دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

ابهام در توزیع فیلم‌های اکران نوروزی

تدبیر زرد مدبران «بنفش» در برابر «استراحت مطلق» کاهانی/ سیاست‌های پشت پرده‌ای که یک به یک افشا می‌شود!

فیلم سینمایی استراحت مطلق

سینماپرس: م.ر.ش/ «استراحت مطلق» به عنوان اثری سیاه و مایوس کننده چگونه در حاکمیت مدیران مدبری که جیغ بنفش امید ایشان گوش فلک را پُر نموده تولید شده و این اثر که حتی صدای هیات انتخاب جشنواره سی و سوم را هم در آورد و به طور کل از این دوره از جشنواره حذف شد، چگونه در فهرست نور چشمی­ های نوروز ۱۳۹۴ قرار می گیرد؟!

شب گذشته،  پردیس کوروش بالاخره به «استراحت مطلق» رفت و از آخرین شاهکار نیمچه سینمایی کارگردان هیچ سینمای ایران رونمایی نمود؛ کارگردان همیشه معترض پنجاه و دویی که امروزه به صراحت بیان می­کند سینما به فیلم من نیاز دارد؛ کارگردانی که بالاخره موفق شد تا به آرزوی زنانه سازی نایل آمده و یک فیلم زنانه و فمینیستی را با ادبیات مخصوص خود بسازد و اکران آن را در هشتم مارس ۲۰۱۵ میلادی یعنی دقیقا در روز جهانی زن به عنوان سالروز پایه گذاری شده توسط جنبش­ های فمینیستی، در پایتخت ایران اسلامی آغاز نماید.

در این میان غیر از توجه و بررسی ایرادات متعدد فنی و فرمیک فیلم استراحت مطلق و برتری سایه­ ی ادبیات کثیف و رذیله­ های دیالوگی عادی موجود در عموم تولیدات این کارگردان منورالفکر، شاید بیش از هر چیز فضای تیره و سیاهی مطلق این اثر را بتوان به نوعی تغییر رویه کاهانی در فضای جدید دانست؛ تغییر رویه­ ای که نه در قالب ترسیم و ارایه­ ی متُد جدید از حضور و تصویرگری از اروتیک فارسی در سینمای ایران و نه با ترسیم سکس آشکار در قالب پامالی و ماساژ و ... و حتی لخت شدن و دست توی ناف کردن بازیگری همچون عطاران در مقابل همسر قانونی خود در مقابل دوربین و نه در دیالوگ­های جنسی و ... و نه در هیچ یک از موضوعات سطحی این دستی فیلم، عمق آن آشکار نمی­شود؛ بلکه ؛ تغییر رویه ­ای که تنها در نوع انعکاس سیاهی مطلق این اثر بر پرده­ ی نقره ای قابل ارزیابی بوده و بیننده را به تذکر بر اسب حیوان نجیبی است وا داشته و به نوعی خاص سورپرایز می­ نماید.

سخن در باب استراحت مطلق بسیار است، نه از آن جهت که فیلم بار عمیق مفهومی دارد و یا توانسته منویات اجتماعی خود را به گونه ای زیر پوستی ابراز دارد (که مطلقا این گونه نیست و اصولا تصور تولید آثاری عمیق و شکافنده اجتماعی با مختصات کارگردانی چون کاهانی همخوانی ندارد)؛ بلکه سخن در باب  این قیلم بسیار است به آن جهت که اثری چنین سیاه و مایوس کننده چگونه در حاکمیت مدیران مدبری که جیغ بنفش امید ایشان گوش فلک را پُر نموده تولید شده و این اثر که حتی صدای هیات انتخاب جشنواره سی و سوم را هم در آورد و به طور کل از این دوره از جشنواره حذف شد، چگونه در فهرست نور چشمی­ های نوروز ۱۳۹۴ قرار گرفت و چگونه توانستپروانه وزارت ارشاد را آن هم در موعدی همچون اکران نوروز به عنوان بهترین فرصت نمایش برای یک فیلم سینمایی در ایران از آن خود سازد؟

شاید این برداشت کارگردان استراحت مطلق که جایزه و سیمرغ، بخش نگران کننده جشنواره نیست و نگران کننده سیاستی است که به شکلی پنهان به فیلمساز داده می شود صحبت کاملا صحیح و درستی باشد؛ اما در اینجا این سوال مطرح می ­شود که آیا واقعا سیاست ارایه شده توسط مدیران سازمان سینمایی دولت یازدهم از تطابق استراتژیک با استراحت مطلق برخوردار بوده و یا اصولا با اکران نوروزی چنین اثری باید انگاشت که تفکر استراتژیک در سازمان تحت تابعه­ ی مدیران فرنگ رفته و کاخ ورسای دیده سینمایی کشور به استراحت مطلق رفته است؟!

