پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۰

انتظارات سینماگران از دولت دربرابر مشکلات معیشتی

امسال هم تمام شد و از کارتهای هدیه نوروزی به اهالی سینما خبری نشد!؟

احمدی-سنگی-انباردار-فتحی-فرح مرزی

سینماپرس: در طول دو سالی که خانه سینما به دلایل ابهامات حقوقی و البته لجبازی مدیران آن با دولت بر سر خواسته های غیرقانونی خود تعطیل شد، سازمان سینمایی وقت در هماهنگی با نهاد ریاست جمهوری تلاش نمود در رویه ای کاملأ صنفی و با اهدای کمک های نقدی و کالایی بخشی از مشکلات معیشتی و اقتصادی ۴ هزار عضو خانه سینما را مرتفع سازد؛ اما این موضوع با روی کار آمدن دولت یازدهم با دادن برخی وعده ها به راحتی از سال گذشته حذف شد؛ حال اینکه از قرار معلوم مشکلات سینماگران آنهم در آستانه فرا رسیدن سال نو همچنان پابرجاست.

بنا به گزارش خبرتگار سینماپرس اگرچه گفته میشود به رغم توجیهات مختلف مدیران قبلی خانه سینما و حتی سازمان سینمایی در سال گذشته، مسئولان سینمایی کشور در صدد تأمین برخی کمک ها به خانواده سینما در آستانه نوروز شده اند لیکن با همه این شرایط در گفتگوهای مشروحع ذیل اکبر سنگی، بهمن کریمیان، داود عرب، مهدی احمدی، علیرضا فتحی، هادی انباردار و نوید فرح مرزی گلایه ها و پیشنهادات خود را از وضعیت معیشتی هنرمندان سینما عنوان کرده اند که در نظر خوانندگان گرامی را به آن جلب می نماییم:

اکبر سنگی: وعده های مسئولان در خصوص رفع مشکلات شغلی سینماگران کی عملی می شود؟

اکبر سنگی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مشکلات معیشتی سینماگران موضوعی ریشه ای است و متاسفانه کسی به فکر حل این معضل نیست. راه حل مقطعی کاریست که برخی مسئولین به طور مصلحتی انجام میدهند که نتیجه آن سطحی و درحد مسکن است.

سنگی در ادامه افزود: نگاهی به تولیدات رسانه ای اعم از تلویزیون وسینما بیاندازید. بودجه های تخصیص داده شده به تولیدات، بکارگیری عوامل تولید و کسانی که مشغول کار هستند از کجا آمده اند؟   چه میزان از مهارت های حرفه ای این افراد با ضابطه در نظر گرفته شده است؟

وی در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: من مانع رشد افراد و ورود افراد تازه به این حرفه نیستم ولی این افراد غالباً بدون بهره مندی از تجربیات و یا حتی با پرداخت وجهی جای حرفه ای ها را گرفته و نتیجه این نوع جایگزینی ها، پائین آمدن سطح کیفی برنامه های تولیدی را باعث شده است. ضمن اینکه اغلب همکاران قدیمی ما به رغم نیازهایشان غرورشان اجازه نمیدهد در مقابل مسئولین دولتی دست دراز کنند.

این بازیگر تصریح کرد: دولت به خوبی می داند در صورت حل مشکلات معیشتی اهالی سینما می تواند به آینده این هنر در جامعه امیدوار باشد، چرا که مشکلات به شدت حس و حال کار فرهنگی و هنری ار از این جماعت دور کرده است.

وی افزود: در آستانه سال نو کدام خانواده ای را سراغ دارید که با مسائل اقتصادی دست به گریبان نباشد؟ کمک های مقطعی دو سه سال گذشته جای خود؛ اما اقدامان بنیادینی که مسئولان محترم دولت جدید مدام از آنها سخن میگویند چه زمانی ابعاد عملی به خود می گیرد تا سینماگران دیگر دغدغه ای در این حوزه نداشته باشند.

بهمن کریمیان: تکلیف فعالان حوزه لابراتوار که بعد از سالها بیکار شده اند چیست؟

بهمن کریمیان رئیس صنف لابراتوار خانه سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: با دیجیتال شدن صنعت سینما اکثر کسانی که در حوزه لابراتوار فعالیت داشتند خانه نشین شده یا فعالیت در حوزه ای دیگر را برگزیده اند.

