پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۳

از احمدی و ارجمند تا مترصد و قوکاسیان

پنج شنبه آخر سال در قطعه هنرمندان/ یادی از درگذشتگان عرصه سینما در سال ۹۳

درگذشتگان سال 1393

سینماپرس: سعید مهرپور/ سينمای ايران در سالی كه گذشت در سوگ تعدادی از هنرمندان خود نشست، عزیران به خاک آرمیده ای چون خالق «پدر سالار»، فیلمبردار سریال «مختارنامه»، دو تن از پیشکسوتان عرصه دوبله «مرتضی احمدی» و «احمد رسول زاده» ، منتقد شناخته شده سینما «زاون قوکاسیان» و هنرمندان محبوب و مردمی دیگری از این دست که یاد و خاطره آنان همواره در ذهن علاقمندان سینما جاودان خواهد ماند.

به لحظه های فرا رسيدن سال جدید نزديک می شويم اما امسال هم عده ای از هنرمندان عرصه سينمای کشورمان  را از دست داديم. هنرمندانی که برخی از آن ها متاسفانه در انزوا و بی کسی از میان ما پر کشیدند و رفتند  اما همین بزرگان روزی با هنر خود برای ما دنيای دست يافتنی را خلق کردند. مرگ حق است اما تنهایی، فراموش شدن و غريبانه زيستن برای هنرمندی که زمانی برای خود ارج و قرب داشته و دنيايی را برای مخاطبان خلق کرده اند به هیچ وجه سزاوارانه نيست. به هر صورت فقدان تک تک این عزیزان در سال آتی احساس خواهد شد و یادشان همواره در دل همه ما باقی خواهد ماند. با رفتن این سرمایه ها کمتر می توان برایشان جایگزینی پیدا کرد اما یادشان همواره با ما و همراه ما خواهد بود.  

حمید مهرآرا

«حمید مهرآرا»، بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون در سن ۷۱ سالگی روز ۸ فروردین ماه درگذشت.

این بازیگر قدیمی به مدت هشت سال به بیماری دیابت مبتلا بود و در سال ۹۱ بر اثر این بیماری، یک پای خود را از دست داد و بعد از آن، در دی ماه سال گذشته بر اثر نداشتن تحرک، پزشکان مجبور به قطع پای دیگرش شدند.

شادروان حمید مهرآرا در ‌آثاری چون «تاراج»، «امیر کبیر»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «آرایشگاه زیبا»، «روزگار جوانی» و … به ایفای نقش پرداخته بود.

ناصر گیتی جاه

ناصر گیتی جاه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون روز ۲۰ فروردین ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت.

وی در مجموعه ها و فیلم های سینمایی بسیاری به ایفای نقش پرداخته بود. زنده یاد گیتی‌جاه دارای مدرک آموزش بازیگری‌ زیر نظر رفیع حالتی، مهدی نامدار‌ و اسماعیل مرتاش بود و سال ۱۳۳۷ با فعالیت در «جامعه باربد» و تلویزیون خصوصی و اجرای نمایش زنده، کار هنری‌اش را آغاز کرد. گیتی جاه در کنار آثاری جدی که در آنها ایفای نقش کرده بود بخوبی در نقش های کمیک نیز ظاهر می شد و یکی از وجوه بارز و نقاط قوت او در بازی صمیمیت در اجرای کاراکترها بود که بخوبی برای مخاطب قابل لمس می نمود. وی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به دلیل بازی در فیلم سینمایی «خوابم می آد» به کارگردانی رضا عطاران موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد شد.

صابر رهبر

 او که در سابقه سینمایی‌اش دستیاری فیلم‌بردار، و کارگردانی دیده می‌شود، شامگاه گذشته ۱۰ خرداد ماه در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

صابر رهبر که متولد ۱۳۱۴ آستارا بود در ساخت فیلم‌هایی چون «عسل تلخ»، «چادرنشین‌ها»، «لاله آتشین»، «مردان خشن»، «مردی از جنوب شهر» و... مشارکت داشته است.

عباس وفایی

عباس وفایی بازیگر و هنرمند رادیو نمایش صبح روز یکم تیر ماه داردفانی را وداع گفت.

زنده یاد «عباس وفایی» سال ۱۳۵۰ فعالیت خود را در تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ به جمع هنرمندان رادیو پیوست.

