شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲

عملکرد سال ۹۳ سازمان سینمایی/۵

علی اکبری: مدیریت غلط برخی مدیران سینمایی امسال بسیاری از تهیه کنندگان را به ورشکستگی کشاند

محسن علی اکبری*

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما گفت: مدیریت غلط و ناصحیح مدیران سازمان سینمایی در سال ۹۳ به دلیل اکران همزمان ۴۰ فیلم سینمایی بسیاری از تهیه کنندگان سینمای ایران را به ورشکستگی کشاند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سال ۹۳ از لحاظ اقتصادی سالی پر از فاجعه برای سینمای ایران بود. بخش عمده ای از آثار سینمایی به دلیل نگاه های غیرکارشناسانه مدیران سازمان سینمایی به صورت همزمان از ماه آذر تا بهمن اکران شدند که اکران بسیاری از آن ها تا ۲۰ اسفندماه و همزمان با آغاز اکران فیلم های نوروزی همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: همین مسئله مهم باعث «فیلم سوزی» در سینمای ایران شده و بسیاری از فیلم ها آنچنان دچار ضربات مهلک و سنگین مالی شده اند که سازندگان آن ها دیگر قادر نخواهند بود در سینمای ایران اقدام به ساخت فیلم کنند و این برای سینمای کشور ما به هیچ عنوان مطلوب نیست.

وی ادامه داد: مدیران سازمان سینمایی به دلیل اعمال رفتارهای عجیب خود سرمایه زیادی را به هدر دادند که اگر نگاهی درست بر سازمان سینمایی حاکم بود این سرمایه ها می توانستند در مسیری درست هدایت شده و برای رشد و اعتلای سینمای کشور مورد بهره برداری قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۳ به استثنای چند فیلم معدود که در شرایط بسیار خوبی اکران شدند و به سوددهی دست یافتند، بیش از  درصد فیلم ها لطمه شدیدی خوردند که این برخلاف ادعای مسئولان سینمایی کشور مبنی بر اقتصاد خوب سینمای ایران در سال جاری است.

این تهیه کننده باسابقه سینما در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه فیلم های تولید شده در دوران مدیریت حجت الله ایوبی به هیچ عنوان در شأن و اعتبار سینمای ایران نبودند اظهار داشت: متأسفانه ما در سال ۹۳ شاهد تولید و اکران آثار بسیار زیادی بودیم که از منظر ساختار و محتوا به هیچ عنوان در حد و اندازه سینمای ایران نبودند و اغلب آثار ضعیفی بودند که با کیفیت های بسیار نازل و محتوای بسیار ضعیف ساخته شده بودند؛ تمامی این لطمات در اثر عدم دقت لازم شورای پروانه ساخت و عدم نظارت مدیریت سازمان سینمایی کشور بر تولیدات سینما حادث شده است.

علی اکبری سپس خاطرنشان کرد: سینمای کشور هم اکنون نیاز به آن دارد که در یک مسیر هموار و هدفمند هدایت شود اما عملکرد مدیران سازمان سینمایی چنین امیدی را به شدت سلب کرده است.

وی تصریح کرد: فیلم های خنثی و خاکستری که قرار است به عنوان تولیدات سازمان سینمایی دولت یازدهم در سال ۹۴ اکران شوند هیچ اثری از شعار دولت مبنی بر تدبیر و امید در خود ندارند و حتی نگاه های فیلم های سیاسی دهه ۷۰ نیز در آن ها مستتر نبود و از این رو می توان پیش بینی کرد که گیشه سینماها در سال آتی گیشه ای شکست خورده خواهد شد.

وی افزود: توقع سینماگران ایرانی این بود که ساخته های سازمان سینمایی حداقل با شعار دولت همخوانی داشته باشند اما به دلیل عدم سیاست گذاری های لازم و عدم نظارت دلسوزانه چنین امری محقق نشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مریم مقدس» ابراز امیدواری کرد: انشالله در سال آتی ما دیگر شاهد تولیدات ضعیف در سینمای ایران نباشیم. به ویژه آنکه اکنون زمان ورود فیلمسازان نسل جوان و نسل چهارم انقلاب اسلامی است و انتظار می رود فیلم هایی با محتوای ارزشمند و فاخر در راستای اهداف والای نظام تولید شود. مسئولان سازمان سینمایی باید راهکاری بیندیشند تا محتوا و ساختار خوب در کنار یکدیگر تقویت شوند تا ما بتوانیم همچنان به سینمای کشورمان در سطح جهانی افتخار کنیم.

نظرات

  • m ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ - ۰۰:۵۸
    0 0
    سلام اقای علی اکبری در مصاحبه 1ماه پیش گفته بود استرداد تا اخر سال میاد ولی هیچ خبری حتی نه پوستر و نه انونس در محصولات نمایش خانگی دیده نمیشه و انگار این فیلم قراره در حبس نگه داشته بشه شما چرا میگی اخر سال میاد ؟مگر نمایش خانگی کم بیننده داره به جرات میتونم بگم نمایش خانگی 3تا4 برابر سینما تماشاگر داره چه بیننده کپی چه ارجینال در واقع هر موقع فیلمتون در نمایش خانگی عرضه شد انموقع مردم فیلم شما رو دیدن نه 500 هزار نفر سینمای شما خیلی منتظر این فیلم بودیم ما که سینما نداریم باید بسوزیم و بسازیم .
  • محمد ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ - ۰۹:۳۳
    0 0
    در کشور ما آدما میان ومیارن تا ادای برخی را مانند بازیگرها ایفا کنند سینمای ما برمبنای نظریه تایلور جامعه شناس انگلیسی اداره می شود با گذشت نزدیک به دوسال از مدیریت آقای دکتر ایوبی سینمای ایران با مدیران نا کار آمد به قلب بیابان ویرانه هارسید واینک دنبال مقصر ها می گردند باید اعتراف کرد برنامه ای عموما در مجموعه سینمای ایران وجود ندارد وهمیشه در حال گمانه زنی ها گیر می کند وبا القاب وعنوان بازی می شود وای .................

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.