یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲

پاسخ «علی قربانی» به یک سوال

چرا جشنواره فیلم دینی رویش مثل هر سال در مشهد برگزار نمی‌شود؟

علی قربانی دبیر جشنواره فیلم رویش

سینماپرس: نشست خبری نهمین جشنواره فیلم دینی رویش صبح امروز با حضور علی قربانی (دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش) و بهنام بهادری (مسئول کمیته امور بین الملل جشنواره) در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.در این نشست قربانی دلایل عدم برگزاری جشنواره در مشهد را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در ابتدای این نشست قربانی با ابراز خوشحالی از همزمانی این جشنواره با ولادت حضرت زینب (س) اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا ویترینی فاخر از سینمای دینی کشور داشته باشیم. ساماندهی سینمای دینی در بین فیلمسازان دینی، کشف استعدادهای جوان در عرصه سینمای دینی، فراهم شدن فضای سالم برای تشویق سینماگران جوان برای پرداخت موضوعات دینی و تولید بیشتر آثار در زمینه سینمای دینی از اهداف نهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش است و برای رسیدن به این اهداف راهکارهای بسیاری را ترسیم کردیم که در آینده نزدیک به این اهداف خواهیم رسید.

قربانی در ادامه افزود: پس از ثبت آثار در دبیرخانه جشنواره فیلم رویش، هیأت انتخاب کار خود را آغاز کرد و برای اولین بار هیأت انتخاب بسیار تخصصی انتخاب شده بود و در آن از حضور سه مستندساز، سه انیماتور و سه کارگردان فیلم کوتاه بهره مند شدیم.

وی خاطرنشان کرد: من همیشه تأکید بر این داشتم که هیأت انتخاب به جای کمیت به کیفیت توجه داشته باشند. ما در هیأت انتخاب سعی بر این داشتیم تا از چهره های جوان نیز استفاده کنیم.

قربانی با اشاره به محتوا محور بودن جشنواره فیلم رویش در ادامه اظهار داشت: جشنواره فیلم رویش علاوه بر محتوای آثار به تکنیک آنها نیز اهمیت می دهد و ما از راهیابی آثاری که مضامین تکراری را ارائه می دادند جلوگیری کردیم. برخی آثار نیز دارای تکنیک خوب اما محتوای ضعیف بودند که آن ها نیز به جشنواره راه نیافتند.

وی افزود: علاوه بر هیأت انتخاب، هیأت داوران نیز متشکل از افراد متخصص در زمینه های مختلف است. برای داوری آثار ترکیب های مهم چند نفره به شکلی تخصصی تشکیل دادیم.

دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش با اشاره به جدول برنامه ها اظهار داشت: جدول برنامه ها در چند بخش تقسیم شده است. در بخش مسابقه ملی ۱۷ سانس، در بخش مسابقه جوانه های رویش ۵ سانس، و در بخش خارج از مسابقه ۶ سانس در نظر گرفته شده است.

قربانی در ادامه افزود: مروری بر آثار یکی از فیلمسازان سینمای ایران نیز جزو برنامه های این دوره از جشنواره است. سه فیلم از کارنامه هنری هادی مقدم دوست را انتخاب کرده ایم که «بی پولی»، «فریدون مهربان است» و «سر به مهر» است که در سانس های مختلف در جشنواره فیلم رویش اکران خواهد شد. همچنین فیلم های «رستاخیز»، «شاهزاده روم»، «مزار شریف» و «زمستان آخر» در سانس های ویژه این جشنواره به نمایش در خواهند آمد.

بنا بر این گزارش در ادامه این نشست خبری بهنام بهادری طی سخنانی اظهار داشت: ما با توجه به اینکه فکر می کردیم پدیده فیلم های دینی قابلیت این را دارد که در سطح بین الملل حضور داشته باشد فراخوانی در نظر گرفتیم و به کشورهای عربی، کشورهای همسایه و دیگر کشورها ارسال کردیم. دید ما این بود که این حوزه را بسط دهیم و اولین قدم را برای این کار برداشتیم.

وی در ادامه افزود: ما برنامه های بیشتری برای گسترش این جشنواره در سطح بین الملل در نظر گرفته ایم که در دوره های بعدی بیش از این اعمال خواهد شد. در بخش بین الملل جشنواره بخشی جنبی با عنوان بیداری اسلامی علاوه بر بخش های چشم انداز بین الملل و فیلمسازان مسلمان در نظر گرفته شده است.

بهادری خاطرنشان کرد: تمامی فیلم ها در این بخش ثبت نام شده اند و برای دوره اول بخش چشم انداز بین الملل ۱۲۴ فیلم و در بخش فیلمسازان مسلمان ۲۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. لازم به ذکر است که در بخش بین الملل ۳۲ کشور و در بخش فیلمسازان مسلمان ۹ کشور شرکت کرده اند.

مسئول کمیته امور بین الملل جشنواره در ادامه اظهار داشت: از بین این فیلم ها ۱۴ اثر در بخش چشم انداز بین الملل، ۹ اثر در بخش فیلمسازان مسلمان به نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش راه یافته اند. از کشورهای شرکت کننده در بخش فیلمسازان مسلمان لبنان، آذربایجان، سوریه، مصر و الجزایر هستند و از کشورهای دیگر می توان کانادا، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، هنگ کنگ و ایتالیا را نام برد.

وی افزود: هیأت انتخاب و داوران بخش بین الملل تشکیل شده از آقایان کامیل کوچ، سید محمد حسینی و بهنام بهادری است.

علی قربانی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر دلیل عدم برگزاری جشنواره رویش در شهر مشهد تصریح کرد: هیچ اراده ای در مسئولان فرهنگی مشهد برای برگزاری این جشنواره در آن شهر صورت نگرفت. آنها حاضر نشدند هیچ همکاری در برگزاری این جشنواره با ما داشته باشند. ما تمام تلاشمان بر این بود که این جشنواره را در مشهد برگزار کنیم و رایزنی های لازم را انجام دادیم اما مسئولان مشهد حتی در تبلیغات میدانی این جشنواره حاضر به همکاری با ما نشدند.

وی افزود: از طرفی سینما هویزه که متعلق به حوزه هنری است توسط موسسه شهر بازسازی شد و طبق قراردادی این سینما ۵ سال به این موسسه واگذار گردید و با درخواست ما برای در اختیار داشتن این سینما در ایام جشنواره فیلم رویش موافقت نشد و مسئولان این موسسه حاضر نشدند که این سینما را به طور کامل در اختیار ما بگذارند. در انتقال جشنواره رویش به تهران ۳۰۰ میلیون تومان صرفه جویی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.