مرحوم وفایی همچنین در آثار تلویزیونی و سینمایی گوناگونی به ایفای نقش پرداخته و آخرین نقش‌آفرینی او در سریال «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری بوده است. وفایی در «مختارنامه» در نقش خادم عبدالله بن زبیر به ایفای نقش پرداخته است.

وفایی پس از بازی در سریال «امام علی(ع) ‌» همبازی داریوش ارجمند در سریال شیخ مفید شد.

باقر صحراوردی

«باقر صحرارودی» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون پس از تحمل ۲ سال بیماری در روز۹  تیر ماه درگذشت.

زنده یاد باقر صحرارودی متولد سال ۱۳۲۱  شهر فسا در فارس بود. او تحصیلات خود را در دانشکده ادبیات فسا، شیراز و دانشکده ادبیات و دانشکدهٔ هنرهای زیبای تهران به انجام رسانید. وی از سال ۱۳۳۴ فعالیت هنری خود را آغاز کرد و از آن هنگام در حرفه هنری خود که بخش اعظم آن شامل کارهای تلویزیونی بود در مقام بازیگر، تهیه کننده، نویسنده و کارگردان به ایفای نقش پرداخت.

شادروان صحرا رودی هم بازیگری بود که بخوبی در نقش های طنز ظاهر می شد و مخاطبان او را در آثار طنز زیادی به یاد دارند. وی با کارگردانان مطرح زیادی در تئاتر، سینما و تلویزیون کار کرد. «گیرنده»، «کلانتری غیرانتفاعی»، «ملک سلیمان» و «ازدواج به سبک ایرانی» از جمله فیلمهای سینمایی اخیر صحرارودی است. وی در تلویزیون نیز در آثاری چون «راه در رو»، «کوچه اقاقیا» و «سیر و سرکه» با سعید آقاخانی، رضا عطاران و غلامرضا رمضانی همکاری کرده بود.

اکبر خواجویی

مرحوم اکبر خواجویی کارگردان سینما و تلویزیون پس از یک دوره بیماری در روز ۳۱ تیر ماه درگذشت.

وی در سال ۱۳۲۶ در اصفهان متولد شد و در دهه ۱۳۴۰ به عنوان بازیگر پا به حوزه سینما و تلویزیون گذاشت. سریال «پدرسالار» یکی از پرمخاطب ترین کارهای شادروان اکبر خواجویی بود که به واسطه آن مخاطبان بسیاری در دهه هفتاد جذب تلویزیون می شدند. این سریال در دهه ۷۰ از شبکه دوم تلویزیون ایران پخش می‌شد و داستان یک پدر سنتی و مواجهه‌های او با فرزندانش را روایت می‌کرد.

 فیلم سینمایی «محیا» با بازی شهاب حسینی و الهام حمیدی هم آخرین اثر سینمایی خواجویی در مقام کارگردان بود که مورد توجه قرار گرفت. زنده یاد اکبر خواجویی یک هفته پیش از درگذشتش در بیمارستان بستری بود. او در سال‌های پایانی عمرش مشکلات جسمی جدی داشت. وی به دنبال عارضه قلبی در ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ در تهران درگذشت.

حسن رضیانی

حسن رضیانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بعد از سالها دست و پنجه نرم کردن با بیماری صبح ۶ شهریور ماه در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

این بازیگر که پیش از انقلاب در فیلم های بسیاری به ایفای نقش پرداخته و مدت‌ها با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، صبح روز ششم شهریورماه در یکی از بیمارستان های تهران چشم از جهان فروبست.

رضیانی از سال ۱۳۳۸ فعالیت حرفه ای خود را در سینما آغاز کرد و از بازیگران عرصه تئاتر هم محسوب می‌شد. وی از ۱۰ سالگی در نمایشهای مختلف فعالیت داشته است.

وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم در چند سریال تلویزیونی از جمله مجموعه های تلویزیونی «پدرخوانده» و «عمارت فرنگی» به کارگردانی محمدرضا ورزی نقش هایی را ایفا کرده بود، این هنرمند درسال ۱۳۸۲ در فیلم سینمایی «بله برون» به کارگردانی داوود موثقی نیز نقشی کوتاه بر عهده داشت.

مهدی کاشانیان

مهدی کاشانیان، بازیگر «صبح جمعه با شما»  که سال‌ها با کاراکتر معروف «باریکلا به تو، آفرین به تو» مردم را خندانده بود، روز شنبه  ۲۴ آبان ماه  در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

این پیشکسوت رادیو که متولد سال ۱۳۰۵ بود، بازیگری را از تئاتر «جامعه باربد» آغاز کرد و سپس وارد رادیو شد و بیشتر به کارهای طنز پرداخت.