ناظر کیفی فیلم «مهمان مامان»  خاطرنشان کرد: رفع مشکلات معیشتی هنرمندان کار ساده ای نیست و با بحث و جدل نمی توان به نتیجه ای رسید. هنرمندان درگیر مسائل بسیاری از جمله تأمین مسکن، تأمین مخارج درمان بیماری هایشان و بسیاری از مسائل دیگر هستند که باید فکری برای رفع این مشکلات اندیشیده شود. یکی از این راه ها تأمین بیمه بیکاری هنرمندان است که هیچوقت به وقوع نپیوسته است.

وی افزود: مدیران باید تمهیدی بیندیشند و بیمه بیکاری هنرمندان را راه اندازی کنند. از طرفی تولیدات سینمایی باید بیشتر شود که البته این مسأله نیازمند وضعیت اقتصادی خوب سینما است اما وقتی تولیدات به حداقل برسد سینماگران بیکار شده و از وضعیت رفاهی قابل قبول دور می شوند.

کریمیان در ادامه اظهار داشت: همه مردم، سینمای ایران را با بازیگران و کارگردانان می شناسند و این مسأله در بین مدیران نیز نمود دارد اما سایر عوامل سینما که شامل قشر عظیمی از فعالان در این حوزه می شود در بین مدیران چندان به چشم نمی آیند.

وی با اشاره به دیجیتال شدن سینماها تصریح کرد: با از کار افتادن لابراتوارها همه کسانی که در این قشر فعالیت داشتند بیکار شده اند و مدیران بدون توجه به فعالان این عرصه به سرعت همه سینماها را مجهز به دیجیتال کردند که اگرچه اتفاق خوشایندی است اما باید کمی هم به فکر فعالان این حوزه بود و شیب ملایم تری برای دیجیتال شدن سینماها در نظر گرفته می شد.

کریمیان افزود: با شرایطی که پیش آمده ارزش کار ما نزول پیدا کرده و اکثر کسانی که در این حرفه فعالیت داشتند به دلیل آشنا نبودن با حرفه ای دیگر خانه نشین شده و دچار مشکلات معیشتی بسیاری شده اند.  

 

داود عرب: کسی به حرف ما قدیمی ها گوش نمی دهد!

داود عرب از قدیمی ترین اعضای صنف دستیاران فیلمبردار خانه سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ما بارها از مشکلاتمان به اشکال مختلف گفته ایم اما متأسفانه گوش شنوایی نبوده که به این مشکلات رسیدگی کند. انتظار ما این است که حداقل امکانات رفاهی برای کارکنان سینما فراهم شود و مسئولان سینما به گرفتاری ها و مشکلات ما رسیدگی کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل اصلی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشأت می گیرد چرا که انجمن ما طبق قانون به ثبت رسیده است و امکانات باید به ما تحویل داده شود اما این اتفاق رخ نمی دهد و خودشان بر مسند ریاست نشسته و اجازه کار و رفع مشکلات را به ما نمی دهند.

دستیار فیلمبردار فیلم سینمایی «شکار در شب» اظهار داشت: من موسس اولین انجمن دستیاران فیلمبردار در ایران هستم و برای رفاه همکاران تلاش بسیاری کردم اما از آنجا که حرف ها و احادیث زیادی را شاهد بودم خود را از این حوزه کنار کشیدم و کار را به دست دیگران سپردم اما کسانی که جدیداً بر مسند ریاست صنف نشسته اند هیچ توجهی به ما ندارند و کاری انجام نمی دهند.  

عرب در ادامه این بحث افزود: در حالیکه وزارت ارشاد و مجلس شورای اسلامی اعضای صنوف ما را تأیید کرده است حمایتی از ما صورت نمی گیرد و ما نیز نمی توانیم درخواستی داشته باشیم چرا که به همه حرف های ما بی توجهی می شود.

وی با اشاره به عیدی هایی که در سال های گذشته به هنرمندان داده می شد اظهار داشت: از طرفی حتی مسئولان عیدی هایی که برای سینماگران در نظر گرفته بودند را قطع کرده اند. این در حالی بود که همان رقم ظرف یکی دو سال بسیار بجا و عادلانه توزیع می شد.  