آیا با این نوع خدمات دهی ویژه به فیلمی سیاه و تلخ و نامناسب برای خانواده های اصیل آنهم از سوی سازمان سینمایی در اکران نوروزی، نباید پیش بینی برخی رسانه های دلسوز را یادآور شد که اگرچه برخی فیلمها به عمد و با درایت مشاور سینمای ایران! برای کاهش حساسیت ها به خصوص در بدنه حاکمیت و دستگاههای نظارتی از جشنواره دوره سی و سوم فیلم فجر حذف گردیدند، اما انگار قرار است در فرصت های دیگر همچون زمان اکران عمومی، نمایش خانگی، حضور در جشنواره های خارجی و...مورد توجه  همه جانبه دوستانشان در دولت تدبیر و امید قرار گیرند؟!

قطع به یقین استراحت مطلق آنقدر زرد، کم عمق و در عین حال ضایع، پر اشکال و ناهنجار است که هر مخاطبی با دیدن آن سرگیجه گرفته و شهادت دهد که همانا این اثر نه از سازمان سینمایی ایران، بلکه به قول کارگردان آن از خدا پروانه نمایش گرفته است!

استراحت مطلقاثری متوحش است که می­ بایست از تحلیل محتوی سخیف آن عبور نمود؛ پس همچون عموم منتقدان به بیراهه­ ی وضعیت موجود، سوای ترس از انگ ­های گاه و بی­گاه مدبران نئوکینزین، همچنان در برابر آن «نجابت به خرج می­دهیم و چیزی نمی گوییم اما آن برخی هم از سکوت ما سوء استفاده نکنند و در مقام سوال قرار نگیرند»؛ اما باید دانست که اگر چه «سال ۹۳ سال صبر و سکوت بود و سال ۹۴ نیز قطعا سال صبر است» اما در این میان قطعا سکوت آن با روند تولید و حمایت سازمان سینمایی کشور از آثاری همچون استراحت مطلق شکسته خواهد شد و البته «کسانی که نگران قانون هستند و نگرانی آنان واقعی است نگران نباشند و حتما اقدام غیر قانونی در این باره صورت نمی گیرد» و این همه در حالی است که نه تنها حقوق شهروندی انسان مسلمان ایرانی، بلکه اصول اولیه ­ی اخلاقی نیز اقتضا می­نمود تا مخاطب ایرانی نیز ایام شاد و با طراوت آغازین سال خود را با ترکیب بهتری از ۲۰ اثر استراتژیک مورد ادعای مسئولان سینمایی این روزها آغاز نماید و صد افسوس که دگر به روی کسم دیده برنمی باشد؛ خلیل من همه بت های آزری بشکست.