مهدی کاشانیان در سال ۱۳۲۷ ازطریق رضا زندی وارد رادیو شد. او در سال‌های آخر دچار بیماری آلزایمر شده بود و به دلیل ایست قلبی درگذشت.

مهدی کاشانیان همچنین در فیلم‌های سینمایی چون «ترن» و «دندان مار» به ایفای نقش پرداخته بود. او مهر ماه امسال به دلیل عفونتی که وارد خونش شده بود، در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان «فیروزگر» بستری شده بود.

آخرین فعالیت هنری مرحوم کاشانیان بازی در سریال «شهریار» در نقش شهرفرنگی بود.  

مجید بهرامی

مجید بهرامی هنرمند جوان تئاتر و سینما ۲۴ آبان در بیمارستان پارس تهران دار فانی را وداع گفت.

او یکی از بازیگران مستعد و جوان تئاتر و سینما بود که در سال های اخیر توانایی های خود را بیش از پیش به نمایش گذاشته بود. شادروان  بهرامی سال ها با بیماری مهلک سرطان مبارزه کرد و چندین نوبت پس از عمل های جراحی مختلف به روی صحنه بازگشت و شجاعانه و با روحیه منحصر به فرد کار و حرفه اش را دنبال کرد، اما سرانجام پس از یک دوره بستری شدن در بیمارستان پارس روز ۲۵ آبان تسلیم این بیماری مهلک شد و جمع دوستان هنرمند خود را ترک کرد.

 وی در نمایش های بسیاری از جمله «سیاها»، «خانه در گذشته ما» و «عجایب المخلوقات» به ایفای نقش پرداخته بود و با فیلم های سینمایی «گیلانه» و «بدرود بغداد» هم حضور در سینما را تجربه کرده بود.

آخرین فعالیت هنری مجید بهرامی، بر‌پایی نمایشگاهی از عکس‌هایش با عنوان «طناب‌ها و امیدها» بود که تابستان امسال در خانه هنرمندان برگزار شد و عواید حاصل از آن صرف درمان بیماران سرطانی شد.

عظیم جوانروح

عظیم جوانروح فیلمبردار توانا و پیشکسوت سینما و تلویزیون ۵ آذر در اثر بیماری سرطان درگذشت.

هنرمند ارزنده سیما و سینما متولد سال ۱۳۲۴ در اردبیل بود. او در طول حضور خود در عرصه فیلمبرداری آثار خاطره انگیزی را از خود بر جای گذاشت. وی در زمینه مستندسازی نیز فعالیت های چشمگیری داشت و همچنین در دوره ای مسئولیت هایی نیز در شبکه‌های تلویزیونی کشور داشت. شادروان عظیم جوانروح به واسطه کارهای تلویزیونی مطرحی چون «قصه های مجید»، «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته» و «کیف انگلیسی» در میان مخاطبان تلویزیون شناخته شده بود. همچنین در سال های آخر عمر خود بواسطه همکاری دیگری با داوود میرباقری در شبکه نمایش خانگی بار دیگر توانایی های خود را به اثبات رساند. مجموعه «شاهگوش» به کارگردانی داوود میرباقری و با مدیریت فیلمبرداری جوانروح مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب کرد و با موفقیت روبرو شد

  «هفت ترانه» (۱۳۸۰)، «یکی بود یکی نبود» (۱۳۷۹)، «قصه‌های کیش» (اپیزود اول، کشتی یونانی) (۱۳۷۷)، «بیقرار» (۱۳۷۳)، «آخرین خون» (۱۳۷۲)، «پرواز از اردوگاه» (۱۳۷۲)، «ترانزیت» (۱۳۷۲)، «روز فرشته» (۱۳۷۲)، «صبح روز بعد» (۱۳۷۱)، «آواز تهران» (۱۳۷۰)، «مجنون» (۱۳۶۹)، «در انتظار شیطان» (۱۳۶۶) برخی دیگر از آثار این مدیر فیلمبرداری با سابقه سینما و تلویزیون کشور بود که ۵ آذر بدلیل ابتلا به بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

انوشیروان ارجمند

۲۳ آذر بود که خبر درگذشت این هنرمند و بازیگر با سابقه و با اخلاق سینما، تئاتر و تلویزیون جامعه هنری را به سوگ نشاند. شادروان انوشیروان ارجمند متولد سال ۱۳۲۰ بود و در طول نیم قرن سابقه حضور در عرصه بازیگری آثار درخشان بسیاری را از خود بر جای گذاشته بود. مرحوم ارجمند در مجموعه های پرطرفدار بسیاری همچون «امام علی(ع)»، «روزی روزگاری» و «مختارنامه» خوش درخشید و یکی از بازیگرانی بود که در آثار تاریخی به خوبی ظاهر می شد و مردم با نقش های او ارتباط برقرار می کردند.