عرب در ادامه افزود: قوانین صنفی کاملاً از بین رفته است و همه دوستان، آشنایان و نزدیکان خود را برای کار انتخاب می کنند و ما هر وقت که اعتراضی می کنیم با توجیه اینکه جوانان باید بر سر کار بیایند حرف ما را رد می کنند. من نمی خواهم منکر این مسأله شوم که جوانان باید وارد عرصه کار شوند اما این مسأله دلیلی بر کنار گذاشتن بزرگان نمی شود و باید تمهیدی اندیشیده شود تا حد و حدودی برای دوستان در نظر بگیرند.

فیلمبردار فیلم «مرگ گرگها» در ادامه اظهار داشت: من چند روز پیش به صندوق حمایت از هنرمندان رفتم و آنها نیز از نبود بودجه صحبت می کردند. ما از قشرهای پایین سینما هیچ آماری نداریم و فقط بازیگران و کارگردانان هستند که صنفشان کمی سامان یافته است. بد تر از این مسأله این است که در جشنواره های مختلف هیچگاه شاهد تقدیر از فعالان در صنوف دیگر نبوده ایم.

وی افزود: خانه سینما ۸ سال از بیمه من را حذف کرد و امروز پس از ۵۵ سال کار با کمترین حقوق، بازنشسته شده ام. متأسفانه با هر اعتراضی به جای رسیدگی کردن، مدیران از ما فاصله می گیرند. از طرفی خانه سینما برای صدور کارت عضویت هر شخص حدود ۳۰ هزار تومان دریافت می کند که با توجه به تعداد اعضای خانه سینما این مبلغ به عدد قابل توجهی ارتقا می یابد در حالیکه حتی ۵ درصد از این پول هزینه صدور کارت نمی شود. از طرفی این کارت که اعضا مجبور به دریافت آن هستند در هیچ جایی هیچ دردی از مشکلات اهالی سینما دوا نمی کند.

مهدی احمدی: اتفاقی که حالمان را خوب کند رخ نداده است 

مهدی احمدی مدیرتولید و تهیه کننده سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: عشق، زندگی، نشاط و معنویت چهار رکن اصلی نوروز و بهار است و صدالبته هر جامعه ای به این عناصر توجه جدی داشته باشد بدون شک از تحول و پیشرفت باز نمی ایست. پرسشی که دارم این است که به راستی سینمای کشور ما چقدر با این چهار اصل رفاقت و قرابت دارد؟

وی افزود: متاسفانه سینمای ما تبدیل به سینمایی پر از سوءتعبیر، سوءتفاهم، سوءمدیریت، سوءبرداشت و... شده است.  در این میان کمتر کسی پیدا میشود که به فکر خود سینما باشد و بخواهد حریم، حرمت، شأن و منزلت سینما را تنزل ندهدبه راستی چرا ما اینقدر خودخواه و تنگ نظر شده ایم؟ چرا فقط خودمان را میبینیم؟ چرا به راحتی با آبروی یکدیگر بازی میکنیم؟  
این تهیه کننده خاطرنشان کرد: سینما مگر هنر همدلی و وفاق نیست؟ مگر هنری گروهی نیست؟ پس چرا یکدیگر را نمیبینیم؟ چرا یکدیگر را له میکنیم و شادمانه از روی یکدیگر رد میشویم؟ چقدر در این اوضاع آشفته هوای زندگی هم را داریم؟

احمدی با پیشنهاد دوری از ناهنجاری ها اظهار داشت: بهتر است به جز خود بقیه را هم ببینیم. همدیگر را دوست داشته باشیم. از موفقیت یکدیگر حالمان بد نشود.  بیایید با روح بهار زمستان را از سر و روی سینمایمان بتکاتیم.

این تهیه کننده در ادامه افزود: میدانم که میدانید خودمان باید به فکر خود و سینمایمان باشیم و اگرنه در هر دوره ای فقط وعده و وعید نصیبمان می شود.  نزدیک به دو سال است که مسئولان سینمایی و مدیران این سازمان در دولت تدبیر و امید به کار گمارده شده اند اما اتفاقی که حالمان را خوب کند رخ نداده است.