نظرات

  • ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۱۴:۵۱
    3 8
    دوستان کمی منصفانه برخوردکنید! جناب ایوبی انسان فرهیخته ای است که تاب مسطوری ندارد و سرانجام فحاشی های آقای کاهانی و قیاس جناب ایوبی با شمقدری موجب شد تا ایشان این فیلم را در اکران نوروزی جای دهند.
  • عبدالرضا ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۱۵:۲۱
    11 1
    عزیز دل برادر؛ کاهانی فقط گفته بود که: با آقای ایوبی دیداری داشتم و در آن جلسه به او گفتم که آقایان سجادپور و شمقدری من را زیاد اذیت کردند و همه در جریان هستند، اما فکر می‌کنم مدیران بهتری نسبت به شما بودند! همین وبسف نه اینکه ایوبی رو تهدید کنه و ... در ضمن عزیزم مستوری و نه مسطوری!
  • محمد حیدری ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۲۰:۱۲
    38 6
    از نوشته شما برمیاد که از دلواپسانید... امیدوارم انقدر ازین جور فیلمها ساخته بشه که از فرط دلواپسی دق کنید... الهی آمین.
  • حسين ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۲۱:۱۲
    4 5
    كجايند دوستان انصار حزب ا...كه يقه چاك مي كردند كه وااسلاما وفيلم از اكران پايين مياوردند واقعا اونا انصار حزب ا...بودندوحالا ديگه همه چيز گل وبلبله بااين فيلما ما همون موقع هم گفتيم كار اين دوستان سياسيه وربطي به جريان دلسوز حزب ا...نداره
  • منتقد ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ - ۱۶:۵۰
    0 2
    سلام . ما که هر چه فیلم بدردنخور بود در جشنواره 33 دیدیم و و اتفاقا بدردنخور ترین هاشون هم جایزه گرفتند . از بین بد و بدتر بدترها انتخاب شدند و این رو خیلی از کسانی که دستی بر آتش دارند هم گفتند و هم نوشتند . حال با این اوصاف که شما میگید پس باید گفت امسال کلا همه چیزمون به همه چیز مون میاد اون از جشنواره این هم از اکران البته هنوز فیلم مزبور رو ندیدم و صرفا از روی نوشته ی شما این برداشت رو درباره فیلم استراحت مطلق کردم
  • محمد ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۱۱:۱۶
    5 14
    ازاین که بعضی ازدوستان با زدن این حرف که شما دلواپسید منطق رو له می کنند خیلی متنفرم دوست عزیز مگه این نوشته منطق نداره؟؟؟ شما اگه نقدی داری ایراد بگیر اگه نمی تونی نگو شما دلواپسید پس نوشتتون چرته .بعدشم عقاید هرکس برای خودش محترمه واین یک مسئله انسانیه که ربطی حتی به دین هم نداره اما متاسفانه شما این رو هم بلد نیستی یه نفر دوست داره دلواپس با شه حرفیه؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد حیدری ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۱۱:۳۷
    21 2
    "...عقاید هرکس برای خودش محترمه..."؟؟ به عقیده من این نوشته منطق ندارد و نویسنده یک دلواپس ریاکار است و من از دلواپسان ریاکار متنفرم... پس به عقیده من هم احترام بگذارید. ممنون
  • محمد ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۲۲:۳۵
    14 2
    این جوری نقد نمی کنن شما بنویس کجاش به چه دلیل اشکال داره البته من خودم نظری درباره ی متن بالا ندارم نه موافقم نه مخالف ولی این اصول نقده که وقتی می خوای ایراد بگیری باید با ذکر دلیل باشه
  • زینت ۱۳۹۴/۰۲/۱۸ - ۲۲:۵۶
    1 3
    با سلام. چندروز پیش تو دانشگاه اصفهان همین فیلم استراحت مطلق رو تو تالار شریعتی دیدم. به همه گفته بودن عوامل این فیلم مثل مجید صالحی حضور داره ولی با نهایت تاسف،خلف وعده کردند و فقط کارگردان و همسرشون رو دعوت کردند. جالب ایناست که بیشتر اونایی که اومده بودند،به عشق مجید صالحی اومده بودند و اصلا کاهانی رو نمیشناختند! ولی چیزی که منو ناراحت میکنه این نیست! موضوع این فیلم،واقعیتی شایع است که باعث میشود،محتوای فیلم کلیشه ای به نظر برسد! ایراداتی چون بکار بردن الفاظ رکیک و بدن نمایی،حجم کوچکی از ایرادات را شامل می شود و متاسفانه ایرادات عمده را باید در جای دیگر یافت! ایراداتی همچون: ختم ماجرا بدون در نظر گرفتن پایانی درست،که گویا در نظر نویسنده این فیلم،مشکلات و دردها جز با مرگ برطرف نمی شوند! عقده گشایی و به نوعی جواب رضا عطاران به واکنش تند مشایخی با این حرفش که "من برای خنده مردم حتی شلوارم را درمیاورم"،بصورت درآوردن شلوار در حمام و ایجاد خنده در بین تماشاچیان.و در واقع دهن کجی به جمشید مشایخی!! درین فیلم همه مقصر تلقی شدند،جز شخص مقصر واقعی،که درواقع مقصر اصلی محسوب می شد.زنی که برای امرار معاش دست به شغلی کثیف و دون شان یک بانو میزند و به جای اینکه مثل سایر بانوان در سراسر دنیا،کاری مناسب حتی با درآمد کم،انتخاب کند،بدنبال کاری می رود که خطرات محیط کار را برایش چندین برابر می کند! و متاسفانه کارگردان چندان مایل نیست که ایرادات این شخصیت دیده شود،و به جای آن سعی دارد،دیگران را با غلضت بیشتری،مقصر درین واقعه قلمداد کند! واینکه متاسفانه وقتی نمایش این فیلم تمام شد،بنده به شخصه نتوانستم پیامی ازین فیلم دریافت کنم!جز دیدن قسمتی روتین از یک زندگی و به خاطر آوردن الفاظ رکیک! در پایان باید عرض کنم بنده به هیچ وجه با افشای مشکلات و نقد آنها مخالف نیستم،بلکه معتقدم یک هدف خوب نباید ارزشش را با بی ارزشی به دست بیاورد! با تشکر..

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.