زنده یاد انوشیروان ارجمند برادر بزرگتر داریوش ارجمند از دیگر بازیگران با سابقه سینما و تلویزیون و همچنین پدر برزو و بهاره ارجمند بازیگران جوان سینما و تلویزیون کشور بود.

وی در آثار سینمایی مانند «دوئل»، «کیفر»، «محیا»، «قاعده بازی» و «قارچ سمی» نیز به ایفای نقش پرداخته بود. زنده یاد ارجمند به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان پارسیان تهران بستری شده بود و ظهر روز یکشنبه ۲۳ آذر جان به جان آفرین تسلیم کرد.

حمید جدیدی

حمید جدیدی بازیگر سینما و تلویزیون روز ۲۹ آذر بر اثر سکته قلبی در منزل خود دار فانی را وداع گفت.

زنده یاد جدیدی اخیرا در فیلم سینمایی «رستاخیز» و قبل از آن در سریال «مختارنامه» به ایفای نقش پرداخته بود.

بنابراین گزارش، حمید جدیدی متولد ۱۳۴۴ در تهران است. وی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۶۳ در کانون سینماگران آماتور (انجمن سینمای جوان) آغاز کرد. از جمله فعالیت های وی عبارتند از: تلویزیون ـ سیمای اقتصاد، بازیگر سریال مختارنامه، بازیگر فیلم سینمایی روز رستاخیز، سریال قفسی برای پرواز، سریال چاه پنجاه، عملیات ۱۲۵، بازی در فیلم سینمایی راننده سفیر، سه درجه تب، سریال گروگان، مارپیچ، مرخصی، ستایش، بنگاه املاک و همچنین در فیلم لحظه های تنهایی ایفای نقش کرده است.

مرتضی احمدی

زنده یاد مرتضی احمدی بازیگر با سابقه نمایش‌های ایرانی، سینما و تلویزیون روز یکشنبه ۳۰ آذرماه همزمان با روز بیست و هشتم ماه صفر در سن ۹۰ سالگی چشم از جهان فروبست.

وی یکی از با سابقه ترین و تواناترین هنرمندانی بود که در حوزه های مختلف بازیگری، دوبلاژ، نویسندگی فعالیت داشت و کارنامه پرباری را از خود بر جای گذاشته بود.

 شادروان مرتضی احمدی در سال ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد. برای تحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت. شادروان مرتضی  احمدی از طرفداران پر و پاقرص ورزش فوتبال بود و حتی دوره ای در تیم فوتبال راه‌آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه‌آهن به عنوان بازیکن و مربی فعالیت داشت  و بسیاری از مردم علاوه بر وجوه هنرمندانه او به دلیل همین ویژگی فعالیت های او را دنبال می کردند.

مرحوم مرتضی  احمدی از طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس تهران بود. هنر آواز و همچنین تحقیق و پژوهش درباره فرهنگ عامیانه تهران قدیم از دیگر فعالیت ها و هنرهای زنده یاد مرتضی احمدی بود که حاصل آن چندین جلد کتاب و همچنین آلبوم هایی بود که روانه بازار کرده بود.

 سریال «آرایشگاه زیبا» ساخته مرضیه برومند در میان کارنامه پربار او می درخشد و مخاطبان هیچگاه حضور او را در این مجموعه از یاد نخواهند برد، ضمن اینکه در حوزه دوبلاژ هم کار صدایی روی شخصیت «روباه مکار» او را در میان مخاطبان ماندگار کرد.

مرحوم مرتضی احمدی بیش از ۱۰۰ اثر تلویزیونی، سینمایی و نمایش از خود بر جای گذاشت و بی تردید یکی از هنرمندانی بود که در فرهنگ کشور تاثیر بسزایی داشت.