وی افزود: ما همواره امید داریم و با آن زنده ایم اما آیا تدبیری هم برای امیدواران  این هنر به چشم خورده است؟ چقدر تدبیر پیشه مسئولان بوده که امیدمان ناامید نشود؟  امیدوارم سال جدید سال تجدید رفاقتها و دوستی ها و لبخند زدن به آینده ای سراسر امید و سرزندگی و نشاط باشد.

علیرضا فتحی:برخی همکاران ما با همان کارت هدیه برای اولین بار با خانواده به سفر نوروزی رفتند

علیرضا فتحی رئیس انجمن بازیگران و بدلکاران سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مدیران سینما با دست خالی نمی توانند کاری انجام دهند. باید بودجه ای مشخص و به اندازه کافی برای سینما و سینماگران مشخص و در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گذاشته شود تا امنیت شغلی سینماگران فراهم گردد.

فتحی خاطرنشان کرد: انجمن بدلکاران یکی از ضعیف ترین انجمن ها است و باید توجه ویژه ای به آن شود. سال گذشته همکاران با من تماس می گرفتند و در ایام نزدیک به ماه رمضان از سبد کالا سراغ می گرفتند و به مبالغ ناچیزی که سازمان سینمایی در نظر می گرفت قناعت می کردند که البته در دو سال اخیر همین مبالغ ناچیز نیز برداشته شد.

وی افزود: خیلی از همکاران در سالهای گذشته با گرفتن عیدی از سازمان سینمایی اظهار می داشتند که برای اولین بار توانستند پس از سال ها به همراه خانواده به مسافرت بروند و در دو سال اخیر قطع کردن این عیدی ها وضعیت را بدتر از قبل کرده است.

وی گفت: این روزها بسیاری از همکاران من که رزق و روزی آنها بعد از خدا  از سینماست مدام به ما میگویند با همه وعده های یکسال و نیم گذشته باز هم امسال تمام شد و کارت هدیه ای به اهالی سینما اهدا نشد!

فتحی در پایان اظهار داشت: هیأت مدیره و مدیران وزارت ارشاد زمانی می توانند چنین فعالیت هایی داشته باشند که بودجه مناسبی برای سینما در نظر گرفته شود و از نظر من دولت باید با در نظر گرفتن بودجه کافی به مدیران کمک کند و مدیران نیز بتوانند از اهالی سینما حمایت کنند. وضعیت معیشتی سینماگران ما بسیار بد است و امیدوارم در اینباره چاره درستی اندیشیده شود.

هادی انباردار: هر سال وضع معیشتی سینماگران بدتر می شود

هادی انباردار مدیرتولید و تهیه کننده سینما درگفتگو با سینماپرس اظهار داشت: هر سال وضعیت معیشتی هنرمندان بدتراز سال گذشته می شود و مسئولان به جای بهتر کردن اوضاع وضعیت را بدتر از قبل می کنند. سالهای پیش عیدی هایی را از سوی سازمان سینمایی برای دست اندرکاران سینما در نظر می گرفتند که باعث می شد تا در ایام عید نوروز هنرمندانی که متعلق به قشر ضعیف جامعه بودند بتوانند مایحتاج زندگی خود را فراهم کنند.

وی افزود: اما متأسفانه این عیدی ها نیز قطع شدند و فکر می کنم با اتفاقاتی که در کشورمان رخ می دهد و پول های میلیاردی که جابجا می شوند اگر یک قطره از آنها به سینما ریخته شود همه مشکلات سینما حل شود اما مشکل اینجاست که نمی خواهند به سینما توجه کنند.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: مهمترین مسأله در این خصوص بیمه است که کم کم از بین رفته است و مدیران سینمایی باید بیش از هر چیز به فکر حل کردن مشکل بیمه هنرمندان باشند. در سال جدید ما انتظار داریم که حداقل به بحث بیمه هنرمندان بیشتر رسیدگی شود.

انباردار تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در سینما مشغول به کار هستند بر خلاف عده محدودی از قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند و نیاز به حمایت و کمک دارند که خیلی به آنها بی توجهی شده است. مسئولان رده بالا باید همگی با تدبیر و تلاش این مشکلات را که در شأن سینمای ایران نیست حل کنند.

