سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷

مدیران جدید خانه سینما و انتظارات سینماگران/۱

فهیم: ورود هیأت مدیره سابق خانه سینما به جریانات سیاسی در شأن این نهاد صنفی نبود

محمدتقی فهیم در جلسه نقد و بررسی فیلم اینجا شهری دیگر است

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد برجسته سینمای ایران که این روزها دوران نقاهت خود ناشی از حادثه تصادف را در خانه خود می گذارند گفت: در طول چند سال گذشته ورود هیأت مدیره سابق خانه سینما به جریانات سیاسی در شأن این نهاد صنفی نبود.

عضو رسمی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انتخاب مدیران جدید در این نهاد صنفی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همواره طی سال های گذشته بسیاری از اعضای خانه سینما اعتراضات خود مبنی بر اینکه این نهاد صنفی متکی به اعضای خود نیست و گرایش به سمت لابی گری و ورود به برخی جریان های سیاسی دارد را ابراز داشته اند اما گوش شنوایی برای حل این معضل هیچگاه پیدا نشده است.

وی ادامه داد: در تمامی دنیا صنوف قدرتمند متکی به اعضای خود هستند؛ اصولاْ یک تشکل صنفی اگر در ظاهر و باطن مدافع حقوق اعضای خود نباشد نمی تواند اعتماد اعضای تابعه خود را جلب کرده و به تبع آن هیچ پایگاه مردمی و توده ای نخواهد داشت.

این منتقد پیشکسوت سینما با اشاره به وابستگی برخی مدیران این خانه در ادوار گذشته به جریانات سیاسی یادآور شد: در برخی مقاطع تاریخی خانه سینما به جهت عناد جریانات و طیف های فکری سیاسی با دولت وقت ،حتی از تعامل با بدنه حاکمیت نیز بازماندند و با بی توجهی به وظایف خود مبنی بر تامین معیشت اعضا فقط به دغدغه های سیاسی خود پرداخته و در جهت منافع یک جریان خاص قدم برداشتند. 

وی خاطرنشان کرد: اعضای خانه سینما زمانی می توانند به هیات مدیره اعتماد کنند که شورای مرکزی هیات مدیره دنبال تامین حقوق صنفی آن ها باشد و گام های مثبتی را در جهت تامین معیشت شان بردارد.

این منتقد سینما در ادامه این گفتگو ضمن اشاره به مشکل بیمه اعضای خانه سینما گفت: به عنوان مثال یکی از مشکلات مهمی که هیات مدیره فعلی خانه سینما برای اعضا به وجود آوردند مساله بیمه تکمیلی اعضا است به نحوی که بهار سال گذشته از تمامی اعضا حق بیمه ۱ ساله دریافت کردند اما به یک باره اعلام کردند که تا پایان آذر ماه مهلت استفاده از بیمه تکمیلی به اتمام رسیده و دیگر هم تمدید نخواهد شد.

وی افزود: این مهم در حالی برای هنرمندان این مرز و بوم اتفاق می افتد که بیمه یک بحث حداقلی در سراسر دنیا است و اکنون شرایطی به وجود آمده که پرسنل همه کارگاه ها هم بیمه تکمیلی هستند اما ما هنوز به عنوان اعضای خانه سینما بیمه دقیق و مشخصی نداریم.

وی تاکید کرد: تمامی حرف های مدیران خانه سینما طی سال های اخیر تنها در حد شعار باقی مانده و آن ها هیچ کاری برای بیکاری هنرمندان ارزنده این ممکلت انجام نداده اند. آن ها رسما با فراموش کردن کارهای صنفی به فکر دخالت در مسایل سیاسی بوده اند.

فهیم ادامه داد:‌ ورود به مسایل سیاسی زمانی خوب است که هجمه ای از سوی بیگانگان به مسایل داخلی مملکت ما وارد شود و دشمنان بخواهند عدالت را نقض کنند و ما را زیر سوال ببرند، آن زمان است که خانه سینما می تواند با یک جبهه گیری مناسب در مقابل آن های صف آرایی کرده و ایستادگی کند.

وی خاطرنشان کرد: البته اینکه اعضای خانه سینما هر یک بتوانند طرفدار جریانی خاص باشند و رویکردهای سیاسی خود را داشته باشند اشکالی ندارد اما این نگاه های سیاسی باید برای خود اشخاص باقی مانده و به هیچ عنوان داخل یک نهاد صنفی بروز پیدا نکند.

وی گفت: دولت نباید انتظار داشته باشد خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی از او حمایت کند بلکه این خانه سینما است که باید با دولت حتی در جاهایی به نفع اعضای خود مقابله کرده و تنها به فکر حل مشکلات اعضای خود باشد.

فهیم در خاتمه این گفتگو برای هیات مدیره جدید خانه سینما آرزوی داشتن توفیق خدماتی شایسته به اعضای صنوف را کرد و گفت: امیدوارم اعضای جدید هیات مدیره خانه سینما بتوانند مشکلات مهم اهالی سینمای ایران را حل کرده و آن ها را از دغدغه معیشتی برهانند. هیات مدیره جدید باید بدانند که ورود به جریان های سیاسی به هیچ عنوان در شان یک نهاد صنفی فرهنگی نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.