه‌ای انقلابی و تماشاگرپسند است

فیلم روزگاری عشق و خیانت

سینماپرس: یک منتقد سینما عقیده دارد که «روزگاری عشق و خیانت» به عنوان یک اثر سینمایی عاشقانه که به حیات ، ارزش های انقلاب، جامعه اسلامی وفادار است، با احترام به مخاطب و بخشیدن جذابیت به قصه و ساختار فیلم سلایق تماشاگر را هم مد نظر قرار داده است.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» ساخته داود بیدل اظهار داشت: درام اجتماعی و تاریخی   «روزگاری عشق و خیانت» نخستین ساخته داود بیدل داستانی عاشقانه را در بستر رخدادهای سیاسی و انقلابی بازگو می کند.

وی در ادامه افزود: تا کنون فیلم های متعددی با مضمون انقلاب اسلامی و روایت های متفاوت از عشق و دلدادگی در سینما و تلویزیون ساخته شده است، فیلم هایی که در واقع عاشقانه هایی ضعیف و از جنس فیلمفارسی بودند که  مضامین و رویدادهای انقلابی به دلیل نگاه سطحی و تخیلی سازندگانشان به ارزش ها و آرمان های انقلابی صرفاً بهانه ای برای طرح آن قصه های عاشقانه محسوب شده است. به گونه ای که مثلث های عشقی این قبیل فیلم ها در هر زمان و در هر جایی می توانستند روی دهند و نقل شوند اما در فیلم داود بیدل، انقلاب اسلامی بهانه واگویه یک داستان عشقی سطحی نیست بلکه روایت یک داستان لطیف عاشقانه و دری است که به انقلاب باز می شود.

آذین تصریح کرد: نگاه تحلیلی به واقعیت های اجتماعی و حوادث زندگی شخصیت ها و ارتباط متقابل آن ها، نقش و تاثیر عوامل بازدارنده داخلی و خارجی در عرصه ارتباط های انسانی و همچنین سهم عناصر پیوند دهنده مناسبت های اجتماعی به ویژه مولفه عشق این فیلم را از آثار مشابه متمایز کرده است.

وی در ادامه افزود: توجه به تاریخ، دستمایه ها، دستاوردهای انقلاب اسلامی،  ارائه نقش بازدارندگی و مخرب رژیم پهلوی و صهیونیستی در مسیر رشد و تحول انسان ها و جوامع باعث شده تا فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» جزو معدود آثار وفادار به انقلاب اسلامی باشد. آثاری که جایگاه شاخص آن ها در سینمای ایران همچنان خالی است و تا به امروز سینما و تلویزیون نتوانسیته اند در این راستا به تولید فیلم ها و مجموعه های جذاب، تاثیرگذار، ماندگار و درخشان انقلابی بپردازند و این تقصی بزرگ برای سینمای ما بوده و جبران آن ضرورتی تاریخی را در دستور کار متولیان و اهالی هنر و سینما است.

وی گفت: فیلم اخلاق‌مدار داود بیدل با طرح قصه عشق و رنج زندگی انسان های امروز و دیروز جامعه ما در قالب یک واقعه تاریخی علاوه بر بازنمایی سیاهی های دوران ستم شاهی چهره هزار رنگ اشغالگران قدس را هم در متن و حاشیه داستان اصلی خود روایت می کند.

 آذین در ادامه افزود: عبور شخصیت های فیلم از گلوگاه مسائل و مشکلات زندگی خانوادگی که با چالش های، حوادث و ماجراهای مختلف اجتماعی همراه است تقریباً خوب نوشته و تصویر شده و در ایجاد استحکام نسبی درام فیلم موثر بوده است.

وی گفت: فیلم در انتقال مفاهیم داستان ها، حوادث و سیر تحول آدم های فیلم به توفیق رسیده است، این امر حکایت از توجه لازم فیلمنامه نویس مقوله پژوهش تاریخی- اجتماعی درباره موضوع فیلم، شکل دهی مناسب داستان، پرداخت باورپذیر شخصیت ها و تصویرسازی مقبول دارد.

این منتقد در ادامه افزود: فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» گرچه می توانست به موازات مضامین رفیع انقلابی و انسانی اش در قامت استوارتر و حرفه ای تر هم ساختار سینمایی خود را قوام بخشد، با این حال برای آغاز فعالیت سینمایی کارگدانش و تداوم فیلمسازی تهیه کننده اش امیدوار کننده است.

وی تصریح کرد: در توفیق های این فیلم بازی های خوب بازیگرانش از جمله بازی های حسن جوهرچی، جمشید هاشم پور، شهرزاد کمالی زاده، نسرین مقانلو، جعفر دهقان و تدوین استادانه و هوشمندانه حسن ایوبی وهمچنین فیلمبرداری خوب محمد تقی پاک سیما موثر بوده اند.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» به عنوان یک اثر سینمایی عاشقانه که به حیات، ارزش های انقلاب، جامعه اسلامی وفادار است و با احترام به مخاطب و بخشیدن جذابیت به قصه و ساختار فیلم سلایق تماشاگر را هم مد نظر قرار داده است. این امتیازات فیلم داود بیدل را در کنار فیلمهای قابل توجه اجتماعی و انقلابی قرار داده است.

نظرات

  • ۱۳۹۳/۱۲/۰۹ - ۱۷:۰۹
    0 1
    این فیلم را در جشنواره سال پیش دیدم یک فیلم خوب آگاهی دهنده و ارزشمند بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.