نوید فرح مرزی: سینما دچار کم لطفی مدیران شده است

نوید فرح مرزی چهره پرداز سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: فکر می کنم همه ما برای بقا کار می کنیم، برای اینکه بتوانیم امرار معاش کنیم اما هنگامی که بحث از فعالیت هنری می شود خلاقیت و نوآوری به میان می آید. خلاقیت و نوآوری نیاز به ذهنی آرام و بی دغدغه دارد.

فرح مرزی در ادامه افزود: اگر قرار است بر اساس خواسته های نظام جمهوری اسلامی در برابر برنامه های ماهواره ای و سریال هایی که در شأن جامعه ما نیستند بایستیم باید مشکلات مالی هنرمندان را برطرف کنیم. در حالیکه من یک سال است در یک فیلم و سریال کار کرده و هنوز دستمزدی به من داده نشده است.

وی اظهار داشت: همیشه دستمزد بازیگران در اولین فرصت داده می شود چرا که فیلمسازان اعتقاد دارند بازیگران ویترین یک فیلم را تشکیل می دهند اما اگر این ویترین فاقد نور، گریم، قصه و شخصیت پردازی باشد چه فایده ای دارد؟ توجه بیش از حد به بازیگران و نپرداختن به حقوق دیگر عوامل سازنده یک فیلم از معضلاتی است که برای ما بسیار آزاردهنده است.

این گریمور در ادامه خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته چندین کار به من پیشنهاد شد که آن ها را رد کردم چرا که انتظار داشتم بخشی از دستمزدم را قبل از شروع کار پرداخت کنند چرا که هر بار ممکن است تهیه کننده و کارگردان و عوامل سازنده فیلم با هم دچار مشکل شوند و همه چیز به ضرر سایر عوامل فیلم تمام شود. از نظر من نبود امنیت شغلی برای سینماگران در کیفیت آثار تأثیرگذار است و کیفیت را از بین می برد.

طراح صحنه و لباس فیلم «خواب های دنباله دار» در ادامه افزود: کیفیت آثار به قدری پایین آمده است که فیلمسازان برای عوامل پشت صحنه از نیروهای بی تجربه استفاده می کنند چرا که کمیت بیشتر از کیفیت برایشان اهمیت دارد و در نتیجه برای پایین آمدن هزینه ساخت یک فیلم از نیروهای بی تجربه که حاضر به همکاری با دستمزدهای پایین هستند استفاده می کنند. به همین دلیل است که ما شاهد آثاری به شدت ضعیف در سینما و تلویزیون هستیم.

فرح مرزی تصریح کرد: از طرفی دیگر یکی از اصلی ترین مجراهای ورود به سینما روابط فامیلی و قومیتی شده است. این مشکلات باعث شده است وضعیت به حدی برسد که ما برای بهتر شدن آن هیچ امیدی نداشته باشیم. تا زمانیکه مسئولان و فیلمسازان به جای کیفیت به کمیت آثار بپردازند مشکل معیشتی سینماگران در سینمای ایران خواهد ماند.

وی در ادامه این بحث افزود: به همین دلایل فیلم های سینمایی و تلویزیونی ما به نمایشگاهی از ماشین های مدل بالا، مبلمان و ... تبدیل شده است و یا از طرفی دیگر وقتی سراغ فقر و بدبختی می رویم، همه چیز را در فجیع ترین حالت نشان می دهیم. سینمای ایران به دلیل بی فرهنگی حاکم بر آن فاقد حدی متعادل است و این مسأله را همه مدیران و مسئولان نیز می دانند اما من نمی دانم که نگرانی های آن ها نسبت به چه چیزهایی است و چه تلاشی برای رفع مشکلات می کنند. سینما دچار کم لطفی مدیران و مسئولان شده است.  

نظرات

  • کامران ۱۳۹۴/۰۲/۱۵ - ۰۸:۱۷
    0 0
    به عنوان یکی از طرفداران سینما یک مطلبی را در مصاحبه دوستان هنرمند بارها خوانده ام و آن هم وضعیت نامناسب مالی اکثر هنرمندان است، البته بعضیهاشون هم واقعا" پول پارو می کنند، خلاصش که اینجا هم تبعیض است و بی عدالتی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.