«من و زندگی» و «کهنه های همیشه نو» نیز از کتاب هایی است که از این هنرمند فقید به جای مانده است. شادروان مرتضی احمدی سرانجام پس از ۹۰ سال بدلیل ابتلا به بیماری ریوی و بستری شدن در بیمارستان و خانه دار فانی را وداع گفت و جامعه هنری را به سوگ هنرمندی ماندگار نشاند.

صادق ماهرو

صاق ماهرو دوبلور قدیمی سینما و تلویزیون روز ۶ دی ماه از دنیا رفت.

زنده یاد ماهرو از مدیران دوبلاژ و گویندگان پیشکسوت در سوم فروردین ماه ۱۳۱۸ در تهران متولد شده و از ۱۸ سالگی، فعالیت هنری‌اش را با تئاتر و سپس به طور جدی با دوبله آغاز کرده و در پیش از ۴۰ سال حضورش در این حرفه، تیپ‌های ماندگاری را صداپیشگی کرده است و «گوریل انگوری» با صدای او هنوز در ذهن‌ها باقی است.

اسناگلپوس، کوییک درا مکگرا، اما دارلینگ (یوگی و دوستان)، داروغه ناتینگهام (رابین هود)، دالتون‌های بازنده(لوک خوش شانس)، خرس (کتاب جنگل)، تلی ساوالاس از جمله تیپ هایی هستند که زنده یاد ماهرو صداپیشگی ان را بر عهده داشت.

(هنگ جانبازان)، جک اوهالوران (خداحافظ زیبای من)، وارن اوتس (این گروه خشن)، شیرعلی قصاب (دایی جان ناپلئون)، غول (حسن کچل)، سرکار استوار (مجموعه فیلم‌های صمد) و پدر هند (محمد رسول‌الله «ص») و... و. از دیگر کارهای اوست.

احمد رسول زاده

احمد رسول‌زاده هنرمند پیشکسوت عرصه دوبله در سن ۸۴ سالگی در ۱۹ دی ماه از دنیا رفت.

 این هنرمند که چند سالی بود از بیماری پارکینسون رنج می‌برد، صبح روز ۱۹ دی ماه در بیمارستان ایرانمهر درگذشت.

احمد رسول‌زاده سال ۱۳۰۹ در تبریز متولد شد. او از سال۱۳۳۲ به طور حرفه‌ای به کار دوبله مشغول شد.

او نقش ابوطالب- عموی پیامبر اسلام(ص) - را با بازی آندری موریل در فیلم محمد رسول الله (ص) گفته است و علاوه بر این اثر، در فیلم سینمایی عمرمختار به جای آنتونی کویین صحبت کرده است.

این پیشکسوت دوبله به جای هنرپیشگانی مانند اورسن ولز در فیلم‌های «تابستان گرم و طولانی» و «مردی برای تمام فصول»، «لایونل باریمور» (جدال درآفتاب)، رالف ریچاردسن (دکترژیواگو) صحبت کرده است.

از جمله فیلم‌های ایرانی که وی در آن گویندگی کرده است، می‌توان به «آخرین تک سوار»، «تصویر آخر»، «مادیان» و «رسول پسر ابوالقاسم» می‌توان اشاره کرد.

این پیشکسوت دوبله، مدیریت دوبلاژ فیلم‌های مطرحی چون «پدرخوانده»، «بن هور»، «تابستان گرم و طولانی»، «جدال در آفتاب»، «وداع با اسلحه» و «فراربزرگ» را برعهده داشته است.

محمد حسین پور

محمد حسین‌پور تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون شامگاه ۲۷ دی درگذشت.

این هنرمند متولد سال ۱۳۴۴ بود و بعد از یک دوره بیماری سرطان معده شامگاه ۲۷ دی‌ماه درگذشت.

محمد حسین‌پور به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان در سینما و تلویزیون فعال بود و آخرین فیلم‌اش تهیه‌کنندگی و کارگردانی «باورکن» بود، او ساخت فیلم‌های دیگری همچون «مینا و غنچه»، «باغچه‌بان» و سریال‌هایی مانند «غریب آشنا»، «آی آدم‌ها»، «روزهای سبز» و... را در کارنامه هنری خود داشت.

زاون قوکاسیان

زاون قوکاسیان منتقد سینمای کشورمان پس از ۵ ماه در بستر بیماری بودن در اولین روز اسفند ماه به دیار باقی شتافت.

وی در سال ۱۳۲۹ در اصفهان متولد شد. زنده یاد زاون قوکاسیان از منتقدان، پژوهشگران و همچنین اساتید برجسته سینمای کشور بود که سالها تالیفات و مطالب او مورد مطالعه قرار گرفت. مرحوم زاون قوکاسیان سال ۱۳۵۰ فیلمسازی آماتوری را در سینمای آزاد آغاز کرد و مدتی سرپرست سینمای آزاد اصفهان بود و در طول عمر خود وابستگی و تعلق خاطر بسیاری به جوانان علاقمند به سینما در زادگاهش داشت.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به نشر کتاب‌های سینمایی اشاره کرد. شادروان زاون قوکاسیان کار تحقیق و تألیف کتاب‌های سینمایی را از سال ۱۳۵۰، با نگارش کتابی درباره فیلم «چشمه» ساخته آربی آوانسیان، شروع و حدود ۲۴ کتاب درباره سینماگران مختلفی همچون جمشید ارجمند، ارحام صدر، جعفری جوزانی، کیمیایی، کیارستمی، فرمان‌آرا، سینایی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا، مجید انتظامی تألیف و تدوین کرد. ۲۰ کتاب درباره سینماگرانی چون بیضایی، کیمیایی، کیارستمی، فرمان‌آرا، سینایی، گلاب آدینه، رضا ارحام صدر، فاطمه معتمد آریا، مجید انتظامی‌ و کتابی با نام «بردی از یادم» درباره لورتا نوشین‌ از جمله تالیفات او محسوب می شود. وی پس از ابتلا به سرطان معده مدت چهار ماه در بیمارستانی در وین اتریش تحت عمل جراحی و درمان قرار گرفت و پس از بازگشت به کشور و بستری شدن در منزل، سرانجام در روز اول اسفند جان به جان آفرین تسلیم کرد.

سعید مترصد

«سعید مترصد» هنرمند سینما و تلویزیون روز ۴ اسفند ماه درگذشت.

وی که از هنرمندان ارزشی سینما و تلویزیون کشور به حساب می آید در کارنامه هنری خود دستیاری کارگردان و برنامه ریز، مدیر پروژه هنری و همچنین تهیه کنندگی در سینما و تلویزیون را دارد.

مترصد در بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در کنار طهماسب‌ صلح‌جو مورد تقدیر قرار گرفته بود.

وی فعالیتش را در سینما در دهه شصت با فیلمهایی چون «بایسیکل ران» و «ناصر الدین شاه آکتور» سینما آغاز کرد.

او در فیملهای «رقص خاک» و «مرد ناتمام» نیز به عنوان دستیار کارگردان با ابوالفضل جلیلی و محرم زینال زاده همکاری کرده است.

آخرین فعالیت او در سینما به دستیاری بهزاد بهزادپور در فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق» بر می گردد.

زنده یاد مترصد در سریال «شوق پرواز» نیز یکی از دستیاران یدالله صمدی بود.

وی البته سابقه ساخت چند فیلم کوتاه و تله فیلم را نیز در کارنامه اش دارد.

   برپایه این گزارش،  همچنین  شیرین شازده احمدی (طراح صحنه و لباس)، حسين سلطانی (بازيگر فيلم سینمایی افق)، علی محزون (کارگردان چادرنشين ها و محکوم بی گناه)، نادر قانع (کارگردان و فيلمنامه نويس)، بهرام هنرمند (مدير تدارکات)،   اشکان بانکی (بازيگر جوان فيلم سینمایی تو و من)، هوشنگ منظوری (بازيگر، صاحب امتياز تئاترپارس)، روبيک زادوريان (کارگردان)، بهرام ریحانی (هنرمند عرصه تئاتر) و ... از جمله هنرمندانی بودند که در سال ۱۳۹۳ دست تقدیر آن ها را از جامعه هنری برچید و به دیار ازلی ابدی شتافتند.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

نظرات

  • جمشیدی ۱۳۹۳/۱۲/۲۸ - ۱۴:۱۳
    1 0
    کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام با سلام و احترام : زنده یاد مهندس جعفر ریاضی مهر دستیار جلوه های ویژه میدانی تیم آقای حمید رسولیان که چندی پیش بر اثر سانحه تصادف حین رفتن به لوکیشن فیلمبرداری فیلم سینمایی شن جن ین به کارگردانی آقای مانی حقیقی در جزیره قشم دعوت حق را لبیک گفت از قلم افتاده است . خدای مهربان روح همه درگذشتگان را مورد رحمت و آمرزش ابدیش قرار دهد انشاءالله

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.